58 Reacties

één maand geleden

Ik zou nog even lekker genieten, en je lichaam de kans geven goed te herstellen (een half jaar wordt minimaal aangeraden dacht ik). Ik herken t gevoel heel erg toen mijn eerste kindje geboren was wilde ik wel 9 kinderen, maar dat waren echt nog de hormonen. Bovendien kan een tweede kindje weer heel anders zijn met slapen voeden etc en is naar mijn ervaring een tweede zwangerschap veel zwaarder vooral omdat je minder rust kunt pakken. Maar zo sta ik erin en uiteindelijk moeten jullie je gevoel volgen 😄

één maand geleden

Er is geen goed of fout hierin. Volg je hart, dan komt het wel goed. Ik heb er 2 onder 2. Ze schelen 15 maanden. De eerste weken waren zwaar. Ook omdat ik moest herstellen van mijn keizersnede en onze tweede was vaak ontroostbaar hard aan het huilen vanwege krampjes. Maar voor de rest is het echt goed te doen hier. Al mijn prio en focus ligt natuurlijk wel hier en “me-time” zit er amper in. Heb ook amper tijd voor mijn man en andersom. Maar we weten dat het gewoon even zo is en dat het zo meteen alweer minder hectisch wordt. Dus dat lost zich straks wel weer op. Mijn ervaring is wel positief.

één maand geleden

Reactie op momlin

Er is geen goed of fout hierin. Volg je hart, dan komt het wel goed. Ik heb ...
Ter aanvulling: mijn eerste zwangerschap was heel zwaar, bevalling traumatisch (keizersnede), veel fysieke klachten na bevalling. Tweede zwangerschap (6 maanden post partum): veel makkelijker, mooie helende bevalling (ook ks) en geen fysieke klachten. Wat ik wil zeggen is dat een tweede zwangerschap en bevalling zo snel na een eerste niet perse een grotere aanslag hoeft te zijn op je lijf. Bij mij precies het tegengestelde!!

één maand geleden

Wat fijn dat je je zo goed voelt! Dus zeker doen waar je je goed bij voelt. Ik heb er twee onder twee en vind het vrij pittig. Maar ik heb ook geen gemakkelijke baby 😉 Waarom ik het op deze termijn nog niet zou doen, is vanwege het lichamelijke herstel. Ik heb van de tweede zwangerschap meer last gehad qua bekkeninstabiliteit omdat ik eigenlijk nog onvoldoende herstel was, ik had nog onvoldoende kracht opgebouwd. En zwanger een kind dragen is vrij pittig en dat mag je nog vrij veel doen als de oudste nog niet loopt.

één maand geleden

Ze zeggen vaak, geen grote beslissingen nemen in het eerste jaar. Tussen onze dochters zit 2,5 jaar. Mijn eerste zwangerschap verliep soepel en ik had nagenoeg nergens last van, ook na de bevalling heb ik amper klachten gehad. Bij mijn 2e zwangerschap had ik ineens al vanaf 20 weken last van mijn bekken en moest ik naar een bekken fysio. Ik kon hierdoor ook niet veel tillen en was blij dat mijn dochter veel zelf kon lopen. Ook na de bevalling blij dat mijn dochter al veel zelf kan, handig als ik bijvoorbeeld aan het voeden ben. Ze doet meestal nog wel een middagdutje, waardoor ik wel een rust moment heb. Onze eerste dochter was een huil baby, ik ben zo blij dat onze 2e dat niet is maar vind het alsnog pittig met 2 (al wen je er wel aan). Veel mensen zeggen volg je gevoel, maar ik zou toch ook wel je verstand raadplegen voordat je een dergelijke beslissing maakt. En is het haalbaar en wil je alsnog snel een 2e, dan zeker voor gaan! Zijn er genoeg die het doen en er zijn zeker ook succesverhalen :)

