21 Reacties

één maand geleden

Een vriendin van mij geeft bv en is begonnen met get fit girl! (Ik ook maar ik geef kv haha). Daar heeft ze inderdaad aangegeven bv te geven, en heeft nu een advies qua kcal inname gekregen, en op de app is dat heel makkelijk met recepten etc! Misschien kun je daar naar kijken😃

één maand geleden

Hi lieve mama, vervelend dat je je zo voelt en goed dat je het deelt. Ik zou inderdaad (zeker niet zonder professionele hulp) zelf gaan afvallen. Je melk productie neemt echt af en bovendien krijgt je baby dan gif stoffen binnen. Ik zou als het je lukt mindfull gaan eten, er zijn namelijk genoeg lekkere gezonde snacks die ook echt bijdragen aan je herstel. Veel groente, noten en voor de lekkere trek misschien een stuk bananenbrood zonder toegevoegde suikers. Als ik cravings heb dan eet ik een stuk ananas, dat bestaat uit natuurlijke suikers en dat geeft mij dezelfde kick als een koekje/ snoepje. Bewegen is wel heel belangrijk, misschien rustig opbouwen? Als rek en strek je maar een beetje en maak je een korte wandeling, alles is goed. Bij mij heeft dit enorm geholpen. Succes

één maand geleden

Eiwitrijke voeding is heel belangrijk nu voor de borstvoeding en is heel gezond voor je zelf. Er zijn super lekkere gezonde recepten met eiwitrijk eten dus dat is wel een aanrader. Dit zorgt ook voor opbouw voor spieren dus ideaal als je wilt gaan sporten wanneer dat weer mag.

één maand geleden

Reactie op Linnie2024

Een vriendin van mij geeft bv en is begonnen met get fit girl! (Ik ook maar ...
Oh dat kende ik nog niet! Ik ga het opzoeken, dankjewel 😊

één maand geleden

Reactie op FeMn

Hi lieve mama, vervelend dat je je zo voelt en goed dat je het deelt. Ik z ...
Dat van die gifstoffen schijnt dus een fabeltje te zijn, althans het is niet wetenschappelijk onderbouwd. Dus vandaar dat ik dacht als het alleen om terugloop van productie gaat dan kan ik in principe wel voorzichtig proberen af te vallen en dan goed in de gaten houden wat het met mijn productie doet. Maar die balans zoeken is wel lastig denk ik. Mindful eten is inderdaad heel belangrijk en daar moet ik echt bewuster mee omgaan. Voeden in plaats van vullen… Dat is sowieso de eerste stap die ik nu gemaakt heb en hopelijk vol ga houden. Dankjewel voor je tips! 😊

één maand geleden

Reactie op Mlisz88

Eiwitrijke voeding is heel belangrijk nu voor de borstvoeding en is heel ge ...
Ja en eiwitrijk vult ook goed! Ik probeer nu producten te eten die van nature eiwitrijk zijn maar voorheen toen ik nog veel sportte etc at ik ook wel vaak van die proteïne kwark, repen etc. Daar zit echter altijd zoetstof in ipv suiker dus dat is goed voor het afvallen maar ik weet niet of de baby daar last van krijgt qua krampjes aangezien zoetstof daar wel bekend om staat… Dus dat durf ik nog niet zo goed aan helaas

één maand geleden

Volgens la leche league mag het wel, maar alleen met een matig calorietekort. Ikzelf durf het nog niet aan (effect op productie, maar ook op mijn vermoeidheid), maar ik probeer wel goed te eten (3 goede, gezonde maaltijden, niet teveel snaaien) om te voorkomen dat ik de huidige situatie nog erger maak dan dat hij al is😅. https://llli.org/breastfeeding-info/weight-loss-mothers/

één maand geleden

Reactie op Erp

Volgens la leche league mag het wel, maar alleen met een matig calorietekor ...
Ja maar wat is dan matig hè? Ik denk eerlijk gezegd dat het ook wel per vrouw verschillend is hoe snel je productie terug zal lopen. Ik denk dat ik maar gewoon kcal ga bijhouden en er dan eerst voor zorgen dat ik er sowieso niet boven kom zodat ik niet verder aan kom en de situatie inderdaad niet erger maak dan hij al is zoals jij zegt 😂 en dan langzaam steeds iets lager zittenin kcal. Dan kan ik goed in de gaten houden wat het met mijn productie doet… Mijn energie niveau ben ik inderdaad ook wel een beetje bang voor maar aan de andere kant weet ik dat als ik me goed in mijn vel voel zitten dat ik daar ook juist weer mentale energie van krijg

één maand geleden

Reactie op AnoniemLwd

Ja maar wat is dan matig hè? Ik denk eerlijk gezegd dat het ook wel per vro ...
In het artikel wat ik linkte, hebben ze het over 1800 kcal per dag als ondergrens. Ik vind dat zelf als vrij weinig klinken, omdat iedereen altijd roept dat bv 500 kcal per dag kost (dan zouden er dus nog 1300 kcal per dag 'over' zijn voor de moeder. Dat is een flink calorietekort!). Jouw tactiek klinkt mij beter in de oren inderdaad; gewoon veilig beginnen en bijsturen waar nodig. Misschien ga ik me daar binnenkort ook maar aan wagen🙏

één maand geleden

Reactie op AnoniemLwd

Ja en eiwitrijk vult ook goed! Ik probeer nu producten te eten die van natu ...
Ik hoef niet af te vallen, maar anders ga ik te veel snoepen 🙈 Ik eet in de avond graag isey skyr. Liefst nog die aarbeien met witte chocolade echt super lekker. Dat verzadigd inderdaad heel erg goed. En noten, vlees, kaas etc. Yoghurt met appel en kaneel is ook heel lekker. Dan ben je echt niet perse aan het diëten, dan ben je vooral gezond aan het eten. En is denk ik veel beter vol te houden.

