46 Reacties

één maand geleden

Toevoeging: ons dochtertje weigert ook de speen helaas.. Dit kunnen wij dus ook niet gebruiken om haar in slaap te krijgen 🥲

één maand geleden

Hier ook.. heb geen tips helaas.. ik volg mee..

één maand geleden

Ik heb toevallig hier ook een topic over geopend net. Onze dochter is 7,5 wk en weigert sinds deze week ineens ook haar slaapjes, waardoor ze op een gegeven moment oververmoeid is.. wanneer we haar in bed leggen is het alleen maar huilen en zeuren en ook savonds duurt het ruim 1,5 uur voor ze slaapt. Ik lees dus mee! 🥲

één maand geleden

Herkenbaar. Ik gebruik de draagdoek overdag om hem te laten slapen. Hierin slaapt hij en zo heb ik 2 handen vrij

één maand geleden

Bij ons werkt de draagdoek goed anders slaapt ze ook lastig in. Het gaat nu sinds een week beter en slaapt nu haar middagdutje ook weer beter in de wieg, alhoewel we soms dan ook de draagdoek nog gebruiken.

één maand geleden

Ik reageer eigenlijk nooit, maar wilde toch even mijn ervaring delen.. Ik was in het begin ook heel erg bezig met de slaap signalen, wakkertijden, op tijd naar bed, etc. En dat resulteerde in lange, ongezellige dagen waarin ik meer tijd bezig was met de baby in slaap krijgen (wat niet lukte) en onzekerheid bij mij. Toen heb ik op advies een boek gelezen met een hele andere zienswijze dan wat ons wordt aangeboden door het cb en andere goedbedoelende mensen (en als we eerlijk zijn, ook mensen die ons iets willen verkopen ;) ). Ik durfde het aan om het te proberen, omdat wat ik eerst deed duidelijk niet wekte, dus had niets te verliezen en kon altijd terug (zoals ze het in het boek ook zei, je kan altijd experimenteren en kijken wat werkt) en het wekte eigenlijk meteen..En deze aanpak is ook gewoon ondersteund met wetenschappelijke onderbouwing. Ik vertel dit allemaal, omdat ik me bewust ben dat wat ik ga voorstellen waarschijnlijk heel tegenstrijdig overkomt met wat je tot nu toe hebt gehoord. Maar het heeft mijn leven zoveel makkelijker en veel leuker gemaakt: Soms worden signalen dat een baby juist behoefte heeft aan MEER prikkels verward met slaap signalen... Verveling dus eigenlijk.. dus dan maak je het niet beter door juist nog minder aan te bieden. Bij mij hielp het juist om wat meer prikkels te geven (en dan geen tv oid, maar gewoon even spelen, even naar buiten, afspreken met andere mensen, samen de was ophangen, etc). De hoeveelheid slaap die.kinderen nodig hebben kan erg verschillen, dus misschien heeft je baby gewoon wat minder slaap nodig dan wat het cb adviseert en wil die juist even ontdekken, waarna ze vervolgens rustig in slaap kunnen vallen. Ik heb nog steeds wel dagen en avonden dat het minder gaat hoor, maar sinds ik wat meer met de baby doe en niet meteen bij het eerste gaapje denk dat ik haar in het donker in slaap moet dwingen, is het echt een stuk beter. En als ze moe is, dan wordt ze ook echt heel duidelijk slaperig en ze kan dus zelf kennelijk heel goed in slaap vallen.. En ze is nu ook echt een stuk vrolijker en soms is ze veel wakker overdag, maar wel vrolijk... En andere dagen slaapt ze juist bijna de hele dag, maar dat is kennelijk dan even nodig. Later bedacht ik me ook dat ik zelf ook minder slaap nodig heb dan de meesten en dat was als kind ook al zo.. mensen en dus ook baby's zijn gewoon niet allemaal hetzelfde wat dat betreft..

één maand geleden

Reactie op bmx88

Ik reageer eigenlijk nooit, maar wilde toch even mijn ervaring delen.. Ik ...
Nog een aanvulling: ik heb haar overdag wel vaak in een draagdoek, ook omdat het voor jonge baby's gewoon goed is om die veiligheid te voelen van een ouder in de buurt, maar ik ook nog wat gedaan wil krijgen afentoe... Dan slaapt ze soms ook wat langer en rustiger, dus dat is ook nog een tip..

één maand geleden

Ons dochtertje in morgen ook 8 weken en herken je verhaal heel erg. Afgelopen week heeft ze soms bijna hele dagen bijna niet geslapen overdag en als ze wel sliep was het vaak maar net 10 minuten. We zijn gister de hele dag op pad geweest en ze heeft bijna de hele dag geslapen in de kinderwagen. Of het nou komt door de prikkels of gewoon een fase is waar ze even doorheen moest dat ze gister wel ineens sliep geen idee. Maar ik probeer het nu een beetje los te laten en als ze echt huilerig wordt is het enige wat ze vaak wil op mijn borst slapen en dat vind ik voor nu helemaal oké. Wij zijn sinds een week nu over van 7 flessen naar 6 flessen. Dit geeft haar ook mee rust lijkt het omdat we haar nu minder vaak wakker hoeven te maken voor een fles als ze net sliep. Misschien zou je dat nog kunnen proberen? Het CB gaf bij ons aan als ze grotere hoeveelheid opdrinkt ze nu wel de leeftijd had om een fles af te gaan bouwen.

