3 Reacties
één maand geleden
Onze dochter is nu 9wkn en heb nog een kleuter en peuter. Bij de oudste twee heb ik ook zelfstandig slapen zonder huilen 'aangeleerd'.
Wat heel goed helpt: heel erg goed op de wakkertijd letten en bij het eerste beste slaapsignaal als de wiedeweerga naar bed.
Elke keer hetzelfde ritueel doen.
Hier is dat gordijn dicht, in bed leggen, numsy (witte ruis) aan, slaapzakje dicht, even oppakken om te knuffelen en evt nog een keer boeren.
Dan in bed, speentje in, kusje en aai over het hoofdje en loop ik weg.
Valt ze niet in slaap of gaat ze huilen dan pak ik haar op voor evt nog een boertje en help ik haar richting slaap meestal door te wiegen.
Als ze in slaap is dan na ca. 45min (einde eerste slaapcyclus) goed opletten of ze wakker wordt, zo ja dan in slaap helpen naar de volgende fase.
Ik moet haar nog wel eens richting slaap wiegen maar probeer altijd nog wakker in bed te leggen zodat ze weet waar ze is.
Is ze ver over de wakkertijd doordat we weg moesten ofzo f het slapen is drama die dag dan probeer ik 1x of ze het zelf oppakt, lukt dit niet dat gaat ze aan de borst en dan valt ze eigenlijk altijd vanzelf in slaap.
Slaap doet slapen, als baby het niet oppakt en dus over de wakkertijd gaat en dus oververmoeid wordt, accepteer dan dat het niet zelf lukt en help je baby in slaap.
Het volgende slaapje kun je het weer opnieuw proberen.
Nog een tip: vergaar kennis over hoe baby's en kinderen slapen via boeken of Instagram pagina's.
En probeer eerst de onrust weg te nemen voor zover dat kan natuurlijk en dan pas aan slapen te werken.
Met reflux oid lukt het werken aan slapen nauwelijks, daar heb ik ervaring mee.
Succes! Het is hard werken maar als je baby zelf in slaap kan vallen zonder huilen dan heb je daar zoveel gemak van later!
één maand geleden
Reactie op Bloempje51
Onze dochter is nu 9wkn en heb nog een kleuter en peuter. Bij de oudste tw ...
Hier bij onze dochter precies zo gedaan. Wakker maar moe in bed leggen en slaapritueeltje doen. Ik gaf mezelf een tijd waar in ik het probeerde, bijvoorbeeld 20 min. Als ze huilde terug kamer in speentje en aai rustig maken en weer weg. Soms stond ik in 5 min wel 20x terug binnen. Lukte heg binnen de tijd niet slaapje toch in de draagzak doen en dan probeerden we het later weer. Geef jezelf de tijd dit een week te proberen met 1 of 2 slaapjes per dag en je ziet vanzelf vooruitgang!
één maand geleden
Mijn zoontje had er ook erg veel last van, maar wat bij mij nu helpt is een standaard ritueel en 5 minuten op de kamer blijven. Niet zichtbaar, maar wel dat hij mijn aanwezigheid opmerkt. Slaapt ie dan nog niet, gewoon weg gaan totdat speentje eruit gaat of meneer gaat huilen. Dan troost ik hem door zachtjes te praten, over z’n bol aaien en weer 1 minuut op de kamer blijven. In begin moest ik dit tig keer herhalen, nu gaat het heel vaak soepel. Helaas heeft hij wel hazenslaapjes, maar hij kan in ieder geval inslaap vallen.