24 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb maandag consult mer lactatiekundige, maar mijn kraamzorg heeft me het volgende geleerd: 2 borsten aanbieden. Bijvoorbeeld eerst links, dan rechts. Dan is de volgende ronde eerst rechts, dan links. Dat is hoe ik het nu doe

2 maanden geleden

Reactie op Chantal1491

Ik heb maandag consult mer lactatiekundige, maar mijn kraamzorg heeft me he ...
Mijn kraamhulp zei dus 1 borst per voeding 🤦🏼‍♀️ Maar ik dacht dus: dan heb je dus dat je borsten lang moeten wachten tot ze weer geleegd worden, als ik 1 voeding per dag 1 borst doe. Maar misschien wennen je borsten daar ook wel aan 🤷🏼‍♀️

2 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Mijn kraamhulp zei dus 1 borst per voeding 🤦🏼‍♀️ Maar ik dacht dus: dan h ...
Mijne zei beter 2 boosten, want anders heb je straks 1 volle en 1 lege. Zo blijven ze dus gelijk. Maar ga het maandag aan de lactatiekundige vragen. Mijn zoon groeit in elk geval wel als kool, dus zal wel goed gaan vermoed ik🤷‍♀️

2 maanden geleden

Reactie op Chantal1491

Mijne zei beter 2 boosten, want anders heb je straks 1 volle en 1 lege. Zo ...
Ja, mijn verloskundige gaf ook die instructie hoor. M’n kraamhulp had er wel een goed verhaal bij maar wat dat was ben ik vergeten 😂 Ben benieuwd wat de lactatiedeskundige zegt!

2 maanden geleden

Ik geef ook een borst per keer, zodat hij goed wordt leeggedronken. Als hij nog honger heeft geef ik een tweede. Maar volgens mij is dit advies wel voor als je productie groot is. Ik denk dat je in jouw geval beide borsten moet aanbieden. Heb je de mogelijkheid om te kolven? Dan weet je een beetje hoeveel productie je hebt en of je het eventueel nog moet aanvullen met flesvoeding. Hou er wel rekening mee dat ze minder lang verzadigd zijn met borstvoeding dan met kunstvoeding. Ik las ergens dat je schreef dat je dochter zo geweldig slaapt. Dan zou ik, als ik jou was, zeker niet in de avond of nacht bv geven. Ook niet omdat je dan niet bezig hoeft te zijn met of ze wel voldoende verzadigd is etc. Succes 🫶🏻

2 maanden geleden

Reactie op kinderwens1995

Ik geef ook een borst per keer, zodat hij goed wordt leeggedronken. Als hij ...
Heb geen kolf maar die zou ik wel kunnen lenen van m’n kraamhulp. Wil haar sowieso even vragen om advies maar ik weet dat ze een weekend weg is, dus dat moet even wachten. Wat je zegt over de nachten, heb je wel een punt idd… beetje zonde als ik nu van 1 fles per nacht, naar 3x borst ga 😂 Pff ik vind het lastig hoor… ze doet ook zo hysterisch met aanhappen. Ik kreeg haar net dus ook niet aangelegd en ik kan wel huilen. Voelt zo als falen… soms hapt ze in 1 keer maar de meeste keren is het 1 groot tranendal en frustratie. Eerst lukt het niet om haar te voeden door m’n eigen herstel en nu kan ik haar voeden en dan lukt het alsnog niet 😢

2 maanden geleden

He wat vervelend dat het aanhappen niet lukte. Als je graag wil voeden zou ik een lactatiekundige mee laten kijken met het aanhappen (als je het budget hebt. T wordt soms ook vergoed door de verzekering). Ik kreeg de tip om mijn kindje voor het geven van een fles eerst kort de borst te geven, zodat ze al rustiger is en dan de focus heeft voor de oefenfles. Misschien werkt het in jouw geval wel andersom, eerst al een beetje geven met de fles (voed je therapeutisch?) en als je kindje daarvan een deel heeft gedronken dan over naar de borst. Als de nachten nu goed gaan kun je misschien ook de eerste voeding van de dag met de borst doen. Zijn jullie beide goed uitgerust en in de nacht maak je het meeste melk aan, dus s ochtends zit er als het goed is het meeste druk achter en stroomt je melk misschien wat sneller waardoor het vergelijkbaarder wordt met de fles

2 maanden geleden

En, je faalt niet, je doet ontzettend je best. Je mag super trots zijn dat je eerst de aandacht hebt gehad voor je eigen herstel, waardoor je nu goed voor je kindje kan zorgen. En dat je tijdens dat herstel door je troost voedingen de productie toch ook op gang hebt weten te houden. Je bent super goed bezig en volgens mij een hele liefdevolle zorgzame mama die haar kindje een prachtig voorbeeld in zelfzorg geeft

2 maanden geleden

Reactie op lollinga

He wat vervelend dat het aanhappen niet lukte. Als je graag wil voeden zou ...
Ik probeer allemaal verschillende houdingen maar het lukt gewoon niet (en soms dus wel), ik snap niet waarom het soms dus wel lukt en dat het verder dramatisch is. Lactatiedeskundige heb ik idd ook aan gedacht maar daar kon ik vanavond ff niks mee haha en probeer sowieso maandag even m’n kraamhulp nog te vragen voor tips. Ik probeer het sowieso morgenochtend inderdaad dan opnieuw en evt eerst een beetje fles…

