58 Reacties
één maand geleden
Reactie op Annaniem123
Helemaal niet raar dat je die gevoelens hebt! En het is super leuk als je k ...
Wat verschrikkelijk dat het een miskraam is geworden. Dikke knuffel en heel veel sterkte! 🌹
één maand geleden
Ik zou het niet direct aanraden, het is wel handig als je oudste kan lopen en ietsje ouder is, de zwangerschap is al pittiger omdat je niet zomaar kan gaan rusten met nog een peuter of kleuter die rondloopt. En vergeet je eigen herstellen niet!
Ik was 30jr toen de eerste geboren werd en toen zij 2 jaar werd kwam nummer 2.
Ik vind 2 jaar ertussen een mooie tijd.
De babytijd bij nummer 2 was heel zwaar omdat het een huilbaby bleek, ik was blij dat de oudste toen zelfstandig kon spelen en ook vlot zindelijk werd.
Onze derde kindje is nu 12wknn en de combinatie van kleuter, peuter en baby vond ik de eerste maanden best zwaar ook al is nummer 3 een hele makkelijke baby.
Moest echt m'n aandacht verdelen en zelf ook nog herstellen en de borstvoeding goed op gang brengen.
Mijn man en ik hebben de afspraak dat we pas weer serieus nadenken over een baby als de jongste 1 jaar is. Voor mijn herstel en om de kijken of we nog een kindje kunnen dragen zowel lichamelijk als mentaal.
Na de leeftijd van 1 jaar wordt alles wat makkelijker.
Om die reden zit er nu tussen de peuter en de baby 3 jaar verschil.
Ik zie dat om me heen ook, tussen de eerste en de tweede zit maar weinig verschil en de derde of vierde weer veel langer.
één maand geleden
Reactie op kich
Ik zou ik je “beslissing” wel meenemen dat het voor je herstel van je licha ...
Sinds wanneer is dat over borstvoeding zo?
Ik heb vier kinderen, de laatste twee schelen 22 maanden, mijn zoontje van nu 2 jaar drinkt tot vandaag, de gehele zwangerschap was er gewoon melk. En dat zelfde geldt voor mijn dochters, (nu 8 en 6 jaar) die schelen ook 22 maanden en daar dronk mn dochter de gehele zwangerschap ook. Dus dat hoeft echt niet zo te zijn.
één maand geleden
Ik kan je weinig advies geven, het is per persoon echt verschillend, je kan van alles “plannen” maar uiteindelijk heb je het niet in de hand.
Ik heb geen een van mijn zwangerschappen gepland en het is gelopen zoals het is gelopen.
Dochter van 8, dochter van 6, zoontje van 2 en baby van 2 maanden.
Moet zeggen dat de overgang van 1 naar 2 echt de zwaarste was, en een aanslag op mijn leven, ik vind het nu veel makkelijker en fijner dan van 1 naar 2 kinderen. Terwijl ik er nu vier heb om voor te zorgen.
één maand geleden
Ik heb een paar vriendinnen die sneller dan 9 maanden zwanger raakte van hun 2e of 3e kindje en dat ging bij beide mis. Verloskundige gaf bij hen aan dat ze het vaker zien bij zo snel weer zwanger worden. Omdat het lichaam dan nog niet voldoende hersteld zou kunnen zijn. Zal zeker niet altijd zo gaan, maar om die reden wacht ik zelf nog tot minimaal 9 maanden en beslis dan of net ervoor of we nog voor een 3e willen gaan. Maar zoals anderen al zeggen; you do you. Iedereen moet het voor zichzelf bepalen. Ik snap je gedachten zeker! Die heb ik ook met een kleintje van 12 weekjes.
één maand geleden
Reactie op CDKN
Ik heb vier kinderen, de laatst ...
Het is niet altijd zo. Maar wel heel vaak. Prostaglandine geloof ik die melkaanmaak remt. Als je kindjes hoofdvoeding niet melk is is het niet zo erg. Maar als je kindje nog 100 procent borstvoeding krijgt is het wel problematisch als het terugloopt
één maand geleden
Hi! Hier hetzelfde verhaal. Wij hebben na de 1e niks tegengehouden en ik was na een half jaar weer zwanger. Mijn 2e zwangerschap was net zo makkelijk (misschien wel makkelijker) als de eerste. Onze jongste is nu 2 maanden en de oudste anderhalf en ik vind het alleen maar leuk! Heel soms heb ik een momentje dat ik denk van pfoeh 😅 maar dat gebeurt niet vaak.
Moeder zijn is 100% ook mijn roeping, wij willen ook een ‘groter’ gezin en thuisonderwijs geven. We zijn wel wat jonger, ik 22 😜 maar leuk om te horen van een gelijkgestemde!
één maand geleden
Reactie op CDKN
Ik heb vier kinderen, de laatst ...
Zal zeker niet standaard zijn, maar hier ook 4 kinderen en waar de zwangerschap overlap had met borstvoeding liep de productie behoorlijk terug en was het ook de stimulans om te stoppen bij toen kinderen >1 jaar
één maand geleden
Kinderen sneller op elkaar is zeker geen machinewerk. Hier schelen ze 20, 25 en 27 maanden. Korter dan 20 zou ik persoonlijk niet hebben gewild omdat ze toch een periode hebben dat ze enorm aan je plakken en die kans wil ik ze ook geven.
