16 Reacties
4 maanden geleden
Ik geef ook bv via de fles dit omdat mijn zoon nog niet uit de borst kan drinken (te vroeg geboren) maar ik had al snel voorraad, ik moet ook nog iets in zijn melk erbij doen dus maak in de middag flesjes voor 24 uur en als ik wat over hou dat bewaar ik nog voor dag erna rest doe ik in de vriezer 🙈
4 maanden geleden
Ik geef om en om bv en flesvoeding (allebei moedermelk), vanwege prematuriteit van mijn zoon. Ik kolf eigenlijk altijd meer dan hij drinkt. De vriezer ligt al helemaal vol met melk hier 🙈 Dus als je productie goed is, denk ik dat je al snel een voorraad kunt aanleggen met je overschotten. En anders zou je het eventueel ook nog even kunnen bespreken met je verloskundige; bij mij is het zo dat ik tot 6 weken na de bevalling bij haar terecht kan voor vragen. Succes in ieder geval!
4 maanden geleden
Ik ga dat dus nooit meer doen haha
T spijt me maar ik heb helaas geen goeie ervaring er mee en ga m toch delen.
Maud wou bij mij absoluut niet drinken. Ben toen over gegaan op fulltime kolven... Maar besef wel je doet alles dubbel!
Je bent tijd kwijt met kolven maar ook weer met de fles geven. Wil je een beetje een goeie voeding kolven (wat eigenlijk nergens op slaat omdat je kindje tijdens t live voeden precies dat drinkt dat ie nodig heeft en dus niet in ml uit te drukken is voor een flesje) ben je minimaal 20 min bezig vaak.
Ik heb dit als heel ellendig ervaren, iedere keer die stress van kolf ik wel genoeg, heeft ze zo voldoende. Laat ze niet te veel staan want dat kun je niet meer gebruiken... Krijg ik ooit nog n keer tijd voor mezelf ipv kolven voeden verschonen je dingen in huis in zoverre dat dat nog lukt enz en weer alles opnieuw.
Ik kolfde n half uur per keer voor n voeding beide borsten en dan had ik vaak net aan genoeg. Ik had geen overproductie maar eigenlijk te weinig.
Een kolf werkt net niet in mijn geval genoeg om de productie op peil te houden zelfs niet met power kolven.
Ben hier te lang mee door gegaan waardoor ik er mentaal helemaal doorheen zat en gewoon uitgeput was.
Nee nooit meer!
Ik voed Yinthe nu live en dit gaat prima met een meisje van bijna 3. Zij helpt mee geeft dingen aan, ik ben zo handig geworden in t voeden dat ik vanalles tussendoor ook kan.
Zo zaten we net samen op de bank een boekje te lezen, ben ik met haar al voedend ff naar de tuin gelopen en daar bellen geblazen en wat gespeeld (Yinthe bedacht vandaag een regeldag te hebben met 30 min per voeding haha)
Gister ook Maud naar bed gebracht terwijl ik Yinthe aan t voeden was.
Ik vind dit zo veel relaxter dan toen ik deed kolven, zodra je productie goed op gang is en je een beetje vertrouwen hebt in de manier van voeden kun je best nog veel dingen doen (tenminste in mijn ogen)
T is ff wennen en schakelen maar t is wel te doen voor mij in ieder geval.
Als je melk gaat bewaren kijk dan goed hoe lang je de melk mag bewaren. Schakel anders eventueel een lactatiekundige in om samen te gaan kijken wat kan werken of hoe je dingen kunt gaan aanpakken.
4 maanden geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
T spijt me maar ik heb helaas geen goeie ...
Ja het dubbele werk lijkt me wel zwaar maar het gaat mij dus om hopelijk meer een schema te krijgen dan bv op verzoek, en dat mijn man ook kan helpen. Ik zie er deze keer erg tegenop om als enige verantwoordelijk te zijn voor het voeden en troost zijn want dan zal ook weer erg makkelijk zijn om de borst daarvoor in te zetten😅
Gisteren merkte ik dat live voeden overdag goed gaat, oudste kan zich best goed alleen bezig houden maar later op de dag en avond wil hij ook wat meer aandacht van mij en het werd me even teveel dat ik ze niet beide tegelijk kon geven wat ze van me nodig hadden😕
Ik ben ook niet van plan om een jaar te kolven 😜maar in ieder geval de eerste paar weken/maanden
4 maanden geleden
Hier ook even een ander bericht. Ook paar maanden fulltime gekolfd. En mocht deze ook een borstweigeraar zijn dan ga ik daar niet eens aan beginnen. Kunstvoeding staat al klaar, ik ben daar echt heel realistisch nu in.