één maand geleden

In de draagdoek en lekker gaan wandelen helpt bij ons altijd! Wiegen enzo heeft soms geen zin. Ik kijk naar de slaapsignalen em zorg dat hij nooit langer dan 1.5-2u wakker is, want een oververmoeide baby helpt niet met het in slaap vallen.

één maand geleden

Reactie op bmx88

Ik reageer eigenlijk nooit, maar wilde toch even mijn ervaring delen.. Ik ...
Hoe heet dit boek? Ben ik wel benieuwd naar.

één maand geleden

Reactie op jmxva

Hoe heet dit boek? Ben ik wel benieuwd naar.
Het is wel Engelstalig (weet niet of het vertaald is): the discontented little baby book. De auteur (Pamela Douglas) is ook door veel podcasts geïnterviewd, dus dat is wat beknopter eventueel.

één maand geleden

Hier hetzelfde, moeilijk slapen overdag. Korte hazenslaapjes als ik haar op bed of de box leg. Hier wil ze ook geen speen (gelukkig want is zon gedoe) ik doe haar in een draagzak en ze wil wel de pink en dan beetje wandelen en wiegen en is ze zo weg en slaapt ze 2-3 uur.

één maand geleden

Hier is de draagzak dé plek om haar te laten slapen als niks anders werkt. Ik doe haar in de draagzak (daar moet ze soms even van jammeren want ze weet dat ze gaat slapen en wilt niet altijd of ze heeft geen zin), maar ik troost een beetje en ga ondertussen compleet m’n eigen dingen doen en ze slaapt uiteindelijk zo een paar uur weg en moet ik haar soms zelfs wekken voor een voeding. Ik lees het hier ook terug bij anderen, dus ik zou dit zeker proberen!

één maand geleden

Valt ze wel in slaap na de fles of ook niet? Leg je haar dan in een bedje/box oid? Dat werkt hier ook vaak niet, zoontje moet echt geholpen worden met slapen dus eerst op ons slapen/wiegen/kinderwagen wandelen of in de draagzak. Dan na een tijdje kan ik hem wegleggen maar zeker niet te snel. Vooral draagzak werkt erg goed wat ik veel teruglees ook bij de anderen!

één maand geleden

Ik lees even mee. De draagzak werkt bij ons meestal. Een week geleden bakerden we hem in en sliep hij veel beter. Nu wordt hij BOOS als we dat doen. Is echt per week kijken wat werkt. Ik ga de tip van bmx88 proberen in ieder geval.

één maand geleden

Hoe is de bevalling geweest? Sommige kindjes hebben moeite met ontspannen na de geboorte omdat ze tijdens of vlak na de geboorte veel stress hebben ervaren en niet meer durven te ontspannen. Als dit logisch klinkt kun je eens proberen om woorden te geven aan wat er gebeurt is tijdens de bevalling of daarna en je kindje uitleggen dat het goed is gekomen. Het klinkt misschien zweverig, maar ik heb meerdere verhalen gehoord dat het een positief effect heeft. Dus niet geschoten altijd mis denk ik dan maar

één maand geleden

Let je ook op wakkertijden en slaapsignalen? Als ze om half 8 wakker wordt kan ze om 8:15 of 8:30 al slaapsignalen laten zien. Kan uit je verhaal niet opmaken of je dat al doet maar dat zou m'n tip zijn. Onze dochter is 10wkn en als het eerste slaapje van de dag niet lukt of die is heel kort dan zijn de overige 3 slaapjes ook beroerd. Ik probeer alles op alles te zetten dat ze dat eerste slaapje goed pakt dan heb ik daar de rest vd dag profijt van. Heb nog een kleuter en peuter rondlopen dus ik probeer een best strak ritme aan te houden ivm schooltijden etcetera.

één maand geleden

Reactie op Bloempje51

Let je ook op wakkertijden en slaapsignalen? Als ze om half 8 wakker wordt ...
Ik zit zelf ook echt op dat eerste slaapje. Ze wordt uit zichzelf vaak rond 7 uur al wat wakker/onrustig dus geef haar dan de fles. Daarna knuffelen we en mag ze nog even spelen in de box. Na ongeveer 45 minuten/1 uur nadat ze wakker is geworden, begint ze alweer te gapen en ligt ze soms stil in de box. Dan breng ik haar rond 08.15/08.30 naar haar bedje (donkere kamer, white noise aan, puckbaby aan). Vaak kan ik haar slaperig maar wakker wegleggen en valt ze zelf in slaap. Vaak lukt het ongeveer 3/4 keer per week, andere dagen moet ik haar toch meer op weg helpen. De slaapjes erna vind ikzelf vaak ook lastig, ze wordt dan ook snel wakker. Sinds gisteren opeens krijsend wakker, dit ben ik ook niet van haar gewend. Dus: het kan inderdaad per uur/dag/week/maand verschillen hoe je kindje gaat slapen. Mijn dochter is 9 weken nu.

één maand geleden

Reactie op lollinga

Hoe is de bevalling geweest? Sommige kindjes hebben moeite met ontspannen n ...
Ik heb dit ook gehoord en in mijn geval had ik inderdaad een stressvolle bevalling (was ook aan de hartslag van de baby te zien die alle kanten op schoot). Op dit moment enkel contactslaapjes. Zelfs de kinderwagen is moeilijk geworden.

één maand geleden

Reactie op zomerbaby2024

Ik heb dit ook gehoord en in mijn geval had ik inderdaad een stressvolle be ...
En heb je het al eens geprobeerd onder woorden te brengen voor je kindje? Ik ben wel benieuwd of het ook in jullie geval effect heeft