één maand geleden

Het is vooral gezondere keuzes maken en veel bewegen. Dus elke dag grote wandeling met de kleine en bij voorkeur paar keer per week sporten. Als tussendoortjes paprika, komkommer, yoghurt met noten, etc. eten. En meer groente dan aardappels/rijst e.d. eten. Je hoeft niet minder te eten nu, alleen gezonder.. Dan gaat je productie zeer zeker niet achteruit. Het is juist goed voor je borstvoeding denk ik! P.s. mocht je dat lastig vinden, ga dan eens naar een diëtist!

één maand geleden

Reactie op Linnie2024

Een vriendin van mij geeft bv en is begonnen met get fit girl! (Ik ook maar ...
Heeft zij de 1 op 1 begeleiding erbij genomen om dat advies te krijgen? Ben ook even aan het kijken 😄

één maand geleden

Ik geef bv en ben bezig met afvallen. Onze zoon is inmiddels 8 weken en ben al 7 kilo kwijt. Ik zorg dat ik onder de 1700 calorieën zit en probeer zoveel mogelijk eiwitten binnen te krijgen. Ik ben begonnen direct na de kraamweek en mijn borstvoeding loopt super goed. Dit is hoe ik het doe en er zijn genoeg mensen met een mening maar dit werkt voor mij.

één maand geleden

Ik herken me wel in het stukje niet blij zijn met je lichaam nu. Toevallig heb ik vandaag mijn eetschema van voor de zwangerschap er ook weer eens bij gepakt. Ieder zijn persoonlijke situatie is weer anders. Ik weet wel een goeie diëtist in de buurt die eventueel een schema op maat voor je kan maken en overige tips kan geven. Iedereen heeft recht op gratis 3 uren diëtist vanuit de basisverzekering.

één maand geleden

Reactie op anita23

Ik geef bv en ben bezig met afvallen. Onze zoon is inmiddels 8 weken en ben ...
Oh wauw wat knap zeg! Dus het kan blijkbaar wel zonder dat je productie achteruit gaat, 1700 is best een groot calorietekort. Dit vind ik hoopvol, bedankt voor het delen 😊

één maand geleden

Reactie op July88

Ik herken me wel in het stukje niet blij zijn met je lichaam nu. Toevallig ...
Oh die gratis uren dat wist ik niet! Ik had een diëtist niet als optie overwogen omdat ik daar (nog) niet voor wil betalen, haha. Als je een goede kan aanbevelen dan graag 😊

één maand geleden

WW heeft de optie om aan te vinken als je “volledig BV” geeft. Je krijg dan meer dan genoeg punten voor voldoende calorieen, maar het stimuleert wel gezondere keuzes te maken, terwijl je wel alles (met mate) kunt blijven eten. Wel adviseren ze pas met 8 weken te starten.

één maand geleden

Ik herken me in je verhaal, behalve dan het crash diëten. Ik eet nu sinds vorige week in een calorietekort en let hierbij op dat ik genoeg en voedzaam eet. Ik heb m’n vette Griekse kwark vervangen door magere franse kwark, witte rijst naar zilvervliesrijst, pasta naar volkoren pasta etc. Daarbij snackte ik behoorlijk veel, denk aan chips, koekjes, elke avond een cornetto etc. Dit doe ik nu niet / minder (het gaat uiteraard om balans in een gezonde levensstijl). Ipv daarvan kies ik voor groente, fruit, rijstwafels met cottage cheese etc. In de avond probeer ik minder / geen snelle koolhydraten te eten en meer groente. Over de dag heen let ik op voldoende eiwitten want die houden je lang verzadigd. Ik weeg niks af want daar word ikzelf obsessief door. Ook heb ik zaterdag wijn gedronken + borrelhapjes gegeten (oma paste op). Ik let daarbij op mn stappen, zorg dat ik meer in beweging ben. Lekker naar buiten met onze baby, goed voor hem en voor mijn lichaam en geest. Ik heb nu geen minimaal aantal stappen dat ik wil zetten omdat mijn bekkenbodem soms eerder pijnlijk is dan de andere dag en ik mijn activiteit daarop afstem. Soms is 10K stappen gewoon geen optie. Ik heb een Fitbit waarop ik m’n verbrande calorieën zie en het aantal stappen dat ik zet. Dat geeft een goede indicatie (voor mijn gevoel dan) en motiveert me heel erg om actiever te zijn. Ik kolf regelmatig en ik heb niet minder productie gekregen, maar ben wel al afgevallen. Misschien helpt zoiets ook voor jou? Het internet staat vol met gezonde recepten. Maar ter inspiratie: Ontbijt: havermout (veel variaties mogelijk), kwark met blauwe bessen en granola Lunch: crackers of rijstwafels met beleg, gekookt ei, groente, fruit Diner: pastasalade met volkoren pasta, wraps, curry Tussendoortjes: fruit, groente, rijstwafels, kwark, B’tween zero

één maand geleden

Oja, ik wil ook het programma van Sterkher gaan doen. Dat zijn oefeningen om je bekkenbodem te versterken en daarna om fitter te worden. 😃

één maand geleden

Oja en natuurlijk lekker veel stappen zetten! Weet niet of je een smartwatch hebt maar dat heeft mij wel geholpen, als ik nog maar 3.000 stappen ofzo had gezet gaf dat me een schop onder de kont om te gaan wandelen haha!