26 Reacties
2 maanden geleden
Hier 8 weken. Maar geen ritme hoor. Komt vanzelf wel.
Ze krijgt volledige borstvoeding en rond 23.00 haar laatste voeding. Dan meldt ze zich snachts meestal ergens tussen 04.00-0.600. Aan de hand daarvan start onze dag s'morgens. Maar als ze rond 07.00 komt, leg ik haar vaak nog terug en slapen we nog ff verder.
Zodra ik weer aan het werk moet zal dat veranderen, maar voor nu volg ik haar ritme.
2 maanden geleden
Wij staan wel op rond 7 uur, wanneer hij zichzelf meldt en maken hem dus niet wakker, soms is dat 6.30 en soms 7.30 maar meestal wel rond die tijd. Als hij voor 6 uur komt, leg ik hem meestal wel nog terug maar dan slaapt hij meestal maar nog 1 a 2 uurtjes extra. Hij is maandag 9 weken, maar dit patroon is er al een poosje (gok sinds een week of 4 of 5), maar het wordt wel steeds regelmatiger.
Als hij zichzelf meldt in de ochtend dan wil hij overigens direct eten, daarna nemen we hem mee naar beneden om bij ons aan de ontbijttafel te zitten in newborn ei van de triptrap
2 maanden geleden
Reactie op lyla105
Wij staan wel op rond 7 uur, wanneer hij zichzelf meldt en maken hem dus ni ...
En is dat dan ook in t weekend zo?
2 maanden geleden
Reactie op faith2023
Hier 8 weken. Maar geen ritme hoor. Komt vanzelf wel.
Ze krijgt volledige b ...
En leg je d’r dan ook pas om 23:00 op bed of wel al eerder?
2 maanden geleden
Ik zou bij 5 weken er vooral nog lekker van genieten dat ze overal kunnen drinken en slapen en ze zeker niet wakker maken om 7 uur. Wij zijn pas begonnen met een ritme bij de eerste toen ik weer ging werken. Ging prima. Tot die tijd gewoon nog lekker uitgeslapen als ze dat deed. Ook is ons kind echt geen kind die standaard om 19:00 naar bed gaat (eerder 20:00), dus zou vooral ook kijken naar je kind. Al is dat met 5 weken nog te vroeg, dan is het heel normaal als je ze met jullie mee naar bed neemt. Je merkt vanzelf wel wanneer dit verandert.
2 maanden geleden
Ik zou zelf echt niet aan zo’n ritme moeten denken, om eerlijk te zijn… ik weet zelf amper wanneer het weekend is 😅
Lina slaapt meestal ‘s middags heel lang, waardoor ze ‘s avonds wat wakkerder is maar ik volg gewoon wat zij nodig heeft. Ga haar dan niet ‘s middags wakker maken zodat ze ‘s avonds eerder in bed ligt.
Meestal slaapt ze ‘s avonds tussen 20:30-21:30, de laatste fles drinkt ze rond 23:00 slapend en ergens tussen 5:00-7:00 wordt ze wakker voor de fles. 9/10 keer gaat ze daarna gelijk weer haar bedje in, soms nog een half uurtje wakker en bij de eerste gaap weer haar bed in.
Ik slaap dan ook nog ff een uurtje en zorg dan dat ik gedoucht en aankleed ben, voor zij wakker wordt.
Ze slaapt dan ook nog rustig tot 9-10 uur. Pas na die fles ga ik haar pas wassen en aankleden.
Als ze groter worden ontkom je er niet aan om je dag vroeg te starten dus ik geniet er nu van dat dit nog niet aan de orde is!
2 maanden geleden
Ik vind het, net als andere in de reacties, nog erg jong voor een ritme.
Mijn dochtertje is even oud, maar doe nog zelf niks qua ritme. Wel merk ik dat er vanzelf enigzins iets van ritme in komt, bijvoorbeeld de nacht standaard rond 3.00 wakker voor een voeding. Maar verder....ga haar zeker niet wakker maken (en dat lukt ook niet echt bij onze dame, wat een slaapkoppie haha).
Tegen de tijd dat mijn verlof gaat eindigen ga ik wel proberen iets meer ritme te pakken, als dat lukt. Maar dan "moet" je wel een beetje omdat je dan nou eenmaal in de ochtend vroeg uit bed moet etc.
Maar dan heeft ze er ook wel de leeftijd voor, nu vind ik haar nog echt te jong en mag ze lekker zelf aangeven en ga ik met haar mee!
2 maanden geleden
Reactie op Romyyyyyyy
En leg je d’r dan ook pas om 23:00 op bed of wel al eerder?
Soms wel, niet altijd. Onze dochter slaapt overdag niet in bed, dat lukt helaas nog niet. Ze ligt veel bij ons op de buik of in de draagzak te slapen overdag. S'avonds lukt het wel.
Ligt er dus aan of ze slaapt. Maar vaak kunnen we haar wel rond 21.00 in de cosleeper leggen, dan moet ik haar om 23.00 wakker maken voor de laatste voeding.
