101 Reacties

4 maanden geleden

Reactie op Chantal1491

Ik heb zelf ook het duurdere pakket. Ben verzeker in duitsland en heb voor ...
Ik heb mn reactie even overnieuw getypt met alle fouten die erin stonden. Ik ben ook blij met wat ik krijg. Werk zelf ook in de zorg, en kan me helemaal vinden in wat je zegt!!

4 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Maar hoe krom is t om je zorgverzekering omhoog te zetten alleen voor de kr ...
Ik vind het wat ongenuanceerd en kort door de bocht dat je er vanuit gaat dat mensen hun verzekering opschroeven om te kunnen profiteren ten opzichte van andere mensen. Je schroeft je verzekering op om te kunnen profiteren van relatief lagere zorglasten tov wanneer je een minder groot pakket hebt. Het recht op zorg is voor iedereen hetzelfde, maar kosten ervan hangen samen met verzekering. Dat persoon X kiest voor een groter pakket hoeft niks voor persoon Z met kleiner pakket te betekenen, immers de rechten zijn gelijk.

4 maanden geleden

Reactie op xbop

Hier ook alleen de minimale 24 uur op 8 dagen beschikbaar (zuid-limburg)
Mag ik vragen welke organisatie jij bij ingeschreven staat dat ze je 24 uur kunnen geven? Ik val ook onder zuid limburg maar mij kunnen ze (onder voorbehoud) wel de volledige uren bieden. Afhankelijk van hoe druk het daadwerkelijk wordt

4 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

En vaak heeft dat helemaal geen zin. Want Kraamzorg zit in je basispakket. Enige is dat bij sommige de poliklinische bevallingen vergoed worden en je eigen bijdrage. Iedereen denkt dat ze recht hebben op bijvoorbeeld de 45 uur (kunstvoeding) en de 49 uur (borstvoeding) maar je hebt recht op 24 uur. Verdeelt over 8 dagen. En dan te bedenken dat er maar 1500-2000 kraamverzorgenden zijn in heel Nederland. Er zijn bureaus die verplicht naar 3 gezinnen per dag moeten. Dan krijg je helemaal geen informatie en adviezen. Ook als zzper word er gevraagd of je meer kan werken. En word je gekort op je salaris als je meer dan 33 uur per gezin werkt, dus wij als kraamverzorgende worden nog “gestraft” ook als je dus meer zorg verleend aan 1 gezin.

4 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Maar dan zou het best goed zijn om vooraf al meer informatie te geven over andere opties toch? De ZZP optie werd mij door het forum duidelijk omdat er eigenlijk alleen organisaties besproken werden bij mijn eerste kindje. Dan betaalt iedereen voor hetzelfde met de verzekering en kun je daarbuiten dat extra geld inderdaad inzetten voor extra opties die erbuiten vallen. Denk dat niemand twijfelt aan de noodzaak voor zorg voor iedereen in meer of mindere mate afhankelijk van de situatie. Overigens zie ik profiteren niet als meer betalen voor iets en teleurgesteld zijn dat je dat waar je voor betaald hebt niet krijgt. Profiteren vind ik gratis meeliften op iets.

4 maanden geleden

Reactie op ~kinderwens2~

En vaak heeft dat helemaal geen zin. Want Kraamzorg zit in je basispakket. ...
Sowieso vind ik dat een kraamzorg absurd weinig verdient voor de zorg die ze leveren.. ze zijn vaak de enige schakel voor een gezin en hebben een behoorlijke signaalfunctie. Ik vind het echt ondergewaardeerd en ik snap dat het beroep ook niet aantrekkelijk gemaakt wordt op die manier

4 maanden geleden

Reactie op Moeder van 6 Kindere

Dan heb ik waarschijnlijk nog geluk gehad ben 14-6 bevallen en zit dus bij ...
Dit geluk heb ik ook denk ik, ik ben voor cicogna gegaan en mij is verteld dat ze in principe de volledige uren wrsch kunnen garanderen (met aftrek van de dagen dat we langer in het ziekenhuis moeten blijven)