Verder heeft het hier dus wel degelijk invloed gehad op de borstvoeding. Kan wel, hoeft niet. Wel goed vooraf te realiseren.
Er zijn (in Nederland) wel eisen waaraan je moet voldoen voor thuisonderwijs overigens, gezien de leerplicht. Ik weet natuurlijk niet of je in Nederland woont.
Verder wil ik toch voor de andere moeders toevoegen dat moeder zijn niet minder je 'roeping' is als je het wel soms als zwaar ervaart. Ik heb er 4, zou het zo weer doen, maar ieder kind komt met eigen uitdagingen in een eigen levensfase. Ik kan ze alsnog soms achter het behang plakken, maar heb daarmee geen verkeerde keuze gemaakt in het leven :)
één maand geleden
Reactie op Tessa3110
Machinewerk? Echt niet hoor. Wel dubbel zo veel werk, maar ook dubbel genie ...
Ik geniet er ook zeker van hoor. Maar op de ochtenden en avonden dat mijn vriend werkt )ploegendienst en ik ochtend/avondritueel alleen draai met 4 of 2 kids voelt het voor mij wel even alsof we een geoliede of soms stroeve 😂 machine moeten zijn. Iedereen moet eten, soms moet er gesport worden, andere tijden, douchen, aankleden, wegbrengen. Dan heb je je handen vol hoor.
Ik bedoel machinewerk niet perse negatief want als ik ze allemaal bij elkaar zie is het zeker enorm genieten. Maar het is niet zoals bij de eerste baby lekker langefante op een kleedje als je verder biks hoeft te doen. Eindeloos speeltjes aangeven of filmen hoe er bijna omgerolt wordt 100x 😜
één maand geleden
Reactie op Anouk_21
Ik heb een paar vriendinnen die sneller dan 9 maanden zwanger raakte van hu ...
Dat lijkt me eerlijk gezegd gewoon toeval. Het gaat namelijk ontzettend vaak fout. 1 op de 5 zwangerschappen volgens mij eindigen in een miskraam, dus dat risico is er helaas altijd. Maar ik snap wel dat als je dat twee keer zo dichtbij hebt gezien dat het geen toeval meer lijkt en je zelf even wacht 😊
één maand geleden
Reactie op Tessa3110
Hi! Hier hetzelfde verhaal. Wij hebben na de 1e niks tegengehouden en ik wa ...
Ah wat leuk! Dat hoor je niet vaak. En wat fijn dat het je zo goed afgaat, geniet ervan!😍 ik stuur je even een vriendschapsverzoek
één maand geleden
Reactie op Koekoeksklok
Kinderen sneller op elkaar is zeker geen machinewerk. Hier schelen ze 20, 2 ...
Bedankt voor je reactie! Je moet inderdaad aan eisen voldoen. Ik wil graag thuisonderwijs geven vanuit religieus oogpunt. Er zijn in het noorden geen scholen die overeenkomen met onze levensbeschouwing. In onze gemeenschap komt thuisonderwijs steeds meer voor. Vriendinnen van mij hebben vrijstelling van leerplicht gekregen voor hun kinderen dus ik ga ervan uit dat dat bij ons ook zal lukken, aangezien de situatie hetzelfde is.
En met je laatste alinea ben ik het helemaal eens! Zo bedoelde ik het niet toen ik schreef dat het voelde als mijn roeping. Moederschap mag zeker ook als zwaar ervaren worden ❤️
één maand geleden
Reactie op saartje2024
Ik geniet er ook zeker van hoor. Maar op de ochtenden en avonden dat mijn v ...
Ik denk dat alle combinaties de eigen uitdagingen hebben.
Als ik de baby met de peuter zie. Moet de peuter vaak wachten, gaat negatieve aandacht vragen en heeft meer hulp nodig in de eigen zorg. Voordeel is wel dat ze dadelijk samen op de opvang zijn, samen in de speeltuin etc.
Als ik de baby in combinatie met mijn oudste zie. Een baby moet mee in het schoolritme en kan niet zijn eigen ritme creëeren of lekker blijven liggen als hij in slaap is gevallen. De oudste moet vaker wachten. Niet anders dan een peuter, maar minder opmerkzaam omdat ze het beter accepteren. Eigenlijk wil ik met hem lezen oefenen maar heb in de avond steeds de baby. Je wil met ze mee naar sporten en zwemles, maar bij een onrustige or slecht slapende baby neem je die niet zo even mee. Als vriendjes willen komen spelen en je zoekt postpartum je draai nog, is het niet handig. Ze zijn minder aanwezig dan een peuter, maar kunnen zich nog steeds in stilte afgewezen voelen.
Met andere woorden: alles heeft een eigen drukte en eigen uitdaging. De belangrijkste factor is jouw eigen wens en fysieke gesteldheid om de zwangerschap door te komen. Alle andere potentiële voordelen blijven giswerk tot je weet wat het karakter van de kindjes is.