7 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb de nevenbevindingen ook gedaan en was niks aan de hand. Bovendien beslis je zelf of je onderzoeken wil verder
2 jaar geleden
Ik heb de nevenbevindingen wel gedaan. Vanuit de gedachte dat wanneer er iets uit blijkt dat ons kind aanleg voor iets heeft dan weet ik het en zal ik misschien anders kijken wanneer het kind bepaalde klachten zou krijgen
2 jaar geleden
Ik heb nu 2x zonder nevenbevindingen gegaan, omdat ik weet dat ik ga stressen als ze wel wat vinden
2 jaar geleden
Ik doe zonder, omdat ze bij nevenbevindingen (zelfs na verder onderzoek) heel vaak niet precies kunnen zeggen om wat voor afwijking het gaat en hoe ernstig dit zal zijn. Je kunt dan je hele zwangerschap stress hebben terwijl het uiteindelijk misschien helemaal niets ernstigs is. Als het ernstig is dan kom je hier na de geboorte heus achter. Veel mensen doen de nipt met nevenbevindingen om gerustgesteld te worden en dat gebeurd in de meeste gevallen ook, maar het kan ook heel veel (wellicht onnodige) stress opleveren als ze iets vinden.
Bij de 20 weken echo kunnen ze bijv. een hartafwijking constateren waarvoor na de geboorte direct een operatie nodig is. Dit soort dingen zijn uiteraard heel fijn om vroegtijdig te ontdekken, zodat hier gelijk de nodige acties op ondernomen kunnen worden. Bij een nevenbevinding is dit anders en is het toch vaak afwachten hoe het zich bij de geboorte precies uit.
Dit was mijn afweging :-)
2 jaar geleden
Ik heb na lang overwegen gekozen om wel met nevenbevindingen te doen. Hiervoor ook een gesprek gehad met een arts, omdat we via icsi zwanger zijn en een iets verhoogde risico hebben op een kind met afwijkingen. Wat vooral voor mij uit dat gesprek is blijven hangen is dat er zo veel onzekerheden zijn rondom zo'n onderzoek. Dat gaf mij juist (gek genoeg) rust. Als er wat uit zou komen, dan moet ik juist niet stressen want een chromosoom afwijking hoeft niets te betekenen. Wij hebben zelf als ouders zijnde wellicht ook een afwijking, maar dat uit zich bijvoorbeeld in niets merkbaars. Het databestand van chromosoom afwijkingen is nog volledig in ontwikkeling en iedereen is altijd anders. Het schijnt zelfs dat ze niets eens alle afwijkingen melden, omdat dat teveel onzekerheden met zich meebrengt. Een klinische geneticus kan je bij een positieve uitslag op een afwijking altijd meenemen in wat dat mogelijk betekent. Daarna kun je kiezen of je vervolg onderzoek wilt doen. De 13 en 20 weken echo zijn daarnaast natuurlijk ook goede screenings, die doen wij naast de nipt + nevenbevindingen. Dan hebben wij er in ieder geval alles aan gedaan. Zo zie ik dat in ieder geval.. En ik vind het persoonlijk een fijn idee dat ik bijdraag aan het uitbreiden van het databestand.
Conclusie - ik heb het vooral gedaan omdat ik mezelf had voorgenomen niet te gaan stressen bij een vervelende uitslag. Alles stap voor stap! 馃檪