4 maanden geleden

Reactie op Koekoeksklok

Sowieso vind ik dat een kraamzorg absurd weinig verdient voor de zorg die z ...
Klopt, wij zijn in die zin erg belangrijk omdat we de ogen en oren zijn van de verloskundige. Wij moeten de baby in “leven” houden de eerste dagen. Op alle complicaties letten als die er zijn. Maar het word ook weer ondergewaardeerd doordat men denkt dat we de poetshulp zijn. Als je wel niet hoort wat voor vragen ik wel niet gehad heb. Kan er boeken over schrijven.

4 maanden geleden

Reactie op liek94

Tekorten in de zorg zijn niet van de afgelopen 9 maanden toch. Vind het bij ...
Even voor mijn eigen kennis: we betalen samen voor zorgkosten in NL en dit wordt voor mensen met minder draagkracht gecompenseerd dmv zorgtoeslag, toch? Verder denk ik dat mensen vooral schrikken van de tekorten in de kraamzorg als ze hier nog niks vanaf wisten. Dat was bij ons ook zo, dit is ons eerste kindje en hield me voorheen nooit bezig met dit onderwerp. Dus als je dan weloverwogen voor een bepaald zorgpakket kiest (wat ik persoonlijk altijd al een uitdaging vind 🙃) en er dan ineens achter komt dat je de minimale zorg of zelfs geen zorg kunt verwachten, dan kan dat zorgen met zich meebrengen. Voor mij verder geen noodkreet naar DH🤪 maar wellicht wel goed als zorgverzekeraars transparanter zijn in dit soort zaken.

4 maanden geleden

Reactie op ~kinderwens2~

Klopt, wij zijn in die zin erg belangrijk omdat we de ogen en oren zijn van ...
Ja dat is beschamend. Ik denk oprecht dat jullie het verschil kunnen maken t.a.v. bijvoorbeeld een shaken baby door goede begeleiding en signaleren. Je mag in elk geval trots zijn op wat je doet maar ik hoop dat er eens fatsoenlijke compensatie voor komt. En daar zou ik met alle liefde meer voor betalen.

4 maanden geleden

Reactie op ~kinderwens2~

Klopt, wij zijn in die zin erg belangrijk omdat we de ogen en oren zijn van ...
Wow ik lees je berichten met grote verbazing. Jullie zijn juist helden/heldinnen 😊. Het lijkt me voor iemand als jij die in de kraamzorg werkt ook helemaal niet prettig om gezinnen teleur te moeten stellen met minder uren en tegelijkertijd van hot naar her te moeten rijden om meerdere gezinnen op een dag te ondersteunen. Dat zorgt vast voor een heleboel druk.

4 maanden geleden

Reactie op kinderwens1995

Even voor mijn eigen kennis: we betalen samen voor zorgkosten in NL en dit ...
Dit ja. Ik denk dat er 2 discussies door elkaar spelen: - Slechte informatie voorziening en daardoor nu teleurstelling achteraf. Dat geldt in iedere zorg tak en als jij geopereerd wordt en niet wist dat je een hels traject tegemoet ging, ben je daar ook niet blij mee -Irreëel verwachtingen van de kraamzorg. Ze zijn er niet voor jouw huishouden, maar als de teleurstelling voort komt uit onzekerheid en toch een stukje spanning voor die eerste periode is dat wel te plaatsen kijkt me

4 maanden geleden

Reactie op Koekoeksklok

Ja dat is beschamend. Ik denk oprecht dat jullie het verschil kunnen maken ...
Dat ben ik zeker. En elke geboorte is bijzonder, en zo speciaal om daar getuige van te mogen zijn. Ook het vertrouwen in de gezinnen is zo mooi om te zien. En helemaal als je de week afsluit en je bent voldaan.

4 maanden geleden

Wow ik lees je berichten met grote verbazing. Jullie zijn juist helden/held ...
Dat is heel lief❤️ En nee zeker niet. Wij willen ook de beste zorg leveren aan iedereen. En dat niemand te kort komt. Hopelijk krijgt iedereen de zorg die ze verdienen, en wij het begrip dat wij het ook anders willen.

