16 Reacties
6 maanden geleden
Dit hoort zeker bij bekkenpijn en omdat het een specifieke plek is, kan daar ook echt iets mee gedaan worden. Ik heb het zelf ook, maar heb zware bekkeninstabiliteit in heel mijn bekken, wat dus een stuk lastiger te behandelen is. Dus heb helaas ook geen tips of oefeningen voor je.
Maar als je er zoveel pijn van hebt, kan 1 a 2 bezoekjes aan de fysio geen kwaad, al is het maar voor helpende tips en duidelijke oefeningen. Dat scheelt toch een hoop pijn en belemmering die laatste 2 maanden!
6 maanden geleden
Ooh wat vervelend zeg. Ik zou sowieso langs een bekkenfysio of/en chiropractor gaan. Hier mee rondlopen nog 2 maanden is echt lang en het zou kunnen dat je er na de bevalling nog steeds last van hebt. Zorg goed voor jezelf en probeer toch echt even hulp in te schakelen om te kijken of je de pijn kunt verminderen.
6 maanden geleden
Klinkt inderdaad als bekkenpijn, maar ook indalingsweeën kunnen een mogelijke oorzaak zijn in deze weken. Heeft de verloskundige tips? Ik snap dat je twijfelt over het bezoeken van een fysiotherapeut, vooral als je geen aanvullende verzekering hebt en de kosten zelf moet dragen. Zelf denk ik dat een goede fysiotherapeut zeker een verschil kan maken. Misschien is zwemmen nog een mooi alternatief, om je spieren te versterken? Veel succes en hopelijk voel je je snel beter!
6 maanden geleden
Ik heb ongeveer dezelfde klachten. Loop nu al een tijdje bij bekkenfysio. Helpt iets maar na een week is de pijn weer net zo hard terug. Heb wel een aantal tips voor je die de pijn kunnen verlichten.
1. Draaien in bed: zorg dat je je knieën aan elkaar houdt. Draai eerst je bovenlichaam dan vallen je benen vanzelf mee. Hierdoor belast je je bekken minder.
2. Opstaan vanuit zit: zet 1 voet iets voor je andere voet. Ga staan en wacht even een paar seconden zodat je stabiliteit vind. Daarna pas gaan lopen. Hierdoor hou je je bekken recht.
3. Ontspanning: alleen bij liggen ontspannen je bekken. Ga op je rug liggen knieën gebogen en laat beide knieën naar buiten vallen. Hou deze houding ongeveer 10 minuten vol. Daarna knieeen weer naar elkaar toe en billen optillen (bruggetje maken) zoon 4x. Dan maak je je bekken even weer actief.
Mocht je verder nog tips nodig hebben vraag gerust.
6 maanden geleden
Ik heb dit ook echt veel. Ben onder behandeling bij een fysio. Advies is dus sws rustiger aan. Maar ook echt opletten dat je je onderste buikspieren aanspant bij bewegen etc. (Wanneer je je navel een beetje intrekt). En als oefening doe ik ook nog als ik wat meer heb gedaan oid, dan ga ik op bank of bed liggen en dan in vlinderhouding. Miss even googelen. Maar hiermee is t ook de bedoeling dat er weer wat ontspanning komt in dat gebied en je bekken (wanneer nodig) weer op de goede positie komt. Hopelijk heb je hier wat aan!
6 maanden geleden
Ik heb precies dezelfde klachten en ook geen aanvullende verzekering waardoor ik de fysiobezoeken zelf moet betalen. Mijn fysio vertelde mij dat ze weinig voor me kon betekenen zolang de pijn bij me schaamstreek zat omdat ze daar niet mag masseren. Als de pijn bij me rug/liezen zat mocht ik weer terug komen want daar kan ze nog evt spieren los masseren. Verder als advies kreeg ik mee met omdraaien in bed om je knieën bij elkaar te brengen en voorzichtig te draaien, en rustig aan doen. En een platte kussen tussen je benen (niet te dik omdat je bekken anders weer te ver uit elkaar staan.)
