15 Reacties

2 maanden geleden

Ik zou een lactatiekundige mee laten kijken die kan je het allerbeste helpen. Je kan wat melk weg laten stromen voor dat je gaat voeden dit kun je opvangen in een opvangschaal or gwn met een hydrofiele doek. Dan is je toeschietreflex niet zo sterk. Ik zou je niet te druk maken over vette melk aangezien je kindje zo goed groeit.

2 maanden geleden

Reactie op Naomi99

Ik zou een lactatiekundige mee laten kijken die kan je het allerbeste helpe ...
Dit, en wat meer naar achterleunen/liggen als je voed kan de baby helpen de voeding makkelijker te verwerken bij een te sterke toestroom.

2 maanden geleden

Hi! Mijn kindje is iets ouder dan het jouwe, maar ik heb precies hetzelfde (gehad). Inderdaad 150 a 200 milliliter uit een kolfbeurt, op een gegeven moment zelfs 150 uit een borst. Constant volle borsten en stuwing, niet fijn. Ik heb een paar dagen blokvoeden gedaan en bood tot afgelopen week echt maar een borst per voeding aan. Het leek allemaal niet te helpen. Nu lijkt de afgelopen dagen ineens de productie veel minder te zijn, mijn dochter drinkt langer, ook rustiger en spuugt minder. Mijn borsten voelen haast “leeg”. Vandaag op het cb gevraagd en zij gaven aan dat het heel goed kan zijn dat vraag en aanbod nu op elkaar afgestemd is. Ik schrok wel enorm toen ik gisteren krap 100 ml kolfde in 10 minuten. Je raakt er ook aan gewend vond ik. Mijn dochter is 8 weken. Volgende week ga ik een keer extra naar het cb om te meten en wegen, dan weet ik hoe het staat met de productie. Ik zou inderdaad een lactatiekundige mee laten kijken, maar je ook niet te druk maken hierover als je kindje goed groeit en je zo kunt voeden dat ze er weinig of geen last van heeft. Leg lekker een voorraadje aan voor later (mijn vriezer ligt al vol) en wacht nog een paar weken af om te zien of het standhoudt.

2 maanden geleden

Lactatiekundige kan hier inderdaad mee helpen. Zelf ook giga overproductie... Ik 'lek' mijn voorraad bij elkaar. Er ligt ondertussen al bijna 2 liter in de vriezer. Ik kolf alleen als mijn borsten het niet meer aankunnen, maar dus zo min mogelijk. Ik merk dat mijn zoon rustiger drinkt als ik eerst met de hand wat melk uit mijn borst laat lopen. Dit vang ik gewoon op in een flesje. Ik heb een lekschaal in mn bh bij mn andere borst. Dit doe ik in flesjes in de koelkast. Eenmaal afgekoeld kan je de melk bij elkaar doen en in de vriezer doen. Ik heb vanacht 240ml bij elkaar gelekt 🙃 Daarnaast drink ik ook salie thee, koel ik mijn borsten en eet pepermuntjes om mijn productie hopelijk te verminderen. De lactatiekundige zei dat als mijn zoon ongeveer 5-6 weken oud is, de vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd moet zijn.

2 maanden geleden

Reactie op Guppy1994

Hi! Mijn kindje is iets ouder dan het jouwe, maar ik heb precies hetzelfde ...
Ah wat fijn om te lezen, ik maakte me er wel echt zorgen om namelijk, ook omdat ze vandaag steeds maar krap 7-8 minuten drinkt. Ik heb zojuist een lactatiekundige gecontact en hoop dat ze snel reageert! Deed jij ook zo’n “reset” om je borsten dan helemaal leeg te kolven? Ik ben vooral steeds bang dat ik haar overvoed, ze was namelijk flink aangekomen in een 1.5 week 500gr

