23 Reacties
4 maanden geleden
Ik heb vooral deze techniek gebruikt:
Adem in door je neus en maak je buik bol. Adem uit door je mond en trek je buik in.
Deze kun je op verschillende snelheden doen zeg maar. Het gaat er ook vooral om geloof ik dat je focust op die ademhaling, waardoor je minder verkrampt bij de weeën. Tenminste, dit is wat ik me ervan herinner (het is alweer 4,5 jaar geleden 😋)
4 maanden geleden
Ik heb een bevalcursus gehad waarbij ze in gingen op ademhaling tijdens de verschillende fasen van de bevalling.
Tijdens ontsluitingsweeen:
4 tellen inademen en 5 of 6 tellen (wat voor jou fijn voelt) uitademen.
Tijdens persweeen:
Grote hap lucht nemen, 'vast zetten met een K klank', dan uitademen en daarbij persen alsof je moet poepen.
Als je al drang hebt om te persen maar nog moet wachten kun je het volgende doen:
Hapje lucht nemen en uitademen in 7 teugjes waarbij laatste wat langer (op ritme: al-tijd-is-kort-jak-je-zieeeeeek)
Je kunt dit nu alvast oefenen, geeft mij in ieder geval het gevoel iets te kunnen voorbereiden. Maar ik ben zelf nog niet eerder bevallen dus kan nog niet vertellen of het werkt haha.
Hopelijk heb je er iets aan!
4 maanden geleden
Bij onze bevallingscursus werd geen puf techniek aangeleerd maar vooral ontspannen en rustig ademhalen waarbij je de uitademing (of een in de 4 ademhalingen) langer maakt. En verder goed naar de buik ademen.
Het tempo van adem is ideaal gezien 4 in even vast en 7 uit, maar korter kan ook.
4 maanden geleden
Ja, wat de anderen zeggen, 4 tellen in door je neus en het dubbele ongeveer uit. Je gaat vanzelf in een soort bubbel terecht komen. Komt goed 💛
4 maanden geleden
Bij ons gister toevallig een kort stukje hierover gehad. Hier werd vooral gezegd dat je kan focussen op waar je ademhaling zit en ipv oppervlakkig ademhalen proberen wat dieper te ademen door je ademhalingen te verlengen (iets langer inademen en vooral langer uitademen). Een hulpmiddel daarvoor kan zijn om geluid te maken op de uitademing. Dus aaahhh of hmmmmm te zeggen terwijl je uitademd. Vooral lage brommende geluiden maken.
Voelt misschien op het begin een beetje gek, maar kan echt goed helpen tijdens de bevalling!
Voor m'n eerste had ik niet echt met ademhaling geoefend, maar kwam tijdens de geboorte vanzelf goed, omdat ik idd instinctief geluid ging maken.
4 maanden geleden
Ik woon ook in het buitenland en heb geen cursus gehad. Bij mijn eerste twee bevallingen heb ik bij elke wee mijn ogen dichtgedaan en heel zacht en diep adem gehaald, zonder geluid te maken. Mijn man mocht ook geen krimp geven 😀.
Bij het persen, moet je gewoon luisteren naar je lijf en diegenen die aan je bed staan, dan komt het allemaal goed.
Niet in paniek raken, maar het over je heen laten komen, dat zou mijn beste advies zijn!
4 maanden geleden
Zolang je niet gaat hyperventileren is het goed. Je moet vooral niet denken uit je hoofd en in je bubbel en accepteren waar we door heen moeten. Je lijf snapt wat het moet doen wij hoeven 'alleen maar ' te volgen en vooral niet gaan denken. En adem zoals je het dan prettig vind.
4 maanden geleden
Tijdens het persen ga je vanzelf een grote hap lucht nemen en dan is het goed om naar beneden uit te blazen zeg maar. Dus echt drukken met je adem. En tijdens de weeën helpt het vooral bewust rustig in en uit te ademen, dan let je minder op de pijn.
4 maanden geleden
Ik gebruik de app Birthcoach, hierop staat veel meditaties maar ook ademhalingsoefeningen die je kan gebruiken om je voor te bereiden op de bevalling. Ook best verschillende, dus je merkt ook goed wat bij je past/je fijn vindt en wat minder. Misschien dat dit je aanspreekt?
4 maanden geleden
Bij de bevalcursus en zwangerschapsyoga leerden we de Gouden Draad ademhaling. Je kunt op internet wel veel hierover vinden
4 maanden geleden
Ik heb geen cursus gevolgd en ga dat ook niet doen, maar ik wil wel graag leren op mijn ademhaling te letten (en hoe je dat het beste kunt doen dus, om zo min mogelijk adrenaline aan te maken). Ik heb me opgegeven voor een online Webinar a.s. maandagavond. Duurt 45 minuten & is gratis. Vanuit Dubbelzen is dat, je kunt ze vinden op Insta en daar de link aanklikken.
Baat het niet.. 🤷🏻♀️😉
4 maanden geleden
Mij heeft de vlog van Sanny zoekt gelukt haar tweede bevalling erg geholpen. Hele vorige bevalling ‘JA’ gezegd en geademd tijdens de weeen. Bevalling was als een droom!
4 maanden geleden
Wat bij mij overigens ook hielp is gewoon echt het accepteren van de pijn. Dus in plaats van verkrampen je er echt volledig aan overgeven. Klinkt stom maar het werkt echt! Elke wee brengt je dichter bij je kindje dus in je hoofd die weeen echt omarmen.. Ik had een mantra ‘de Wee van Welkom’ hahaha I know klinkt mega zweverig 😂 Maar ik viel wel gewoon in slaap tussen de weeen van 4-7 cm (zonder pijnbestrijding) dus dan vind ik alles geoorloofd 🙏🏽