4 maanden geleden

Reactie op Koekoeksklok

Dit ja. Ik denk dat er 2 discussies door elkaar spelen: - Slechte informati ...
Helemaal eens! Al denk ik dat punt 2 los moet staan van punt 3: onzekerheid 😊. Los van dit alles hebben we een waanzinnig zorgsysteem in NL, hoe fijn en bijzonder is het dat we überhaupt kraamzorg krijgen.

4 maanden geleden

Reactie op kich

Als je normaal bevalt zonder al te veel complicaties herstel je bij een twe ...
Ben het helemaal met je eens. Ik had na de vorige bevalling 2 leuke lieve vrouwen. Ze deden super veel omdat ze ook met zijn 2e waren. De eerste dag zijn mijn man en ik samen naar bed gestuurd. De rest van de week was mijn man ook gewoon beneden. Door een communicatie fout van hun zou ik eigenlijk nog een 8e dag krijgen. Ze hadden toen 7 volle dagen ivm drukte. Maar die 8e dag hebben we uit onszelf niet meer afgenomen. Voor nu heb ik liever dat ze meer aandacht besteden aan een nieuw gezin en mij gewoon ondersteuning bieden waar nodig. Bij de eerste is alles veel spannender.

4 maanden geleden

Helemaal eens! Al denk ik dat punt 2 los moet staan van punt 3: onzekerheid ...
Absoluut. Er genoeg landen zie het sowieso zelf mogen uitzoeken.

4 maanden geleden

Vooral bij de eerste vond ik kraamzorg en dan de volledige uren zo waardevol. Ik heb ook echt mijn tranen laten lopen toen zij wegging. Toch even dat steuntje in de rug. Je onzekerheid als eerste keer ouders. Bij ons dus nu wel erg krom, ook direct de tekorten te horen gekregen ivm vakanties ook. Aangegeven dat wij het begrijpelijk vinden en dan zeker akkoord gaan met minder uren, dus het minimale. Nu heb ik rond de 30 weken de definitieve intake gehad. Ze vroeg wat wij wilden. Ik zei bij de eerste veel gedoe gehad met voeding. Herstel ging wel vlot, maar ja je weet niet hoe een tweede bevalling gaat. Dus wat is er mogelijk? Zegt ze ja dan doen we volledige uren. Dus ik was nogal verbaasd dus gaf direct aan van mocht bevalling goed zijn gegaan en voeding nu ook goed gaan is het dan mogelijk om direct af te schalen zodat jullie hulp kunnen inzetten bij andere gezinnen die het harder nodig hebben. Daar werd zo raar op gereageerd, ook moeilijk gekeken. Ik had zoiets van ik zie het tegen die tijd dan wel. Beste vriendin van mijn moeder is ook kraamhulp en die zei ook, ligt soms ook echt bij grotere bureaus aan wie intake doet en hoe flexibel ze zijn. Meedenken werd bij deze intake dame niet echt gewaardeerd 😅

4 maanden geleden

Hier ongeveer hetzelfde probleem. Nog iets erger want ik heb helemaal geen kraamzorg kunnen regelen door capaciteitstekort. Het ligt nu bij de zorgverzekering en er zal tijdens/na de bevalling met de regio coördinator van kraamzorgorganisaties bekeken worden wie enigszins ruimte heeft. Als ik al iets krijg, dan zal het niet meer zijn dan de minimale uren. @Shai.G: kraamzorg heeft bij mij aangegeven dat een tweede kind juist reden is voor minder uren. Dat vond ik zelf heel krom omdat ik het juist als veel meer nodig ervaar dan bij de eerste.

4 maanden geleden

Reactie op Sidenida

Hier ongeveer hetzelfde probleem. Nog iets erger want ik heb helemaal geen ...
Maar waarom heb je het gevoel dat je het nu meer nodig heb dan bij de eerste?