17 Reacties

3 maanden geleden

Als het niet vanuit geloof is of een medische reden lijkt het mij onlogisch dat te doen. Soms is bij een jongetje de voorhuid te strak, dan worden jongens besneden. Maar anders idd vanuit religieuze overwegingen. Waarom die voorhuid eraf halen als dat niet nodig is? Beetje gekke vraagstelling.

3 maanden geleden

Reactie op Kells1986

Als het niet vanuit geloof is of een medische reden lijkt het mij onlogisch ...
Heeft met hygiëne te maken .

3 maanden geleden

Reactie op Cinogi

Heeft met hygiëne te maken .
Dit is een argument wat wel eens gebruikt wordt maar nergens op gebaseerd is. Als jongetje leert om bij douchen (wanneer oud genoeg! Moet je bij kleine jongetjes niet doen) de voorhuid terug te trekken en af te spoelen dan is ook hygiëne geen argument. De vader heeft er vast ervaring mee. "Hygiëne Een van de andere redenen voor een besnijdenis is de hygiëne. Bij een onbesneden penis hoopt zich makkelijk smegma op tussen de voorhuid en de penis. Om deze reden wordt algemene hygiëne ook als argument voor een besnijdenis gebruikt. Echter is er bij gewone hygiëne geen reden voor besnijdenis." https://www.adamkinderkliniek.nl/informatie-over-besnijdenis-kliniek/redenen-voor-een-besnijdenis/ Erg ingrijpend om onnodig dit bij je kind te doen! Een mogelijke verklaring dat het bij bepaalde religies maar ook in VS dat het mode is om te doen: de gevoeligheid vd eikel lijkt er iets mee af te nemen (soort van eeltvorming doordat niet meer beschermd door voorhuid) en daarmee heeft het op latere leeftijd (enige) impact op de seksualiteit.

3 maanden geleden

Waarom zou je hiervoor kiezen als het niks met religie of medisch aspect te maken heeft? Mocht je kind dit later zelf willen is het zijn eigen keuze! Dit kun je als ouder niet voor je kind beslissen namelijk als dit zo klein is.

3 maanden geleden

Waarom zou je ze zo willen gaan verminken als dit medisch niet noodzakelijk is

3 maanden geleden

Heftige reacties op een gewone vraag. Onze oudste is vanwege medische redenen besneden toen hij nog geen week oud was, omdat wij weer een zoon verwachten is het om verschillende redenen wel even in ons opgekomen het bij hem ook te laten doen. Een vriendin van mij werkt op de OK en heeft advies gevraagd aan een uroloog, die zegt het niet te doen bij hele kleintjes en het bij privé klinieken af te raden omdat de kans groot is dat het erg gaat bloeden en zij daar de middelen niet hebben om dat fatsoenlijk te stoppen. Daardoor al heel snel tot de conclusie gekomen om het niet te willen bij onze tweede zoon. Misschien heb je hier wat aan :)

3 maanden geleden

Reactie op Anna_93

Heftige reacties op een gewone vraag. Onze oudste is vanwege medische reden ...
Ja ben ook geschrokken…

3 maanden geleden

Reactie op Anna_93

Heftige reacties op een gewone vraag. Onze oudste is vanwege medische reden ...
Bij je zoontje was het medisch. Waarom zou je, zonder reden, een jongetje besnijden? Ik snap heel goed dat artsen dit niet doen wanneer het niet nodig is. Vanuit religie snap ik het, dat hoort er nou eenmaal bij. Maar wanneer je niet geloofd, het niet (medisch) nodig is, zie ik echt niet in dit te doen. Het lijkt mij vreselijk onnodig. Leer gewoon aan je zoontje dat hij z'n piemeltje goed wast. Zo simpel is het.

3 maanden geleden

Reactie op Kells1986

Bij je zoontje was het medisch. Waarom zou je, zonder reden, een jongetje b ...
Dat is persoonlijk, na onderzoek doen we het iig niet ;). Vanuit religie snap je het dan weer wel? Dat vind ik dan ook een beetje vreemd. Dan zou de enige oké reden een medische moeten zijn maar goed.

3 maanden geleden

Reactie op Anna_93

Dat is persoonlijk, na onderzoek doen we het iig niet ;). Vanuit religie sn ...
Ja, vind ik ook niet normaal.. maar dat zit eeuwen in zo'n religie... dat kan je moeilijk verbieden toch? Zelf heb ik er weinig mee. In mijn beleving snij je niet in een gezond lichaam als het niet nodig is.

3 maanden geleden

Reactie op Kells1986

Ja, vind ik ook niet normaal.. maar dat zit eeuwen in zo'n religie... dat k ...
Dat neemt niet weg dat iemand er gewoon een vraag over mag stellen om zelf af te kunnen wegen of het voor hen een goede keus zou kunnen zijn. Wij hebben dat net zo gedaan en met de antwoorden en kennis die wij daarmee opgedaan hebben voor onszelf besloten dat het geen optie meer is omdat het het risico voor ons niet waard is.

3 maanden geleden

Waarom wordt er hier gediscussieerd over wel of niet besnijden? Dit mogen ouders zelf bepalen toch? Als je het er niet mee eens bent scroll je lekker verder en bemoei je lekker met je eigen kind. @TS wij gaan ons zoontje ook laten besnijden maar ik weet nog niet wanneer. Sowieso even afwachten maar niet te lang want hoe eerder hoe beter qua herstel etc. Mijn broertje is ook besneden, wegens medische redenen want mijn familie is niet religieus, en hij heeft er geen kik om gegeven destijds 😚

3 maanden geleden

Reactie op Chantal1491

Waarom zou je hiervoor kiezen als het niks met religie of medisch aspect t ...
Dat was dus mijn vraag, waarom kiezen ouders er dan voor.

3 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Waarom wordt er hier gediscussieerd over wel of niet besnijden? Dit mogen o ...
Mag ik dan vragen wat jullie beweegrede is? ben er eigenlijk nieuwsgierig naar. Uit veel onderzoeken is gebleken dat het ook vele voordelen heeft en ziektes kan voorkomen! Ze zeggen dat als je het doet in de eerste 3 maanden het het beste is.

3 maanden geleden

Dames laten we we het vooral gezellig houden

3 maanden geleden

Mag ik dan vragen wat jullie beweegrede is? ben er eigenlijk nieuwsgierig n ...
Ik en mijn man zijn islamitisch (ik ben Nederlands maar ik ben bekeerd) dus wij doen het vanuit religieuze beweegreden 😊 In de drie maanden wordt inderdaad aangeraden omdat ze er dan zo min mogelijk van mee krijgen (ze kunnen er nog niet aanzitten, kruipen nog niet, genezen sneller etc)

3 maanden geleden

Reactie op AnoniemLwd

Ik en mijn man zijn islamitisch (ik ben Nederlands maar ik ben bekeerd) dus ...
Dankje voor je reactie