8 Reacties

5 maanden geleden

Misschien lukt het om soep te geven? Dat is ook extra vocht. En yoghurt met een smaakje?

5 maanden geleden

Heb je yoghurt of kwark al geprobeerd? Evt met fruit erin voor een lekker smaakje (en natuurlijk de vitamines 😉) Of bijvoorbeeld bananen pannenkoekjes? Daar gaat melk in, en dan krijgt ze wel wat van de voedingstoffen uit de melk, al gaan er ook veel vitamines verloren omdat het verhit wordt. Maar als ze een lastige eter is, is dat misschien ook lastig. Hoeveel eet ze nu op een dag?

5 maanden geleden

Ik voelde me ook zo met bv, ze is nu net 1 en heb de nacht te weten stoppen, ik geef alleen 1xochtend en 1xavond. Snachts heb ik mijn man haar laten troosten als ze wakker werd eerste paar nachten waren heel zwaar ze begreep niet waarom ze geen bv kreeg maar ineens had ze het door nu vraagt ze bijna niet meer. Dus daardoor voel ik me iets beter omdat ik beter slaap en daarom ben ik nog niet gestopt.

5 maanden geleden

Misschien proberen om ipv bv te geven in de nacht haar dan water te geven?

5 maanden geleden

Er is ook een flessenspeen bij Kruidvat die op de borst lijkt. Misschien kan je haar foppen? Of zoals met de fopspeen. Eerst aan de borst leggen en dan snel die fles erin duwen, kijken of ze dat pikt en doordrinkt. Misschien vindt ze koemelk lekkerder? Hier is het juist andersom. Mijn zoontje wilt de borst niet meer na 11 maanden. Dus toen zijn we vanzelf gestopt.

5 maanden geleden

Hier precies was Rx3 ook schrijft. Onze jongens kwamen op een gegeven moment ieder 1-2 uur ‘s nachts en vielen ook alleen maar aan de borst in slaap. We hebben ze vorige week in slaap gewiegd/geknuffeld en zo nodig een beetje water gegeven (tussen slapengaan en +- 03.00) De paar dagen heeft dat best wat strijd opgeleverd, maar na een dag of 3-4 gaat het nu heel soepel. Ze laten zich nu ook trooster door papa in de nacht (na maanden alleen maar mama willen) en vaak is alleen even oppakken al genoeg om weer door te slapen. Als ze in het tweede deel van de nacht komen geef ik ze evt nog wel 1x de borst. (Omdat ze dan weer een paar uur doorslapen ipv ieder uur onrustig zijn). Maar van iedere 1a2 uur voeden zitten we met een paar dagen dus op maar 1x per nacht. Ze slapen nu ook langer achter elkaar. Dus wij komen langzaam weer wat bij. Succes met de gebroken nachten, ik weet hoe pittig dat kan zijn💙 Ontbijten doen ze nu ook veel beter (hele boterham ipv een paar hapjes).

5 maanden geleden

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat het elkaar misschien in stand houdt? Overdag weinig voeding omdat ze in de nacht veel drinkt. We hebben nu 1 voeding eraf en ze maakt nu ongeveer een blokje van 19:30-23:00. Daarna ga ik slapen maar ben zo moe dat ik echt even niet weet waar ik de energie vandaan moet halen om te wiegen in de nacht. Ik zit echt in een cirkeltje Hoe ging dat bij jullie?