één maand geleden
Reactie op Kellaaa
Ik zou zelf echt niet aan zo’n ritme moeten denken, om eerlijk te zijn… ik ...
Oké maar als ik je goed begrijp voed je dus op behoefte? Mijn hele insteek met een ritme gaat over voeding tijden, aangezien ik bij vele moeders lees (ook hele jonge baby’s) dat hun start voeding 07:00 is en daarvan uit doen ze +3 uur of +4 uur.
Bij ons zit hier nog geen ritme in en variëren die tijden elke dag enorm. Ik begrijp zelf ook dat het echt wel een dag kan verschillen, maar ik zoek daar gewoon wat hou vast in.
één maand geleden
Reactie op Beanie85
Ik vind het, net als andere in de reacties, nog erg jong voor een ritme.
M ...
Oké maar voed je de rest van de dag dan op behoefte? Mijn hele insteek van dit bericht is namelijk dat ik daar gewoon een ritme in zoek. Ik lees vele verhalen van vrouwen (met jonge baby’s) dat hun dag rond 07:00 daarvan uit werken zij dan met +3 en +4 uur.
één maand geleden
Reactie op Romyyyyyyy
Oké maar als ik je goed begrijp voed je dus op behoefte? Mijn hele insteek ...
Ik kijk inderdaad naar wanneer zij behoefte heeft in eten maar hou daarbij overdag wel 3-4 uur aan tussen de voedingen, behalve ‘s nachts. Maar ik hou dus geen vaste tijdstippen aan, dat vind ik persoonlijk een beetje onzin.
Ik slaap en eet ook niet elke dag op vaste tijden, al kan ik me wel voorstellen dat het voor sommige baby’s goed werkt hoor! Begrijp me niet verkeerd ☺️
En ondanks dat ik haar laat eten en slapen wanneer zij er behoefte aan heeft, ziet bijna elke dag er wel hetzelfde uit.. ze slaapt misschien een keer wat korter of komt na 2,5 uur voor een voeding of juist na 5 uur pas omdat ze bijvoorbeeld anders maar kort geslapen heeft maar over het algemeen komt de basis redelijk op hetzelfde neer elke dag.
één maand geleden
Reactie op Romyyyyyyy
Oké maar voed je de rest van de dag dan op behoefte? Mijn hele insteek van ...
Ja, maar eigenlijk is dat altijd 2 uur ertussen, heel soms 3. Maar ik kom altijd wel ongeveer op dezelfde tijden, omdat ze in de nacht altijd maar 1 keer komt (rond 3 dus) en dan de eerste voeding tussen 6 en 7, en vanuit daar dus vaak om de 2 uur. Ik kijk totaal niet naar de klok, maar wel naar hoelang er ongeveer tussen haar voeding zit (bv) maar ze meld zich eigenlijk nooit eerder dan na 2 uur.
één maand geleden
Als je een ritme wilt introduceren is dit inderdaad ook de bedoeling om om 7 uur te starten ook in het weekend. Het boek “ buskruit met muisjes” of “ droomritme” geven echte hele concrete schema’s om naartoe te werken incl tips hoe je dat aanpakt! Bijv. Dus als je baby om 6 uur komt voor een voeding dan probeer je dan een halve voeding te doen en doe je om 7 uur de rest en echt een ochtend ritueeltje om de dag te starten. ( even uit mn hoofd) en inderdaad vanaf een week of 6 kun je daar echt goed aan gaan werken. Ik zie t zelf vooral als richtlijn! Misschien is dit een beetje wat je zoekt?
één maand geleden
Reactie op Wallflower
Ritme met 5 weken is niet echt mogelijk 🤣👌 komt pas rond 6 mnd.
Ik ben van mening dat ook met 5 weken een ritme creëren mogelijk is. Hier al een vast voedingsschema sinds hij 3 weken oud is. 😊
één maand geleden
Reactie op Lovexsharon
Ik ben van mening dat ook met 5 weken een ritme creëren mogelijk is. Hier a ...
Hoe ziet jullie voedingsschema eruit en hoe heb je dat aangepakt? 😊
één maand geleden
Hey Romy, hier gaat iedere dag de wekker om 7.00 want mijn man is aan het werk. Hij staat dan op en begint aan zijn ochtend, vaak wordt baby tussen 7.00-7.30 wakker en wil n flesje, ook in het weekend. We voeden niet precies om 7.00, ligt er maar net aan. Vanmorgen was het 6.40. Ik heb niet meegemaakt dat ze kort voor 7.00 komt, onze baby komt in de nacht tussen 2.00 en 4.00, maar als ze om 6.00 zou komen dan begint in principe de dag. Maar nu met 7.00 gaat ze na de voeding vaak nog terug slapen, meestal rond 8.00-8.30, maar ooit ook om 9.00. Ikzelf ben meestal rond 8 uit bed, maar ik heb er persoonlijk baat bij om op relatief vaste tijden te gaan slapen en op te staan, dus dat staat los van de baby.