14 Reacties

2 maanden geleden

Zo voelde het voor mij deze keer ook omdat bij m'n eerste het super ging eb dit wss dus best wel een verschil. Ik heb 3 weken zitten twijfelen en stressen tot ik tegen het voeden op zag. Toen dacht ik het is mooi geweest ik heb het geprobeerd en het is goed zo. Met de fles gaat nu super en heb ik zelf ook veel meer rust omdat mijn man nu ook hierin kan helpen

2 maanden geleden

Is het een optie voor je om te gaan kolven? Ik had eenzelfde soort situatie. Na 3 dagen tepels kapot, tepelhoedje geprobeerd maar dat lukte de kleine man niet. Toen over gegaan op kolven. Toen we eenmaal thuis waren live voeden weer opgepakt maar het kostte mij en hem zoveel energie dat ik uiteindelijk de beslissing gemaakt heb fulltime te kolven zodat m'n lichaam en geest kan herstellen maar de kleine wel borstvoeding krijgt. Inmiddels is ie 4 weken en leg ik hem 1x per dag aan, mits ik dit mentaal gezien aan kan. Voor ons werkt deze constructie fantastisch

2 maanden geleden

Reactie op DemiJJ

Zo voelde het voor mij deze keer ook omdat bij m'n eerste het super ging e ...
Precies dit inderdaad, bij mijn eerste kindje ging het ook super goed en lange tijd kunnen voeden. Nu denk ik ook iedere voeding please liever niet en steken m'n tepels door het toeschietreflex zei de lactatiekundige. Was jij ook bang of het je rust zou gaan geven of dat je toch spijt zou gaan krijgen?

2 maanden geleden

Ik heb deze week ook de beslissing genomen om te stoppen. Mijn zoontje kwam ook elke 1,5 à 2 uur en soms ook elk uur. Ik zat per dag op gemiddeld 15 voedingen. Ik merkte dat ik er mentaal helemaal aan onderdoor ging. Hij kreeg op zijn beurt ontzettend last van zijn buik, want hij kwam niet altijd omdat hij honger had, maar ook voor troost, wat resulteerde in veel onrust, huilen en krampen. We kwamen in een vicieuze cirkel waar we echt uit moesten. In overleg met de huisarts en kinderarts besloten te stoppen met borstvoeding voor mijn mentale welzijn en over te gaan op de fles om zo meer ritme en regelmaat te krijgen. Ik heb 2 dagen bijna constant lopen huilen, want het voelt als falen. Maar ik heb ook altijd gezegd; als het een struggle wordt voor mij of de baby, dan stop ik er mee. En voor mijn eigen mentale welzijn is stoppen nu de beste keuze. Ik merk nu, een paar dagen later, dat ik veel meer rust ervaar. Mijn man doet nu ook een aantal voedingen en ons zoontje is een stuk rustiger en huilt al vele malen minder. Het is goed zo, ik heb echt alles gegeven en daar ben ik knetter trots op, maar het is goed zo. Hopelijk kun jij ook berusting vinden in het kiezen voor jezelf. Het is echt geen falen! Je hebt er alles aan gedaan, je bent een top mama 🧡

2 maanden geleden

3 weken volhouden is al heel knap, zeker als het zo moeizaam gaat! Mijn kraamverzorgster en verloskundige zeiden, een baby heeft niks aan een moeder die zich overvraagd! Een gelukkige moeder is belangrijker dan borstvoeding en van de fles worden ze ook groot en gezond! En die 3 weken heeft hij al zoveel antistoffen van jou mee gekregen. Lekker stop zou ik zeggen!

2 maanden geleden

Niet helemaal hetzelfde verhaal. Onze dochter wilde vanaf het begin al niet aanhappen, ze was ook te klein geboren dus iedereen zei komt wel als ze wat groter en sterker is. Veel geprobeerd met tepelhoedje, verschillende houdingen, lactatiekundige en fulltime kolven. Zodra ze in de buurt van de borst kwam werd ze ook altijd echt heel erg boos, dat vond ik echt heel lastig. Het fulltime kolven vond ik ook echt ontzettend zwaar, daarbij kreeg ik spruw waardoor het kolven ook nog heel pijnlijk werd. Door dit alles en stress nam mijn productie ook nog af.. Toen heb ik besloten om ermee te stoppen en daar heb ik echt flink om lopen huilen, want het voelt inderdaad als falen. Maar we zijn nu 1,5e week verder en ik ben echt een blijere mama! En ik kan het nu veel meer accepteren. Ik heb haar toch de eerste 3 weken hartstikke goed laten groeien op mijn borstvoeding 🥰

2 maanden geleden

Reactie op Prille mama

Precies dit inderdaad, bij mijn eerste kindje ging het ook super goed en la ...
Dat steken wordt minder (heb ik ervaren)

2 maanden geleden

Even los van de keuze om te stoppen of door te gaan (want die mag je natuurlijk gewoon zelf maken op basis van je eigen gevoel). Je kan ook liggend voeden! Dan kan jouw lijf uitrusten terwijl je voedt. Ik doe dat ook 90% van de tijd. Gewoon liggend in bed of op de bank. Helpt mij heel erg met bekkenklachten verminderen.