Productie op gang brengen was vreselijk. Wij voedden ook met flesje gekolfde melk op verzoek, maar dan was mijn man fles aan het geven en ik aan het kolfen. Zeker met de ziekenhuiskolf voelde ik me heel eenzaam en een melkkoe. Op gegeven moment draadloze kolf aangeschaft en dit hielp wel.
Maar je doet werkelijk alles dubbel. Kost zoveel meer tijd. Ook powerkolven om alles op gang te brengen en te houden was erg tijdrovend. Uiteindelijk had ik een prima productie maar mentaal was het echt een ding.
Een keer flesje gekolfde melk niet goed dicht gedaan en op pad gegaan. Melk uit fles gelopen. Dan kan je wel janken. Ik had uit voorzorg wel altijd kv bij me. Dit dronk hij ook prima. Mijn man zei op gegeven moment kap er gewoon mee. Week later zag ik het zelf pas in.
Heb het echt met liefde gedaan, maar ga er echt niet meer aan beginnen. Dus als live voeden prima gaat, lekker dat blijven doen.
4 maanden geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
T spijt me maar ik heb helaas geen goeie ...
Wat grappig dat ik precies de omgekeerde ervaring heb!
Bij de eerste een jaar lang fulltime gekolfd. Wel met een handsfree dubbele electrische kolf.
Ik had wel direct al flinke productie waardoor ik vaak maar 4/5x per dag hoefde te kolven en dan ook direct een voorraad kon opbouwen. (Toen ik stopte met kolven 25l in de vriezer).
Ik vond het ideaal. Ik kolfde echt overal, restaurant, in de auto, wc en lekker op de bank. Vaak gaf ik ook tijdens het kolven de kleine man een fles. Aan de borst deed hij er zo 45min over en dat werkte gewoon niet. Door het kolven had ik veel meer vrijheid en konden mijn man en ik de nachten ook afwisselen of in het weekend om de beurt wat uitslapen.
Ben de vorige keer op dag 3 begonnen met kolven, dag er voor kolven na elke voeding om het wat meer op gang te brengen (ks gehad dan kan het wat later op gang komen). Dag 3 zo'n stuwing dat de kleine niet kon aanhappen en sindsdien fulltime gekolfd.
Deed nog wel vaak 'voor de gezelligheid' live voeden als hij niet genoeg had gehad of heel erg huilde/als troost. Maar na 3 maand wou hij niet meer aan de borst door de verhuizing.
Ik bewaarde vaak een hele dag/anderhalve dag aan voedingen in de koelkast en rest in de vriezer, in zakjes van 150ml.
Dat er voedingen in de koelkast stonden gaf ook een bepaalde vrijheid. Dat ik dus niet perse op een bepaald moment thuis moest zijn als ik even weg was. Ondanks dat ik eigenlijk nooit weg was😆.
4 maanden geleden
Ik heb 2 dagen bv gegeven en ben erna overgestapt op volledig kolven. Ik kolf nu elke 3 uur, beide borsten tegelijk en mijn aanmaak is verassend goed dus hiermee heb ik al een voorraad oogebouwd. Ik ben afgelopen vrijdag bevallen. Ik denk dat het ook per persoon verschilt wat je aanmaakt en wat past bij jou routine en aanmaak…
4 maanden geleden
Bij mijn eerste dochter 10 maanden fulltime gekolft omdat aan de borst drinken niet lukte. Ik zou er ook zeker niet opnieuw voor kiezen omdat het zoveel tijd kost, dagelijks hing ik zo’n 3 uur aan de (dubbelzijdige) kolf voor voldoende productie. Mijn dochter weigerde kunstvoeding dus ik moest wel. Naast alle tijd die je kwijt bent aan het kolven moet je ook je kolf schoonmaken en de flesjes schoonmaken en de fles zelf nog geven.
