21 Reacties

2 jaar geleden

Bij ons klopt de berekening van Partou wel, maar je kunt er natuurlijk geen rechten aan ontlenen. En hoe we het betalen? Gewoon met onze inkomsten 😅 We zijn netto (dus met de toeslag er al vanaf) ongeveer 450 euro per maand kwijt voor 1 dag per week. Dit betekent iets minder ruimte om te sparen en iets minder geld voor etentjes en dergelijke (maar daar hebben we toch ook minder tijd voor).

2 jaar geleden

Reactie op Evaa1991

Bij ons klopt de berekening van Partou wel, maar je kunt er natuurlijk geen ...
En hoe regel je dan de andere 4 dagen? Zijn jullie veel minder gaan werken? Of een hele berekening eerst gemaakt wat handig is hoeveel uur je moet werken dat je de rekeningen ook nog kan betalen. En etentjes dat snap ik dat je dat dan niet meer doet en minder reisjes:)

2 jaar geleden

Wij hebben de berekening gemaakt via de proefberekening van de belastingdienst. Voor ons houdt het ook minder sparen in per maand, maar wij hebben dan ook wel het geluk dat wij bijna 6 jaar geleden ons huis hebben gekocht op onze toenmalige salarissen en die zijn ook fiks gegroeid waardoor we een stuk meer kunnen sparen dan toen. Wij gaan ook allebei minder werken en ik gok dat we dan misschien minder geneigd zijn te kiezen voor gemak met eten wat vaak toch duurder kan uitvallen.

2 jaar geleden

Reactie op Juli2024💖

En hoe regel je dan de andere 4 dagen? Zijn jullie veel minder gaan werken? ...
Wij hebben 3 berekeningen gemaakt op basis van verschillende opties voor minderen in uren. Optie alleen ik minder uren, optie 2 en 3 verschillende versies van allebei minder uren werken. Puur om te weten wat we overhouden per maand.

2 jaar geleden

Als je al een beetje weet naar welke opvang je kleintje gaat kun je alvast de berekening maken hoe hoog de kosten per maand zijn zonder de toeslag. Je kunt als t goed is ook op de site van de belastingdienst dan berekenen hoe veel je krijgt aan kinderopvangtoeslag. Wij betalen best veel voor de kinderopvang 😅 omdat onze lonen gewoon hoog zijn krijg je maar bar weinig terug. Alleen wil ik echt niet nog minder gaan werken en wil ik ook gewoon mijn eigen ding kunnen blijven doen en mezelf kunnen zijn (ik ben niet gemaakt voor thuismoeder ik wordt dan echt gek!) Maud gaat nu de dinsdag en de vrijdag naar de opvang en dat gaat nummer 2 ook. Maandag is mijn man thuis ik woensdag en donderdag. Dus ook niet meer opvang nodig 😂 Ja n keer op n donderdag als ik gewoon ook ff tijd voor mezelf nodig heb of afspraken heb waar Maud niet mee naar toe kan. Dan wil ze nog wel is naar opa en oma gaan. In t weekend ben ik om t weekend alleen met Maud omdat mijn man dan werkt. Dan heb ik geen vangnet om iemand ff een dagdeel t over te laten nemen omdat t nu met de zwangerschap niet altijd even makkelijk is

2 jaar geleden

Reactie op Juli2024💖

En hoe regel je dan de andere 4 dagen? Zijn jullie veel minder gaan werken? ...
We zijn allebei een dag minder gaan werken door van het betaalde ouderschapsverlof iedere week een dag op te nemen. Ik werk daardoor 3 dagen (27 uur) en mijn vriend 32 uur in 4 dagen. Ook hebben we inderdaad nog een dag per week opvang van oma's en opa (de ene week de ouders van m'n vriend, de andere week mijn moeder). Door het betaalde ouderschapsverlof zo gespreid op te nemen konden we het eerste jaar goed 'testen' wat voor ons financieel haalbaar was en hebben we nu ook kunnen besloten om de vrije dagen door te zetten (onbetaald dus).

2 jaar geleden

Reactie op Rooslm1990

Wij hebben 3 berekeningen gemaakt op basis van verschillende opties voor mi ...
Goeie! Ga ik ook eens doen echt wat meer opties doorberekenen.

2 jaar geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Als je al een beetje weet naar welke opvang je kleintje gaat kun je alvast ...
Ik heb dus ook dat ik niet veel minder wil werken. Ik werk nu 36 uur en dacht dan eerst aan 28 uur en later 32 uur. Maar schrok wel van de kinderopvang bedragen voor 3 dagen in de week. En dat is pas 1 kind😅 Vind het echt knap hoor hoe ouders t altijd maar weten te regelen!