2 maanden geleden

Herkenbaar hoor je gevoel van falen. Maar ik denk dat je de lat echt te hoog legt voor jezelf, op kunstvoeding groeit je kleintje ook goed. Ik kon zelf de keuze ook niet maken om te stoppen met bv, mijn man heeft dit voor mij besloten en dit heeft mij uiteindelijk veel meer rust gegeven. Ik moest van mezelf ook bv geven aangezien ik m'n andere kinderen ook bv had gegeven. Terwijl ik er eigenlijk dit keer heel veel stress van kreeg omdat het mentaal heel pittig is voor mij op t moment en ik slaapmedicatie heb om te kunnen slapen. Ik vind het al zo ongelooflijk knap van je dat je het zo geprobeerd heb en 3 weken je kleintje bv gegeven heb. En echt, als ze later groter zijn weten ze echt niet of ze bv of kv hebben gehad als baby, het is je eigen gevoel hierin. Ik zou denken, stop er lekker mee en ga goed herstellen!

2 maanden geleden

Even door de zure appel heen en voor je het weet doe je het met gemak. Alles wat moeilijk is loont daarna extra ! Het blijft niet altijd moeilijk. Als je stopt betekend het niet dat je van de problemen af bent kunstvoeding is lang niet hetzelfde en kan weer zorgen voor andere problemen. Mijn advies : zet even door en je kan terug kijken op een zware tijd maar dan mag je trots zijn op jezelf dat je hebt doorgezet!

2 maanden geleden

Ik heb nu een dochtertje van 6,5 weken en geef al die tijd borstvoeding. Op dit moment ervaar ik een aantal tegen slagen. Bijna een borstontsteking, terugloop van productie, een borst met minder volume, gewicht dat niet hoog genoeg was, en ene keer drinkt onze dochter beter dan de andere keer. Anyways het loopt niet helemaal soepel. Momenteel ga ik al naar lactatiedeskundige. Soms is er niets aan de hand en soms drinkt ze met veel frustratie. Het maakt mij ook heel erg onzeker en soms gefrustreerd. En zit er ook aan te denken om te stoppen want ik geniet er steeds minder van :(. Echter weigert onze dochter de fles. We proberen haar nu te introduceren aan de fles. Ik wil graag borstvoeding blijven geven via de fles. Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Zijn er meer vrouwen die borstvoeding geven via de fles? En hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat je kindje via de fles kan drinken? Zijn er ook andere mogelijkheden om de fles te leren zo ja welke? Iemand ervaring mee? Ik hoop zo dat ze de fles accepteerd. Het geeft me extra veel pressure dat ze nu afhankelijk is van mij.

2 maanden geleden

Ik herken mij overigens heel goed in je verhaal!! Heb zelf geen kapotte tepels maar wel andere obstakels. Ik begrijp ook dat het heel pittig is lichamelijk en geestelijk. Ik denk dat het belangrijk is dat je doet wat goed voelt en wat voor jullie beide het beste is. Ik zit zelf ook in een dubio, dus ben zelf niet de beste adviseur. Maar ik denk als je er zelf aan onder doorgaat het veel belangrijker is om te kiezen voor hetgeen dat jou overeind houdt. Dan kan je ook meer genieten.

2 maanden geleden

Reactie op JTCP

Ik heb nu een dochtertje van 6,5 weken en geef al die tijd borstvoeding. Op ...
Lansinoh fles al geprobeerd?

2 maanden geleden

Ik heb het maar een week volgehouden en vond het heel moeilijk om de knoop door te hakken maar het was voor ons echt de juiste keuze, mijn dochtertje is nu 6 weken oud en is prachtig gegroeid op kunstvoeding en ik ben mentaal en fysiek zo veel opgeknapt. Ik heb echt diep respect voor dames die het volhouden om borstvoeding te geven maar het was voor mij en de kleine niet haalbaar dus was stoppen de beste keuze, mocht je willen stoppen met borstvoeding berijd je dan goed voor op het afbouwen (ik raad koude compressen en strakke bh's aan haha) ik was er met een paar dagen doorheen gelukkig. Ik merk trouwens echt niks van negatieve reacties op het stoppen, iedereen snapte het volledige en was super lief dus daar zou ik mij niet druk om maken, je kindje zal op kunstvoeding waarschijnlijk ook goed groeien en blij zijn dus kies echt voor je eigen gezondheid want die is zeker net zo belangrijk 🙏