Onze zoon Sam is op 9 juli geboren na een spoedkeizersnede. Ik kwam tot 8 centimeter ontsluiting na urenlange onregelmatige weeën. De weeënzwakte kwam waarschijnlijk doordat hij niet goed lag ingedaald. In overleg met de verloskundige naar het ziekenhuis gegaan, omdat ze het vanwege de risico's niet aandurfde om thuis m'n vliezen te breken.
In het ziekenhuis werden mijn vliezen gebroken en bleek hij in aangezichtsligging te liggen, dus met het gezicht richting het geboortekanaal. Daarnaast had hij in het vruchtwater gepoept. Ik kreeg toen te horen dat vaginaal bevallen heel lastig zou zijn.
De verloskundige van het ziekenhuis had die woorden net uitgesproken, toen ze zag dat de navelstreng was uitgezakt. Toen was het code rood, werd de noodbel ingedrukt en stond in een mum van tijd het de kamer vol met medici.
Ik werd naar de ok gereden en onder algehele narcose gebracht. Mijn partner moest in een naastgelegen kamer via een raampje toekijken.
Sam heeft niets aan de keizersnede overgehouden en had goede scores. Ik heb hem ongeveer een uur na de geboorte pas gezien. Ik had anderhalve liter bloed verloren en m'n ijzer was heel laag. Uiteindelijk heb ik een bloedtransfusie gekregen.
Na twee nachten mochten we naar huis en het herstel loopt vanaf dat moment redelijk soepel.
Al met al is het een heftige ervaring geweest en hadden we met dit scenario geen rekening gehouden. De verloskundige van het ziekenhuis had in 15 jaar tijd ook slechts 1x eerder zo'n bevalling meegemaakt. Gelukkig zijn er veel foto's gemaakt tijdens te operatie, wat mij helpt om het allemaal te verwerken.
Zijn er andere dames die ook een spoedkeizersnede hebben gehad en ook hun ervaring willen delen?