één maand geleden

Wat fijn dat alles zo lekker loopt bij jullie! Helemaal logisch toch met de dingen die je zegt dat je er al over fantaseert. Persoonlijk heb ik heel bewust gewacht met een tweede tot er 3 jaar tussen zat. Ik had een super lieve baby en ervaarde het ook niet als zwaar maar ik vond het zo ontzettend leuk dat ik overal van wilde genieten en het in me op wilde nemen. Ik denk dat 100% genieten van de eerste en de focus daarop hebben niet lukt als je zwanger bent, want een tweede zwangerschap is vaak wel zwaarder voor je lijf. Momenteel ben ik blij dat er drie jaar tussen zit. Onze zoon is mega makkelijke en chille baby maar het feit dat onze dochter zelf naar de wc kan, zich even kan vermaken als ik borstvoeding geef etc vind ik enorm relaxed. Nu snap ik als jullie de visie op een hroot gezin hebben je niet jaren wil wachten, maar ik zou misschien wel eventjes wachten tot je hormonen iets zijn gaan liggen. Ik was er hierna van OVERTUIGD. Dat we klaar waren met babies maken, en ni onder de hormonen denk ik; omg ik wil er nog een dit kan niet de laatste keer zijn.

één maand geleden

Ik zou het zeker niet aanraden. Maar goed ieder voor zich. Wij hebben nu de 2de en dat is echt veeeeeeeel pittiger dan 1 kind. Nu is je huishouden nog bij te houden etc. Met 2 kun je dat dus vergeten. Ook het lichaam hoort 9 maanden te ontzwangeren. Het is niet goed voor je bekkenbodem. Te snel weer zwanger worden kan zorgen voor incontinent problemen. Nu kunnen jullie nog intens genieten en zorgen voor 1 kind. Bij de 2de heb je nooit meer die speciale aandacht. Want dan moet je het altijd verdelen.

één maand geleden

Reactie op saartje2024

Wat fijn dat alles zo lekker loopt bij jullie! Helemaal logisch toch met de ...
Ik sluit mij aan bij jou. Alleen dan met ruim 4 jaar verschil. Ideaal dat 1 naar school gaat, waardoor de jongste toch ook tussendoor momentjes alleen heeft gehad met mij zoals de oudste ook had.

één maand geleden

Reactie op Mlisz88

Ik sluit mij aan bij jou. Alleen dan met ruim 4 jaar verschil. Ideaal dat 1 ...
Als je schoolgaande kinderen hebt is dit inderdaad wel een voordeel. Maar met thuisonderwijs is het juist weer makkelijker als er weinig leeftijd verschil tussen zit omdat het dan qua niveau niet zo ver uit elkaar ligt. Maar wat je zegt over het verdelen van aandacht daar heb je wel gelijk in!

één maand geleden

Reactie op Mlisz88

Ik sluit mij aan bij jou. Alleen dan met ruim 4 jaar verschil. Ideaal dat 1 ...
Haha ja als ik nu kijk denk ik ook dat 4 echt perfect is. Onze dochter is al zelfstandig maar ook echt nog wel wild en onvoorzichtig soms. Met 4 lijkt het me lekker dat je gewoon zelf kan douchen als de een in de box ligt en de ander tv kijkt zonder je bang bent dat de ogen van je baby uitgestoken worden 😂😂

één maand geleden

Reactie op AnoniemLwd

Als je schoolgaande kinderen hebt is dit inderdaad wel een voordeel. Maar m ...
Dat is natuurlijk ook zo. Ik denk dat overal wel wat voor te zeggen valt. Mensen met twee onder twee zeggen vaak; dan zijn we ook snel weer uit de luiers. Tsja ik vond het geweldig zo’n kleintje waar ik mijn volle aandacht aan kon geven. Het is ZO bijzonder zo’n eerste kindje. Met twee (of meer) wordt het veel meer machine werk ipv genieten vind ik. Dus volg je gevoel en wat bij jullie past, maar hou ook in je achterhoofd dat je nu misschien ook nog veel hormonen hebt om beslissingen te nemen. Een half jaartje wachten is ook prima en het vervolgens te heroverwegen toch.

