16 Reacties
2 maanden geleden
Ik heb nu +/- 250ml in de vriezer. Ik gebruik in de nacht de haakaa ladybug om wat melk op te vangen voor een oefenfles. Als mijn man die geeft kolf ik 1 borst en die voorraad leg ik in de vriezer. Dit doe ik niet iedere dag, om overproductie te voorkomen. Ik probeer 1x per 3 dagen zo een beetje te kolven.
De opvang heeft gevraagd of ik wil zorgen dat er bij hen wat in de vriezer ligt naast de hoeveelheid die je meegeeft voor een dag. Als ze dan een voeding veel teruggeeft of er gaat iets anders mis, dan hebben ze nog wat moedermelk achter de hand.
La leche League heeft een berekening hoeveel voeding je ongeveer nodig hebt voor 24 uur.
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
2 maanden geleden
Ik heb een gezeten met een geblokkeerde klier en daardoor beginnende borstontsteking. Daarbij elke keer gekolfd na de voeding en dat ligt al in de vriezer, daarnaast slaat ons meisje minimaal 1 nachtvoeding over dus ‘s ochtends zitten mijn borsten goed vol en kolf ik na de voeding mijn borsten leeg, dit gaat in de vriezer.
Opvang moet ik nog ervaren maar schoonzus heeft 1 keer opgepast en toen heb ik een berekening gemaakt wat ze nodig had dat in een flesje gedaan met iets van 20/30 ml meer dan de berekening. Anders had ze het wel uit de vriezer gehaald
2 maanden geleden
Het helpt om in de ochtend te kolven, dan heb je meer productie. Ik kolf elke dag 1 keer zodat m’n man die melk in de nacht kan geven met de fles. Die voeding geef ik dus zelf niet in de nacht. Soms kolf ik nog een tweede keer voor de voorraad. Verder vang ik tijdens het voeden melk op met de hakaa (Ofja, een goedkopere variant daarvan) en daarover ben ik super enthousiast! Het is een soort opvangschaal die je vacuüm zuigt aan je borst waarmee je niet voedt. In het begin ving ik er telkens 10 ml mee op en inmiddels is dat zo’n 30-40 ml (soms meer of minder). Als je dat bij elkaar gooit heb je weer een voeding bij elkaar! Volgens mij heb ik nu zo’n 10 voedingen in de vriezer liggen. Doe hier wel al een hele tijd over trouwens :-). Let er wel op dat als je meer gaat kolven je productie ook toeneemt en als je er dan ineens mee stopt je een borstontsteking kunt krijgen. De voorraad die we nu hebben is niet per se voor de gastouder maar meer voor nu, wanneer we eens een avondje samen weg willen. Denk dat ik tzt wel een voorraadje aanleg en dat invries in de hoeveelheden die hij drinkt (zoals ik dat nu ook al doe).
2 maanden geleden
Super fijn om iets in de voorraad te hebben. Bij mijn eerste had ik veeeel voorraad, zodat ik na het stoppen met borstvoeding geven, toch nog wel melk kon geven. Echter wilde hij ingevroren melk absoluut niet drinken, autsjj! Dus (misschien een ongevraagde) tip van flip; houdt er rekening mee dat dit ook kan gebeuren en wellicht tussendoor al proberen?
2 maanden geleden
Ik kolf elke avond voor we gaan slapen zodat mijn man (of ik) dat in de nacht kan geven of anders voor mijn man gaat werken, zodat wij kunnen blijven liggen.
Als we weggaan kolf ik ook in de ochtend, dit is dan vaak al 330/340ml in 20min.
In de kraamweek al zoveel melk dat er toen al 1,5l in de vriezer is gekomen. Kolf nu zo min mogelijk om overproductie te voorkomen.
In de avond gebruik ik vaak de Haakaas voor de andere borst. Hier lekt dan met clusteren zo zo'n 120ml in. Hierdoor staat er vaak wel zo'n 200 ml in de koelkast.
2 maanden geleden
Reactie op MvN22
Mijn zoon is bijna 4 weken maar ik heb geen idee hoeveel hij drinkt. Dus ho ...
Verschilt per baby. Als je kolft en het hem aanbiedt kun je zien hoeveel hij drinkt. Maar er is ook een berekening voor op de website van La Leche League.
2 maanden geleden
Een paar keer na een ochtendvoeding kolven, dan heb je de meeste melk ‘over’. Dit hoeft echt niet elke dag, zou ik ook niet aanraden ivm overproductie. Een Haakaa zorgt hier ook voor. Je hebt weinig voorraad nodig. Als alles goed blijft gaan heb je je vriezer voorraad amper nodig.
Ik geef melk wel in bakjes met de juiste hoeveelheid mee, zodat er niet teveel gegeven kan worden. De hoeveelheid moet je tegen die tijd bekijken (hoeveel voedingsmomenten er dan zijn). En een halve of één fles extra.
2 maanden geleden
Reactie op Djuni
Super fijn om iets in de voorraad te hebben. Bij mijn eerste had ik veeeel ...
Je kunt een beetje vanille toevoegen
2 maanden geleden
Ik doe op aanbevelen van mijn lactatiekundige na de ochtend voeding nog afkolven. Daarmee krijg ik tussen de 30 en 50 ml per keer en zo leg ik langzaam een voorraadje aan, zonder overproductie te stimuleren. Duurt wel lang, maar voorkom zo wel issues op de lange termijn.
2 maanden geleden
Je hebt echt geen grote voorraad nodig hoor! Aks je aan t werk gaat moet je voldoende voeding hebben voor een dag, en op die dag kolf je direct weer en heb je je voorraad weer aan gevuld, deze houdt zichzelf dus in stand. Om meer te krijgen per kolfbeurt zou je wat compressie kunnen toepassen en misschien filmpjes kijken van je kindje?
2 maanden geleden
Ik gebruikte de Haakaa ook, hing hem altijd aan de andere tiet tijdens het voeden en had zo aan het eind van de dag een mooie oogst! Maar mijn lactatiekundige raadde de Haakaa juist af! Dit omdat het het toeschietreflex zou opwekken en er dan te veel melk toe zou schieten waar mijn kleine aan de borst hangt. Klinkt wel logisch!
Ik heb vanochtend voor het eerst met een draadloze kolf 20 minuutjes beide kanten tegelijkertijd gekolfd en had 100ml oogst, gaan we vanavond voor het eerst als flesje aanbieden (kleine is bijna 3wk).