6 Reacties
2 maanden geleden
Hier ook een vrolijke clusterbaby ongeveer rond die tijdstippen! Heftig icm de nachtvoedingen ja, wordt hij zo gauw alweer wakker? Het klinkt zwaar en dat is het ook gewoon hoor, dus geen wonder dat je het een beetje hebt gehad. Je kan er best wanhopig van worden!
Mij heeft een tepelhoedje geholpen 's avonds. Die had ik toch al omdat aanleggen nog niet helemaal lukte, maar ben ik echt nog wat langer mee doorgegaan tijdens die clusteravonden, dat scheelde wel iets voor mijn tepels. Nu zijn ze afgehard ofzo 😅 Verder wisselde ik na de eerste ronde (dat was meer gewoon een voeding) nog maar 1x per uur van borst om de andere kant ff pauze te gunnen. Installeer jezelf lekker op de bank en later op bed, zet Netflix aan (tv of tablet oid), lees een goed boek, en regel dat je partner de rest doet: jou snacks en drinken brengen, luiers verschonen, keuken opruimen, half uurtje met baby rondsjouwen en spelen zodat jij even kan ademen. Voor mij voelt het door het wisselen van plaats (eerst bank, daarna bed) en even babypauze tussendoor als een minder lange avond. Inmiddels slaapt de kleine wat langer en heb ik 's ochtends stuwing dus kan ik wat kolven en dat evt 's avonds in een flesje geven als ik echt pauze nodig heb. Voel je ook vooral niet bezwaard om misschien kv tussendoor te geven zodat het voor jou draaglijk blijft, als je dat ziet zitten! Sterkte, het is pittig!
2 maanden geleden
Hier clusteren van 18 tot 00. Ik voed zittend tot 2130 en daarna liggend in bed de laatste uren. Ik zorg dat ik een fles water en fruitrepen bij de hand heb. Ook zorg ik dat ik een goede warme maaltijd heb gehad voor die tijd.
Heb tepelcreme van kruidvat huismerk ☺️
En verder doe ik vaak serie kijken of spelletje zodat ik wakker blijf.
Ik ga et vanuit dat dit een fase is en vanzelf ophoud
2 maanden geleden
Een meer praktische tip: ik stop nu met het clusteren na 1,5u ong en doe haar dan in de draagzak. Het is dan even kort huilen, maar als ik een paar rondje door de woonkamer loop valt ze in slaap. Ze slaapt dan vervolgens ook een lang blokje.
2 maanden geleden
Is het een optie een deel te kolven, bijv overdag? Ik heb een handsfree kolf, daarmee kan ik tijdens de melkproductie een beetje aanrommelen (was wel even oefenen, maar lukt inmiddels prima) en zit ik dus niet "vast" zeg maar. Dan heb je natuurlijk nog wel het clusteren - dat moment blijft, maar je zou andere voedingen dan even ademruimte kunnen krijgen misschien? En je kindje krijgt alsnog borstvoeding!
2 maanden geleden
Hier is het ook klusteren in de avond. Vaak vanaf een uur of 6/7. Begint vaak als wij aan tafel zitten voor het eten.
Ik laat hem lekker zijn gang gaan en dan rond een uur of 22.00 krijgt hij een (grote) fles afgekolfde melk met johannesbroodpitmeel. Laat hem drinken wat hij wil, vaak zo'n 120/140ml.Sinds we dit doet slaapt hij de nacht door. Iedergeval van 23.30-6.00 (hij krijgt om 6u fles afgekolfde melk als mijn man gaat werken, zo kan ik nog even met de oudste blijven liggen, vaak tot 8.00u. Hij wordt daar voor wakker gemaakt). Vandaag precies 6w oud.
Vanacht voor het eerst van 22.00-6.00 geslapen en bij slaapt nu 8.00u nog.
Jhpm zodat hij in de nacht niet (veel) spuugt, doet dat overdag aardig wat. Vind het zielig als hij zichzelf helemaal nat spuugt in zijn slaap.