één maand geleden

Reactie op saartje2024

Dat is natuurlijk ook zo. Ik denk dat overal wel wat voor te zeggen valt. M ...
Klopt, overal valt wat van te zeggen inderdaad er zijn altijd voor en nadelen. Haha ja, hormonen zullen zeker meespelen dat is wel gevaarlijk 😂

één maand geleden

Reactie op saartje2024

Haha ja als ik nu kijk denk ik ook dat 4 echt perfect is. Onze dochter is a ...
Hahahaha klopt. Net wilde ik douchen met de baby en mijn oudste was boven. Manlief geroepen nergens te bekennen... dochter gevraagd verschoonkussen vóór badrand te zetten (wij hebben een bad douche combinatie) haar op het kussen gelegd en mijn bijna 5 jarige droogt gewoon haar zusje af. Als we samen in bad gaan kan ze haar ook echt vast houden zonder dat ze onder water gaat (ben er uiteraard helemaal bij!!!) Maar het maakt het wel stuk makkelijker. Snap wel dat topic starter met leeftijd twijfelt al ben ik zelf dus ook nu 36. En was ik 31 bij de jongste. Was ook niet bewust, ik werd gewoon niet meer zwanger.

één maand geleden

Reactie op AnoniemLwd

Klopt, overal valt wat van te zeggen inderdaad er zijn altijd voor en nadel ...
Doen wat goed voelt. Maar wees wel bewust dat je bij de volgende meer klachten kunt hebben. Hoeft niet, maar dat is wel risico. Als je 9 maanden wacht is die kans wel kleiner.

één maand geleden

Wel eens dat je van de eerste het meeste kunt genieten en dat meerderen in de machine terecht komen. Maar als je sowieso altijd thuis bent, dan is een wat kleiner leeftijdsverschil wel erg leuk denk ik 😁

één maand geleden

Reactie op Mlisz88

Hahahaha klopt. Net wilde ik douchen met de baby en mijn oudste was boven. ...
Haha ja dag oudere kids kunnen helpen is echt top. Mijn vriend heeft er nog 2 pubers bij (vandaar dat hij er echt niet NOG een wil) en die van 14 en 16 doen zusje van 3 ook gewoon in bad of in de douche. Handig als ik de baby op bed leg en moet voeden!

één maand geleden

Wij hebben nu onze derde (12 weken) en nog 1 van 2 en 1 van bijna 4. Het is super leuk en ook super pittig soms. Ik vond hier de kraamweken best wel zwaar met twee kleintjes om me heen. Heel anders dan bij de eerste, daar herken ik me vooral in wat jij nu schetst. Ik vind het wel echt genieten dat de oudste twee zoveel aan elkaar hebben al. Dus zou ik het opnieuw zo doen? Ja zeker!

één maand geleden

Alsof ik het zelf heb geschreven 🤣

één maand geleden

Helemaal niet raar dat je die gevoelens hebt! En het is super leuk als je kindjes niet veel schelen. Je zit toch in de luiers, flesjes en slapeloze nachten. Ik werd na 10 maanden weer zwanger van de tweede, zwangerschap was pittiger dan de eerste. Ik kwam er 9 weken na de bevalling van de tweede achter dat ik weer zwanger was. Toen ik eenmaal over de shock heen was zag ik het eigenlijk helemaal zitten. Helaas is dit vorige week een miskraam geworden. Maar als je die gevoelens heb moet je ze zeker niet onderdrukken of denken dat het raar is hoor! 2 onder de 2 is super, tuurlijk zitten er pittige dagen tussen, maar die heb je met 1 kindje ook. ❤️🌸

één maand geleden

Ik zou ik je “beslissing” wel meenemen dat het voor je herstel van je lichaam (ook al voelt het goed) niet goed is voor 1 jaar pp weer zwanger te worden. Ook zal je bv teruglopen of stoppen als je zwanger wordt. Dan zul je kv moeten geven aan je kindje. (Wat niet erg is maar wel handig om te weten). Mijn oudste 2 schelen 20 maanden. Ze kunnen zo lief spelen samen! Echt gezellig! Maar zou er niet aan moeten denken om nog een kleiner leeftijdsverschil te hebben eerlijk gezegd 😅