2 maanden geleden

Reactie op lollinga

En, je faalt niet, je doet ontzettend je best. Je mag super trots zijn dat ...
Wat super lief van je… Ik wil alles gewoon goed doen en het is allemaal zo zoeken, dat maakt me zo onzeker. Dat geeft gewoon het gevoel alsof ik haar niet alles kan geven. En aan de andere kant denk ik; waarom maak ik het mezelf zo moeilijk. Ik zit hier met dikke tranen, terwijl Lina hier gewoon met een volle buik van de fles op mij ligt te slapen. Ze is voldaan en relaxed. Maarja, ik heb melk en wil het haar zo graag een beetje meegeven 😢

2 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Ik probeer allemaal verschillende houdingen maar het lukt gewoon niet (en s ...
Frustrerend hè, soms zou een gebruiksaanwijzing toch handig zijn. Super goed dat je blijft proberen en ook naar de verschillende houdingen kijkt. Ik geef in principe alleen borstvoeding, maar als mijn dochter echt overstuur is hapt ze ook niet meer goed aan. Wat bij mij nog wel eens helpt is met mijn vinger over haar gehemelte gaan. Doordat je het gehemelte raakt wordt het slikreflex gestimuleerd. Als ze dan mijn vinger pakt haal ik die er snel weer uit en biedt ik de borst aan. Vaak lukt het dan wel. Ik gun je in ieder geval enorm dat het lukt! Aan je inzet ligt het niet zo te lezen

2 maanden geleden

Reactie op lollinga

Frustrerend hè, soms zou een gebruiksaanwijzing toch handig zijn. Super goe ...
Oja, dat trucje heb ik idd in m’n kraamweek ook gedaan. Daar heb ik helemaal niet meer aan gedacht. Super bedankt voor het meedenken ♡

2 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Wat super lief van je… Ik wil alles gewoon goed doen en het is allemaal zo ...
Je schrijft dat het er uit lekt. Misschien kan je wat opvangen/ met de hand kolven en met een lepeltje geven / mengen in de fles.

2 maanden geleden

Reactie op lollinga

Je schrijft dat het er uit lekt. Misschien kan je wat opvangen/ met de hand ...
Dat is natuurlijk ook een optie. Heb ivm geelzucht ook gekolfd maar dat vond ik wel echt verschrikkelijk. Ik moet het voor nu gewoon ff loslaten en morgen weer opnieuw bekijken… Ik vind het momentje ook gewoon zo mooi, als ze aan de borst ligt.

2 maanden geleden

Mijn eerste reactie is: probeer niet te snel een hele voeding aan de borst te doen, maar focus eerst op troosttiet en toetjes. Ik heb namelijk wat ervaring met een baby van fles naar borst terug krijgen, en dat is lastig zonder goede begeleiding! Een borst drinkt heel anders (moeilijker ) dan een fles en is dus echt oefenen voor een baby. Als ze al honger heeft, en de productie misschien nog niet goed genoeg is om een hele voeding te verzorgen, zal dit vooral tot frustratie leiden bij je baby. Die van mij hapte bijvoorbeeld wel goed aan, maar ging vervolgens gewoon liggen wachten totdat de melk vanzelf ging stromen😅. En dan gebeurd er dus niets. Ze moest het echt weer leren. De lactatiekundige kan daarbij helpen. Maar zou dus voor nu vooral gaan voor 'succeservaringen'. Dus juist als ze niet al teveel honger heeft of vooral behoefte aan geborgenheid. En dan rustig opbouwen naar een voeding.

2 maanden geleden

Reactie op Erp

Mijn eerste reactie is: probeer niet te snel een hele voeding aan de borst ...
Bedankt voor je berichtje! Als ik haar dus aanleg voor troost, is ze dus echt heel snel tevreden aan het spenen/drinken. Daarom snap ik niet waarom ze dat niet doet als ze honger heeft 😅 Morgen maar even kijken wat lukt en maandag actie ondernemen, dat iemand gewoon even meekijkt en advies kan geven. In m’n kraamweek ging ze ook goed op een tepelhoedje maar met een slokje troost heeft ze die ook niet nodig, dus wil daar niet gelijk naar grijpen.

2 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Dat is natuurlijk ook een optie. Heb ivm geelzucht ook gekolfd maar dat von ...
Dat snap ik, dat vind ik ook prachtig

2 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Heb geen kolf maar die zou ik wel kunnen lenen van m’n kraamhulp. Wil haar ...
Oh meis, je faalt helemaal niet! Het is ook gewoon heel ingewikkeld allemaal! Alles is nieuw en elk kind is weer anders dus het is gewoon lastig en overweldigend het hele moederschap. En dan zeker de dingen waar je minder vat op hebt zoals borstvoeding. Hopelijk kun je hulp inschakelen van een lactatie kundige voor advies, ook rondom het aanhappen. En ik zag ergens iemand zeggen dat je de melk die je opvangt van je borst kunt mengen met de flesvoeding. Dit zou ik niet doen. Ik zou eerst je eigen melk aanbieden, of live of via een lepeltje of flesje (afhankelijk van hoeveel het is). Dan weet je zeker dat ze jouw melk binnen krijgt voor je kunstvoeding aanbiedt. Je hebt van die opvangschalen voor in je bh, misschien is dat wel wat voor je 💕

2 maanden geleden

Reactie op Kellaaa

Dat is natuurlijk ook een optie. Heb ivm geelzucht ook gekolfd maar dat von ...
Oja, nog een dingetje. Weet niet hoe je destijds hebt gekolfd maar het hoeft geen vervelende ervaring te zijn met een fijne kolf 💖 niet om je over te halen om te kolven maar om je de hoop niet te laten verliezen xxx

2 maanden geleden

Reactie op kinderwens1995

Oja, nog een dingetje. Weet niet hoe je destijds hebt gekolfd maar het hoef ...
Bedankt voor je berichtje ♡ Het is vandaag ook nog niet gelukt om haar aan de borst te krijgen dus denk dat ik straks idd maar wat opvang en met lepeltje geef