6 maanden geleden
Ik kan niet in je portemonnee kijken, dus weet niet of het voor jullie past. Maar ik heb erg veel last van mijn bekken, al een hele tijd, zowel in m’n billen, rug, dijen en rond mn schaambeen. Het helpt mij onwijs om naar de fysio te gaan. Zij drukt dan op mijn bilspieren (heel pijnlijk), waardoor deze later ontspant. Het is een tijdelijke oplossing. Ik kan het je zeker aanbevelen, want gun je fijne laatste weken van je zwangerschap 💕
6 maanden geleden
Reactie op kinderwens1995
Ik kan niet in je portemonnee kijken, dus weet niet of het voor jullie past ...
Even een aanvulling hierop. Mocht t idd ook je bil zijn, dit kun je zelf ook met tennisbal doen. Dan ga je tegen de muur staan en zoek je de pijnlijke plekjes, en houdt je de druk daar even op vast en dan weer ander plekje als de pijn weer beetje gezakt is 😊
6 maanden geleden
Reactie op sk1994
Even een aanvulling hierop. Mocht t idd ook je bil zijn, dit kun je zelf oo ...
Ja goeie! En nog een oefening voor als het in je bil zit: ga zitten met je voeten plat op de grond, knieën 90 graden. Dan leg je je enkel schuin over je knie en buig je je bovenlichaam naar voren gedurende 15-20 seconden. Vervolgens de andere kant.
6 maanden geleden
Ik ben ook niet aanvullend verzekerd voor de fysio maar toch ervoor gekozen om te gaan aangezien de klachten bij mij in rap tempo toenamen. Ik ben nu twee keer geweest en heb wel echt hele duidelijk adviezen en oefeningen meegekregen waarmee ik aan de slag kon. Ik ben zelf wel blij dat ik gegaan ben. Ik zal hierna niet nogmaals gaan want dan wordt het me te duur en veel meer dan dit kan ze toch niet voor mij doen maar ik vind het wel heel fijn dat ik nu in ieder geval weet wat ik juist wel/niet moet doen en concrete oefeningen heb die ik dagelijks kan uitvoeren. Dan voelt het tenminste alsof ik er nog enigszins controle op kan uitoefenen 🥴
6 maanden geleden
Ik raad je aan om eens naar een chiropractor te zoeken. Bij mij had het na de eerste keer al effect en heb ik bijna geen klachten meer. Wel er hij zeggen dat je zwanger bent dan hebben ze andere methodes. Groetjes.
3 maanden geleden
Zijn er hier meer mama's die al bevallen zijn en nog steeds bekkenklachten hebben?
Ik ben nu 2 weken terug bevallen en overdag is de pijn weg. Alleen snachts doet het nog zoveel pijn. Draaien en vooral zitten en uit bed komen.
Ik ben zo bang dat het blijvend is. 🥲
3 maanden geleden
Reactie op Lovexsharon
Zijn er hier meer mama's die al bevallen zijn en nog steeds bekkenklachten ...
Rond die tijd had ik het in de nacht inderdaad ook nog. Waarschijnlijk omdat je spieren dan weer helemaal stijf worden omdat je langer stil ligt. Ik ben nu 5.5 week geleden bevallen en heb er nu bijna geen last meer van, alleen als ik echt een drukke dag heb gehad merk ik het nog wel eens een beetje.
3 maanden geleden
Reactie op Finch
Rond die tijd had ik het in de nacht inderdaad ook nog. Waarschijnlijk omda ...
Ah fijn om te horen, dat geeft hoop dat het ook bij mij nog over kan gaan. 😊
3 maanden geleden
Reactie op Lovexsharon
Zijn er hier meer mama's die al bevallen zijn en nog steeds bekkenklachten ...
Lieve mama, hier kan ik je hoop geven ! 2 weken voelt als heel lang na al zo'n lange zwangerschap, maar het is qua herstel nog maar super kort. Gun jezelf de 4 à 6 weken herstelperiode met echt zoveel mogelijk liggen en ook daarna gewoon de tijd nemen en naar je lichaam luisteren. Na 4 weken heeft je bekkenbodem pas 10 à 20 % van z'n originele kracht en na 4 weken nog geen eens 50%. Het kan dus nog super lang verbeteren. Na m'n eerste heb ik heel lang heftige bekkenklachten gehad en dat is met hulp van de chiropraktor gewoon beter geworden!
Nu de 2e keer een veel vlottere bevalling gehad en echt al veel minder pijn nu met 3 weken, maar ik blijf rustig aan doen zodat m'n lichaam echt kan herstellen.
Zoek fijne hulp en steun, het wordt echt nog beter 😘😘😘