17 Reacties
2 jaar geleden
De nummers zijn de P-waarden voor de 3 variabelen die je noemt. Hoofd = P94,3, buik = P92,5 en beenlengte = P96.
Op basis van deze 3 waarden berekenen ze een geschat gewicht, daar hoort dan ook een p-waarde bij (die zie ik hier niet staan) die bij de termijn van je kindje (nu 32 weken) hoort.
Aan de hand van de opmerking "geen verder onderzoek nodig" neem ik aan (zelf nog valideren indien je dat fijn vindt!) Dat het geschatte gewicht binnen de grenzen valt en daarom geen verder onderzoek nodig is.
Helpt dit?
2 jaar geleden
Reactie op Ebony1310
De nummers zijn de P-waarden voor de 3 variabelen die je noemt. Hoofd = P94 ...
Oh op die manier! Het geschatte gewicht staat hier inderdaad niet bij maar dat was dacht ik rond de 4 kilo (op 40 weken) dus een wat flinkere baby maar niet zo dusdanig dat er verder onderzoek nodig is blijkbaar.
Heel erg bedankt!🥰
2 jaar geleden
Reactie op coco1109
P waarden zijn lijnen/curves. Hebben ze die niet laten zien?
Ze heeft het even vlug laten zien maar ik zag hier op het forum dat veel dames echt exacte cijfers hebben en dat had ik niet dus vandaar dat ik wat onzeker/nieuwsgierig werd 🙈
2 jaar geleden
Reactie op AnoniemLwd
Ze heeft het even vlug laten zien maar ik zag hier op het forum dat veel da ...
Ooooh ja hier ook idd zo gedaan! Maar ik zit in een online portaal waar ik dat dan terug kan zien. Maar niet zo specifiek als sommigen benoemen denk ik🫣 mijne zit rond de P96 lijn en je ziet dan als het goed is een legenda met 5 lijnen en dan waar je kindje ongeveer zit.
Heb jij een online (zwangeren) portaal waar je info over je afspraken terug kan vinden? Ik kan bijv echt alles zien van vorige zwangerschap, waarvoor ik heb gebeld of mijn testen of uitslagen besproken met de VK. Echt een super handig iets! Anders misschien toch vragen of je ergens iets terug kan zien? Of dat ze de waardes voor je kunnen uitprinten omdat je het graag wilt laten zien aan bijv partner?☺️
2 jaar geleden
Reactie op coco1109
Ooooh ja hier ook idd zo gedaan! Maar ik zit in een online portaal waar ik ...
Oh wat fijn! Ideaal. Dat heb ik helaas niet… Maar als ik het bericht van ebony1310 goed begrijp dan zijn de cijfers die zij doorgaf dus mijn P waarden (P94, P93 en P96) Dan weet ik genoeg 😊
Ik vind het alleen vreemd dat er dan bij wordt gezegd dat er geen verder onderzoek vereist is, aangezien ik van anderen hoor dat ze medisch werden met zulke hoge P waarden. Wat doen ze bij jou, aangezien jouw kindje rond de P96 zit?
2 jaar geleden
Reactie op AnoniemLwd
Oh wat fijn! Ideaal. Dat heb ik helaas niet… Maar als ik het bericht van eb ...
Oh dat verklaart een hoop! Weer wat geleerd🤭
Nou ik denk echt dat het ligt aan de verloskundige. Veel panieken al veel te snel (vind ik). Vorige zwangerschap een dochter die geschat werd op 3900 gram bij geboorte. Uiteindelijk 4,2kg bij geboorte hahaha. Maar ze hebben echt nooit wat gedaan of zich zorgen gemaakt. Ik kreeg sowieso groei echo’s omdat ik overgewicht heb en dat is niet gek.
Nu word m’n kindje weer precies hetzelfde geschat, maken zich nog steeds geen zorgen, nooit gedaan ook. Denk dat het echt per vk verschilt en of er evt andere redenen zijn.
Heb een kerngezonde dochter, ben nu nog zwaarder als bij haar en niemand die zich druk maakt😊
2 jaar geleden
Reactie op coco1109
Oh dat verklaart een hoop! Weer wat geleerd🤭
Nou ik denk echt dat het li ...