5 maanden geleden

Get help!! Laat iemand anders haar troosten (en water geven, als ze dorst heeft) een aantal nachten. Heb je een partner of iemand anders in jouw omgeving die dit een aantal nachten voor je kan doen? Niet alleen ivm jouw vermoeidheid, maar als jouw dochter jou ruikt is de verwarring veel groter dat ze niet aan de borst mag en is ze waarschijnlijk lastiger te troosten (is mijn ervaring in ieder geval). Vooropgesteld dat onze tweeling 9 van de 10 keer nog niet zelf in slaap kan vallen als ze klaarwakker zijn, hebben we het zo aangepakt. Helaas (voor ons gemak) willen ze geen speen of knuffel, maar hebben ze enorm veel behoefte aan fysiek contact🥰. - in het staartje van de slaapregressie zijn we aan het oefenen om met zo min mogelijk hulp in slaap vallen (1. borst-> 2. vasthouden en rondlopen-> 3. vasthouden op de stoel-> 4. ernaast liggen op 2 pers bed-> 5. in eigen bedje met ons ernaast. ) We pendelen nu op en neer tussen stap 3 en 5. Vaker stap 3 en 4, dan 5. We hebben eerst overdag geoefend tot we redelijk succes hadden met stap 2-3. Wat wil zeggen niet volledig zonder strijd, maar wel zonder stress/paniek. Want we hadden geen puf voor meermaals een gevecht in de nacht. Overdag ging dit de eerste dagen echt beter bij papa/oma, omdat ze niet snapten dat ze bij mij niet aan de borst mochten om in slaap te vallen. Daarna afgesproken er een aantal nachten voor te gaan. We zijn allebei met één van de jongens op een andere kamer gaan liggen (op een matras naast hun ledikant). Dan kan je tussendoor zo veel mogelijk slapen. De eerste nacht heeft mijn moeder geholpen, want ik had nachtdienst. Wat we nu doen: - beneden omkleden, drinken en tanden poetsen, uitgebreid knuffelen en boekje lezen - soms boven nog boekje lezen afh van moe/druk ze nog zijn. - We helpen nu allebei één van de jongens in slaap, op hun eigen kamer. - Naast beide ledikantjes ligt een matras. Als ze onrustig worden gaan we erbij liggen, om ze direct te sussen in eigen bed. Lukt nu regelmatig, even handje erop, shh en weer neerleggen als ze slaapdronken zitten of staan. En zo is onze eigen slaap zo min mogelijk onderbroken. - lukt dat niet dan troosten op de arm. Eerst moesten we wiegen, nu is meestal alleen vasthouden voldoende. - Evt slokje water uit het flesje. Als het in slaap vallen heel lang duurt en ze blijven jammeren. We hebben de grootste speen erop. Ze drinken dan snel (maar ruim) en lijken wel echt dorst te hebben, want daarna vallen ze meestal snel weer in slaap. Water dronken ze namelijk niet uit een speen met een klein gaatje (te veel moeite). Hopelijk kan je iets verzinnen hoe jouw dochter evt water kan drinken. Of drinkt ze half slapend wel water uit de fles🤞🏻 Overdag drinken ze op verzoek. 2-4x als ik thuis ben. Lijkt meer genegenheid te zijn dan de behoefte aan melk, want als ik werk, drinken ze meestal maar 1x 90-120ml. Verder bieden we bij de maaltijden water aan in een beker en tussendoor met spelen of onderweg even snel een paar slokken uit een flesje Dan laat ik ze in het avondritueel zo lang aan me plakken als ze willen (meestal max. 5 min, dan gaan ze iets anders doen). En dan in de loop van de nacht soms nog 1x, wisselend 1 van de twee of allebei. Tussendoor zijn ze vaak nog 1-3x (vaak heel kort wakker. 1-2 min, heel af en toen nog wel lang). Dus de gebroken nachten zijn nog niet helemaal voorbij, maar dit is veel beter dan (fysiek en mentaal) dan waar we vorige week stonden. Tips - zorg voor hulp van iemand - zit samen op één lijn dat jullie het een aantal dagen zo gaan proberen - partner/oma/hulp moet mogen “ falen” in het troosten. Accepteer dat het langer duurt dan bij jou aan de borst, voor ze rustig is. - bedenk vanaf hoe laat je wel een voeding wil geven de eerste nachten. En doe dit dat meteen als ze wakker is, dus niet na een strijd omdat het niet lukt met troosten. (Zo hebben wij het in ieder geval aangepakt, met het idee dat ze niet leren dat als ze blijven strijden, dan ze alsnog aan de borst gaan). Als ze in de loop van de nacht onrustig blijven, wil ik ze nog wel eens na het in slaap vallen alsnog wat laten drinken. Doe dit denk ik 2-3x per week. Als je nog vragen hebt na dit enorme verhaal, stuur me dan gerust een berichtje