13 Reacties

21 dagen geleden

Wij hebben ruim een week terug de speen weggenomen. Zoontje was toen precies 4 maanden. Dat gaat eigenlijk heel goed. Hij was nooit heel gehecht aan zijn speen, dus wij gebruikten hem alleen bij inslapen overdag. Hij was nooit de makkelijkste met dutjes, en dat is soms nog even zoeken, maar niet per se veel meer dan met de speen.

21 dagen geleden

Reactie op MrsPoppie

Wij hebben ruim een week terug de speen weggenomen. Zoontje was toen precie ...
Ik gebruik ook alleen de speen om in slaap te vallen! Hoe doe je het nu dan om je zoontje in slaapt te krijgen

21 dagen geleden

Reactie op Samirayous95

Ik gebruik ook alleen de speen om in slaap te vallen! Hoe doe je het nu dan ...
We hebben een vast slaapritueeltje voor hem, dat hoorde tot kortgeleden de speen ook bij, maar die hebben we er dus gewoon uitgehaald, de rest van het ritueeltje kende hij al. We brengen hem naar de slaapkamer en doen de slaapzak aan en de gordijnen dicht. Even een liedje zingen met hem in de armen. Dan leggen we hem in bed. Hij heeft een knuffeldoekje waar hij aan friemelt, en we zetten white noise aan. Als hij dan nog onrustig is blijven we even bij hem en doen een hand op zijn buikje. Vaak komt hij dan langzaam tot rust en valt hij na een tijdje in slaap. Gaat overigens niet altijd goed hoor. We proberen het +-15 minuten en als hij dan nog niet slaperig wordt dan wordt het een contactdutje bij mij of zijn vader op de bank of in de draagdoek.

16 dagen geleden

Heb je het inmiddels al zonder speentje geprobeerd? Hoe is het gegaan? Ben heel benieuwd!

16 dagen geleden

Ik wil ook liever van de speen af maar ik weet gewoon niet hoe. Mijn dochter is zo verslaafd eraan alleen al de manier hoe ze de speen in haar mond neemt. Ik heb wel een bed ritueel (simpel naar slaapkamer, verschonen pyjama aan, voeden, boeren, beetje spelen, slaapzak aan en in bed) alleen dit doe in niet met dutjes. Het is hier ook echt en negatieve slaap associatie en voordat ze de speen echt zelf kan pakken en vinden duurt wel even denk ik

15 dagen geleden

Ik heb precies het zelfde ik lees even mee!

15 dagen geleden

Reactie op Myfirst

Ik wil ook liever van de speen af maar ik weet gewoon niet hoe. Mijn dochte ...
Ik zou zeker beginnen om ook bij de dutjes een klein ritueeltje uit te voeren, dat hoeft ook niet hetzelfde te zijn als het ritueel van 's avonds naar bed toe. Die voorspelbaarheid is fijn voor je kindje. Ik weet niet hoe oud je kind is, maar tot 6 maanden is in 1x afpakken eigenlijk het best, want je baby kan het nog niet begrijpen als het soms wel en soms niet mag, dat zorgt dan voor onduidelijkheid en spanning. Voordeel is daarmee wel dat de speen na een aantal dagen volledig vergeten is, zelfs al heeft ze hem nu echt nodig en is het een associatie geworden. Het is een weekje veel extra troosten totdat ze leert om tot rust te komen zonder het speentje, en daarna is het ook klaar.

15 dagen geleden

Reactie op MrsPoppie

Heb je het inmiddels al zonder speentje geprobeerd? Hoe is het gegaan? Ben ...
Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar dan gaat ze nog op haar duim zuigen of vind ik het zielig! Heb besloten om een weekend na de feestdagen te proberen, zodat ik er ook op ben ingesteld!

15 dagen geleden

Reactie op Samirayous95

Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar dan gaat ze nog op haar duim zuig ...
Slim, de feestdagen zijn druk genoeg!

10 dagen geleden

Reactie op MrsPoppie

Ik zou zeker beginnen om ook bij de dutjes een klein ritueeltje uit te voer ...
Denk je dat ik m kan weghalen bij het slapen maar overdag wel kan geven als ze wat zeurt?

10 dagen geleden

Reactie op MrsPoppie

Ik zou zeker beginnen om ook bij de dutjes een klein ritueeltje uit te voer ...
Eind deze maand wordt ze 6 maanden. Ja, mijn ritueel met dutjes is naar de kamer lopen, gordijn dicht, camera neerzetten haar neerleggen met dekentje en speentje erin. Wat voor ritueel zou ik kunnen doen? Kan helaas niet veel tijd in beslag nemen want ik heb nog een 2 jarige rondlopen

10 dagen geleden

Reactie op Myfirst

Denk je dat ik m kan weghalen bij het slapen maar overdag wel kan geven als ...
Ja dat denk ik wel. Het gaat er met het slapen vooral om dat ze leert om tot rust te komen en te gaan slapen zonder het speentje.

9 dagen geleden

Reactie op Myfirst

Eind deze maand wordt ze 6 maanden. Ja, mijn ritueel met dutjes is naar de ...
Maakt denk ik niet zoveel uit wat je doet. Het hoeft ook echt niet uitgebreid te zijn of lang te duren. Als je het maar iets is wat je iedere keer op dezelfde manier kan herhalen zodat je kindje het gaat herkennen en het naar bed gaan voorspelbaar en veilig wordt, dat is het belangrijkste. Dus je kan zelf bedenken wat handig is voor jou. Bijv. op dezelfde plek de slaapzak aantrekken/liedje zingen/ knuffeltje geven/een muziekdoosje aanzetten/witte ruis