2 maanden geleden

Reactie op Vaja

Lactatiekundige kan hier inderdaad mee helpen. Zelf ook giga overproductie. ...
Oh wow dat klinkt inderdaad ook als een giga productie 😅. Het maakt dan dus niet uit dat alleen de “eerste” melk wordt opgevangen? Ik had begrepen dat de achterste melk een verzadigder gevoel geeft en ze dan dus langer vol zitten

2 maanden geleden

Ik heb zelf een lichte overproductie (vind ik). Ik vind het niet erg Ik kolf 1x per dag zodat m'n dochter daarna weer normaal kan drinken ik haal per kolfbeurt uit een borst na het drinken nog ongeveer 80 a100 en de andere tussen 120 en 200. Dit vries ik in. Als ik haar voeding geef heb ik een lekschaal op de andere borst en deze melk gooi ik gewoon weg of doe het een keer bij haar in het badje. Mocht je er wel last van hebben zou ik lactatiekundige inschakelen

2 maanden geleden

Je kunt voor iedere voeding met je handpalmen (niet met kolf) wat melk eruit laten spuiten. Niet meer dan nodig. Vervolgens gedurende 24 uur iedere keer de meest soepele borst (eerst) aanbieden. Als je dit herhaalt, dan gaat het reguleren. Succes!

2 maanden geleden

Afkolven voor een voorraad doe je eenmalig per dag tussen 2 voedingen in (beide borsten) maximaal 20 min, maar liever wat korter. Zeker niet vaker als je neiging hebt tot overproductie

2 maanden geleden

https://www.vanastenbabysuperstore.nl/borstvoeding-melk-collector-babyono-transparant?utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_221121 ik kreeg de tip om dit te gebruiken van mijn lactatiekundige. Dit kan je op je borst zetten als je merkt dat de toeschietreflex te sterk is. Even op de borst totdat het reflex weer afneemt.

2 maanden geleden

Reactie op annebaby12345

https://www.vanastenbabysuperstore.nl/borstvoeding-melk-collector-babyono-t ...
Ik weet niet of dit handig is bij overproductie omdat dit ook stimuleert door het vacuüm.

2 maanden geleden

Reactie op Naomi99

Ik weet niet of dit handig is bij overproductie omdat dit ook stimuleert do ...
Het was vooral om de druk er af te halen, zodat de baby daarna weer rustiger kan drinken en zich minder verslikt en spuugt

2 maanden geleden

Reactie op lizzi25

Ah wat fijn om te lezen, ik maakte me er wel echt zorgen om namelijk, ook o ...
Had ik ook hoor, dat ze zo kort dronk. En ik ben echt wel een paar keer extra bij het cb geweest voor wegen en meten, kon gewoon. Die gaven aan dat ze keurig groeit en dat je niet kunt overvoeden als je bv geeft. Ik heb een paar keer een reset gedaan, maar heel eerlijk heb ik niet het idee dat dat blokvoeden nou echt heel veel deed voor mij… ging een beetje natuurlijk, omdat ik toch maar een borst tegelijk gaf en het eigenlijk niet aandurfde om de blokken langer dan 4 uur te maken… als je dat wil, zou ik een lactatiekundige echt om advies vragen anders help je misschien per ongeluk je hele productie om zeep 😅 Ik ga de komende weken ook wat vaker naar cb om te wegen (of ik leg haar thuis even op de keukenweegschaal in een grote ovenschaal 😂) zodat ik weet of het bij mij nu goed op elkaar afgestemd is of dat ik misschien toch te weinig heb nu

2 maanden geleden

Nav je vraag over die vette melk, la leche League heeft een goed stuk geschreven over “voor en achtermelk”. Het is gelukkig niet zo zwart wit als het klinkt. https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/voormelk-en-achtermelk/

2 maanden geleden

Ik heb ook heel veel productie en onze jongen was in 2 weken 600 gram aangekomen. Was helemaal prima en normaal volgens het CB, dus daarover hoef je je geen zorgen te maken 😊.