17 Reacties
3 maanden geleden
Ik heb het gelukkig niet gehoeven, wellicht helpt het om te zorgen dat je voldoende drinkt en iets van dextro bij je hebt om te nemen mocht het straks met je bevalling toch warm zijn buiten. En probeer evt iets te eten tussendoor, mocht dat lukken. Ik heb helaas geen ervaring met emetofobie maar het lijkt mij enorm vervelend! Succes in ieder geval met de laatste loodjes 🌸
3 maanden geleden
Hee! Hier nog een emetofoob haha. Ik was helaas ook nog tot 22 weken misselijk.. wat heb ik er tegen gevochten om maar niet te moeten overgeven. Ik ben 2,5 week geleden bevallen. En ja ook tijdens de bevalling heb ik eenmalig overgegeven. Ik wil je op het hart drukken dat ik er op dat moment echt geen erg in had. Ik was in een soort extase. Als ze een bus beneden door de gevel hadden gereden had ik er nog geen erg in gehad zoiets. Ik was met 1 ding bezig en dat was de weeën opvangen en onze dochter op de wereld zetten. Ik voelde zelfs een opluchting en blij dat het achter de rug was en dat het mij zo mee viel. Lieve mamma maak je geen zorgen. Ook aan vervelende dingen komt weer een eind. Ik snap je angst heel goed maar jij kunt dit. En misschien gebeurd het jou wel helemaal niet! Laat het over je heen komen die dag. Geniet van je laatste loodjes 😘
3 maanden geleden
Ik kwam bij mijn 2e bevalling vanwege de pijn ook op het punt dat ik dacht dat ik moest overgeven. Wat mij hielp was om me goed te concentreren op het wegpuffen van de weeën. Ik wiegde met mijn heupen heen en weer om de pijn op te vangen, dat hielp goed. Overigens zat ik zo in de bubbel dat ik waarschijnlijk alleen maar blij was als er wat uitkwam. Mijn ontsluiting vorderde namelijk ook snel nadat ik naar de wc was geweest 😅
Verder schijnt het te helpen door vooraf niet te pittig te eten, tijdens de bevalling koude washandjes te gebruiken, of een ijsklontje waar je op kan zuigen.
3 maanden geleden
Hier ook een angst voor overgeven! En ja ook tijdens de bevalling (dankzij de ruggenprik) heel vaak moeten overgeven, denk wel 8x..
maar op de een of andere manier ging mijn verstand op 0 en door de adrenaline had ik zoiets van gooi het er maar uit. Want als het eruit was voelde ik mij weer even goed en kon ik weer verder met persen. Als ik het voelde aankomen kon ik gewoon niet persen en schoot mijn dochter steeds terug zegmaar. Genoeg dextro eten dan! En niet te druk over maken (ja is makkelijker gezegd als gedaan🥲) maar ook jij kan dit!!
3 maanden geleden
Ik heb het helaas ook! Bij beide zwangerschappen en bevallingen niet hoeven overgeven. Bij de eerste wel het gevoel dat ik moest overgeven toen ik persweeën kreeg, achteraf waren dit gewoon de persweeën omdat heel je lichaam dan samenkrampt. Ik heb bij beide bevallingen wel nog gewoon gegeten tussen de weeën door om niet te flauw te worden maar je moet denk ik ook niet overdrijven.
3 maanden geleden
Ik heb ook angst voor spugen en ik ben nu 3x bevallen zonder te spugen of misselijk te zijn. Het ligt er erg aan of je gevoelig bent op je maag. Bij de 1e 2 kids had ik daarom ook bijna niets gegeten omdat ik bang was dat het eruit kwam. Bij de 3e had ik net heerlijk friet en biefstuk op en me niet ingehouden en toen begon de bevalling. Maar alles is er in gebleven. Dus er is zeker hoop voor jou!
3 maanden geleden
Ik moest ook overgeven en het was inderdaad een opluchting. Ik heb helaas geen tips voor je :-(.
3 maanden geleden
Ik ben totaal niet misselijk geweest tijdens de bevalling! Heb tijdens de pijnlijkste weeën ook nog gewoon 2 appels gegeten (beetje therapeutisch knagen 😂).
Ik was juist heeel bang om te poepen tijdens het persen. Maar toen het gebeurde was het eigenlijk wel oke. Niks anders boeit meer dan je kind eruit krijgen. You got this!
3 maanden geleden
Ik ben altijd heel gevoelig voor misselijk zijn en overgeven. Tijdens mijn bevalling paar weken terug nergens last van gehad, of Nouja, heel veel last gehad van van alles maar niet van misselijkheid 😂 Hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat jij dat wel hebt. Bespreek het met degene die je bevalling begeleid, misselijk kunnen ze wel een antibraakmiddel in je infuus doen oid. Succes!
3 maanden geleden
Even een heel ander soort tip naast de tips die al zijn gegeven: Als je zulke last van emetofobie hebt, zou je kunnen kijken of je op korte termijn bij iemand terecht kan voor een EMDR sessie, speciaal gericht op deze angst. Weet niet wanneer je bent uitgerekend, maar dat kan echt helpen de angst minder te maken, Vaak al in 1 - 2 sessies.
Misschien heeft je huisarts wel een POH-GGZ die dit kan bieden of bij een psycholoog in de basis GGZ.
De kans dat het gebeurt is ook stuk kleiner dan je nu waarschijnlijk inschat, maar doordat je er bang voor bent blijven verhalen van mensen bij wie het gebeurde beter hangen en wegen zwaarder dan alle verhalen van bevallingen waarbij het wél gebeurde!
Of kan het helpen om te kijken waar je precies zo bang voor bent bij overgeven dat kan namelijk bij iedereen weer anders zijn, angst voor controle verlies, om te stikken of schaamte tot anderen enz. Vaak hebben we die dingen ook groter gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn.
Hoe dan ook veel succes en hopelijk kun je je met de tips qat geruster voelen en je aandacht richten op de komst van je kindje 🍀👍
3 maanden geleden
Hier ook iemand met Emetofobie, en onze dochter is te vroeg geboren op 9J juni. Ik heb deze angst van te voren besproken met de verloskundige en die gaf aan te vragen naar domperidon aan de huisarts.
Dit mag je gebruiken, ik heb de tablet 3x uit voorzorg ingenomen tijdens de bevalling. Dit zorgde ervoor dat ik meer kon ontspannen. En niet daar mee bezig was. Angst voor het overgeven stond in het begin meer centraal dan angst voor de bevalling haha.
Ik heb gelukkig niet gespuugd en ben ook niet misselijk geweest!