2 jaar geleden

Wij betalen ons blauw aan kinderopvang. We hebben een midden inkomen dus krijgen niet veel terug van de Belastingdienst en onderaan de streep dus weinig over om te sparen. We gaan goedkoop op vakantie en zijn zuinig met uitjes die geld kosten. Het is gewoon poep allemaal 😫

2 jaar geleden

Ik heb de berekening gedaan bij de opvang en op de belastingdienst website. Kwam zelf uit op 350,- netto voor 2 volle dagen opvang.

2 jaar geleden

Onze zoon zit al 2 dagen per week op de opvang, betalen 1040 per maand en krijgen Max 200 terug, maar dit heeft er ook mee te maken dat wij beide wel een goed salaris hebben. Maar dan nog het blijft veel geld.

2 jaar geleden

Heb je de eerdere berekening vorig jaar gedaan? De kosten zijn gestegen vanaf 1 januari. Hoe wij het doen? Gewoon veel minder sparen (zo’n €1000 per maand 🥲)

2 jaar geleden

Wij betalen bijna 1000 euro voor twee dagen en krijgen ongeveer 1/3 terug. Het is een flinke kostenpost maar wel noodzakelijk voor ons, nr 2 zal straks waarschijnlijk dezelfde dagen. Wel wil ik dit keer langer verlof opnemen direct na de bevalling, vorige x ben ik snel gaan werken en dat is toch erg tegen gevallen.

2 jaar geleden

Als ik jullie ervaringen hier zo lees komt er een vraag bij mij op, misschien weet een van jullie daar antwoord op. Ik heb online berekend dat wij voor 1 dag in de week net geen €500 zullen betalen. Als ik de rekentool van de belastingdienst voor de kinderopvangtoeslag invul zou ik het grootste gedeelte kunnen coveren hiermee waardoor we net aan €100 zelf moeten betalen. Valt de werkelijke toeslag van de belastingdienst uiteindelijk dan zo tegen als ik dames zie schrijven dat zij alsnog zelf veel moeten ophoesten? Het is niet zo dat wij enorm slecht verdienen namelijk, zitten eigenlijk meer dan prima qua inkomen.

2 jaar geleden

Reactie op xsheroon

Als ik jullie ervaringen hier zo lees komt er een vraag bij mij op, misschi ...
Dat heb ik ook bij mij betaald de belasting bijna alles🙈

2 jaar geleden

Reactie op xsheroon

Als ik jullie ervaringen hier zo lees komt er een vraag bij mij op, misschi ...
Op de site van rijksoverheid staat een tabel hoeveel procent je ontvangt bij welk toetsingsinkomen. Invloeden kunnen zijn een koophuis, auto van de zaak, alimentatie etc. Op basis van alleen salaris kan je het niet echt vergelijken. Ik dacht ook dat we veel terug zouden krijgen. Helaas betalen wij nu bijna 500 netto voor 3 dagen opvang. Gaat nergens over…

2 jaar geleden

Reactie op #Naomi001

Op de site van rijksoverheid staat een tabel hoeveel procent je ontvangt bi ...
goede tip! Als ik die tabel erop nasla dan komt het wel ongeveer overeen. We houden we rekening ermee dat het wat meer kan zijn wat we zelf bijleggen maar als die tabel realistisch beeld geeft dan zit dat wel goed. Geen idee welke invloed ons koophuis heeft maar dat zullen we wel zien😅

2 jaar geleden

Ik moet voor 5 dagen €2400/2600 betalen. 😤😤

2 jaar geleden

Het is vooral ook van belang te kijken naar het uurtarief dat het kdv hanteert. De kinderopvangtoeslaggrens is in 2024 namelijk €10,25. Alles wat je per uur meer betaald, is voor eigen rekening, ongeacht je inkomen. Dit kan veel verschil maken.

2 jaar geleden

Wij hebben naar het hele plaatje van inkomsten, belasting en kinderopvang kosten gekeken. Wij wonen ook in Amsterdam en hebben allebei een goedbetaalde baan, waarbij mijn vriend nog iets beter. Wij krijgen maar 27% toeslag geloof ik. We hadden ons leven zonder kinderen daarop aangepast en een forse hypotheek. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat parttime werken loont (zie uitzending Lubach). Ik heb het geluk dat 24u werken bij mijn functie kan. Hierdoor kunnen we wat inkomstenbelasting uit de hoogste schijf van mijn vriend 'schuiven' naar mij, krijgen we een iets hoger percentage toeslag en hoeven we maar een dag kinderopvang te betalen (wel met een dag opa en oma ook). Bij een tweede krijg je wel wat meer toeslag gelukkig, die is nu op komst. Ik moet ook zeggen dat ik het wel fantastisch vind dat ik nu ook zoveel bij m'n kind kan zijn. Maar het moet wel bij je passen, want het wordt toch iets traditionelere verdeling. Soms kijk ik stiekem ook uit naar de basisschool leeftijd waarbij ik weer naar 32 of 36 u wil gaan en ook meer eigen geld verdien weer.