Mocht de 2e weer niet goed drinken aan de borst dan zou ik nog overwegen dit tijdens mijn verlof te proberen en dan heel snel af te bouwen. Vond het verschrikkelijk 🫣
4 maanden geleden
Ik heb vorige keer fulltime gekolfd en ga het dit keer niet meer doen mocht het zover komen. Het is zoveel werk, dan met dipjes power kolven en elke dag die kolf.schoonmaken. Ik heb het wel 14 maanden volgehouden. Ik kolfde vaak vlak voor een voeding en gaf dat dan en wat ik.overhield, ging de koelkast in, alle restjes voegde ik dan bij elkaar (als ze eenmaal allemaal afgekoeld waren).
Het is het beste om beide borsten tegelijkertijd te kolven, dit zorgt voor meer stimulatie en je bent sneller klaar ook. In de nacht ging ik er ook uit om te kolven, de nacht en de ochtend had ik echt de meeste productie, dus daarvan bouwde ik vaak een voorraadje op. Ik had meestal een flesje of 4 op voorraad. Als je melk invriest en daarna weer opwarmt en geeft, smaakt het totaal anders, en mijn dochtertje weigerde dat ook vaak zelfs🥲
4 maanden geleden
Mijn tip kijk even naar twee dingen:
Vind je kolven überhaupt prettig om te doen of ga je het volhouden want echt respect(!) voor fulltime kolvende mamma’s want ik vond kolven echt niet relaxed. Heb van die fancy handsfree kolven maar ook dat werkte niet voor mij. Maar helaas als je gaat werken “moet” je wel.
En de tweede. Kijk even naar je productie met kolven. Dit was bij mij echt heel weinig (zeker overdag in de middag), terwijl live borstvoeding echt top ging. Ik deed het eigenlijk alleen om te zorgen dat me productie stabiel bleef en na 9 maanden combi gedaan met kunstvoeding en live borstvoeding. Ik moest namelijk 2-3 keer kolven voor 1 fles. En de handkolf werkte bij mij dus beter als een dubbele elektrische kolf. 🤷🏻♀️
Wat wij wel vrij snel deden was de voeding van 23:00 met fles bij mijn man (kon ik wat extra slapen), maar zo bleef ze van kleins gewend ook aan de fles en iemand anders als mamma. En ik kolfde toen gewoon extra naast de reguliere voeding (vaak ochtend vroeg want dan had ik het meeste).
Iedereen is anders dus je moet het denk toch zelf gaan ervaren. Succes!
4 maanden geleden
Volgens mij heeft de Verlosmoeder een vlog hiervan op YouTube. Misschien haal je daar nog wat uit!
4 maanden geleden
Ik zou trouwens dan in ieder geval investeren in een Elvis of draadloze kolf zodat je ook daadwerkelijk je handen vrij hebt voor je peuter.
4 maanden geleden
Reactie op Mandyr91
Ik heb vorige keer fulltime gekolfd en ga het dit keer niet meer doen mocht ...
Welk schema volgde je voor power kolven? Ik heb meerdere adviezen gezien en gelezen, waaronder wisselkolven, maar ook een uur lang kolven met langere pauzes ertussen om het clusteren te mimieken. Ik zoek nog tips om de kolf productie omhoog te krijgen 🙏🏼🌹
4 maanden geleden
Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe je productie is. Ik ben na 3 dagen begonnen met kolven, omdat ons vermoede klopte. Ik was mijn dochter aan het verdrinken omdat ik gelijk al overproductie had. M’n eerste kolf sessie (10 minuten) had ik gelijk 140 ml. Ik snap dat dat een enorme luxe positie is, maar hierdoor ben ik wel gelijk begonnen met voorraad opbouwen in de vriezer
4 maanden geleden
Reactie op Ebony1310
Welk schema volgde je voor power kolven? Ik heb meerdere adviezen gezien en ...
Ik ging in de avond, meestal van 8 tot 9, een uur lang zitten om dan 10 minuten te kolven, 10 minuten rust. Dit deed ik dan een aantal avonden achter elkaar. Hoe vaak kolf je nu? Er zijn ook voedingsmiddelen die je kunt eten die de productie omhoog schijnen te helpen, havermout, eieren, noten, moet je even googlen, misschien helpt dit je ook wel🤞💕