Ja ik lees inderdaad heel veel verschillende dingen dus dan zal het vast per vk verschillen en nemen ze inderdaad ook dingen zoals overgewicht bijv mee in hun afwegen. Fijn dat het bij jou vorige kindje geen probleem is geweest, hopelijk dit keer weer een voorspoedige bevalling en een gezond kindje!🥰
2 jaar geleden
Reactie op ACSB
Bij mij zit het buikje op p96 + ik moet suiker prikken. Heb groeiecho’s el ...
Ja ik had ook verwacht suiker te moeten prikken maar omdat het hoofdje en benen ook lang zijn en het met elkaar in verhouding is, vinden ze het niet meer nodig. Want als het door de suiker zou komen dan zou alleen het buikje groter zijn zeiden ze. Nou ja ik leg me maar neer bij hun expertise… Zij zullen het wel weten
2 jaar geleden
Reactie op AnoniemLwd
Ja ik had ook verwacht suiker te moeten prikken maar omdat het hoofdje en b ...
Ah ja , klinkt ook logisch! Bij mij is alleen het buikje dikker idd..
Ik ben van mezelf 1.74 en 69 kilo dus wel normaal maar toch een zware baby of misschien zwangerschapsdiabetes.. (zit ook niet in de familie)
Bij 30 weken werd ze geschat op 1760 gram.. mijn zoontje was geboren met 36+3 en 2600 gram dus die was niet te zwaar maar normaal voor dat termijn
2 jaar geleden
Probleem is dat als artsen of verloskundigen een grote baby verwachten icm echo meting je gedwongen wordt tot inleiding.
2 jaar geleden
Reactie op milouhvl
Die nummers zijn inderdaad de P-nummers. Maar wat ik graag de vorige keer h ...
Wat een verschil! Ik ben meer soortgelijke ervaringen tegen gekomen op dit forum inmiddels dus gelukkig heb ik het wat kunnen relativeren en maak ik me er niet meer zo’n zorgen om nu. Dankjewel voor je berichtje, lief! 😊
2 jaar geleden
Reactie op meidenmoeder
Probleem is dat als artsen of verloskundigen een grote baby verwachten icm ...
Dit verschilt blijkbaar heel erg per verloskundige/ziekenhuis. Ze gaan er overal anders mee om en houden ook rekening met wel/geen andere risicofactoren heb ik begrepen. Ze willen het bij mij niet eens over inleiden hebben, nergens voor nodig zeggen ze want een kleinere baby komt niet per se makkelijker ter wereld dan een grote baby (hun woorden) dus in mijn geval maken ze zich nergens zorgen om… Heb jij het zelf zo ervaren dat je voor je gevoel werd gedwongen tot inleiden? Lijkt me heel naar!
2 jaar geleden
Onze baby is gemiddeld P98 en wordt met 40 weken op ruim 5kg geschat, waarschijnlijk gaan ze mij inleiden met 38-39 weken om complicaties te voorkomen. Ik ben van af het begin al medische (heb een schildklier aandoening en chronisch ziekte) en moet in het ziekenhuis bevallen dus ik vind het prima om ingeleid te worden, het wordt mij ook totaal niet opgedrongen alles gaat gewoon in fijn overleg met de verloskundige. Ik ben nu 33+4 en heb elke 2-3 weken een groei echo om het in de gaten te houden, het kan namelijk ook nog zo zijn dat de groei aan het einde afzwakt en er niet ingeleid wordt.
Als de verloskundige zich geen zorgen maakt ondanks dat je een grote baby krijgt dan zou ik hun gewoon vertrouwen, zij hebben immers de expertise (misschien alleen niet te veel maat 50 halen 😜😂)
2 jaar geleden
Reactie op AnoniemLwd
Dit verschilt blijkbaar heel erg per verloskundige/ziekenhuis. Ze gaan er o ...
Ja bij mijn eerste dochter er werd ik gedwongen tot inleiding en heb ik een rot bevalling gehad omdat niemand me ontsluiting meette, ruggenprik prik duurde 4 uur, geen verloskundige die me hielp. Her was heel naar en nergens voor nodig inleiden. Nu wordt mijn baby op 5 kilo geschat maar dat is bij 40 weken en ze zitten er ook veel naast. Ik ben zelf 1.80 dus ik denk dat ik best tot 40 doorkan. Maandag heb ik gesprek met een gynaecoloog. Maar heb er weinig vertrouwen in. En anders zoek ik een andere verloskundige praktijk en of ziekenhuis. Het is niet dat ik geen advies wik opvolgen maar gezien mijn lengte is her niet raar dat ik een groter kindje misschien krijg.