19 Reacties

één maand geleden

Ik heb bij de eerste fulltime gekolfd. Kolfde elke drie uur. Eerste sessie van de dag 30min en de laatste ook 30 min. Rest allemaal 15 of 20 min. Ik kolfde in de nacht niet ( overproductie). Ook op kantoor elke 3u ongeveer. Soms als het beter uitkwam 3,5u. Maar gemiddeld wel elke 3u. Collega's stonden hier helemaal achter gelukkig.Had een klein koeltasje mee voor de melk. Kolf spoelde ik om met water en aan het eind van de dag altijd afwassen. Cb gaat je (denk ik) niet kunnen helpen. Die zij totaal onbekend met fulltime kolven. Ik heb veel gehad aan de fb groep Fulltime Kolvers. Qua werk heb je (bij 8u werken) recht op 2u betaald kolven (max 25% van de werkdag). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/mag-ik-borstvoeding-geven-onder-werktijd

één maand geleden

Ik heb bij de eerste een half jaar fulltime gekolft en nu ook al 8 weken bij mn tweede Eigenlijk heb je zelf de regie hierin. Ik kolf om de 4/4.5 uur 15 minuten en s sochtends 20 min. Als het een dag om de 3 uur uit komt doe ik dat maar ook als het even niet uitkomt dan kan er 5 uur tussen zitten.

één maand geleden

Reactie op KMG

Ik heb bij de eerste fulltime gekolfd. Kolfde elke drie uur. Eerste sessie ...
Hoe deed je dat met regendagen of clustervoedingen bijvoorbeeld? En had je coolpacks in de koeltas? Dat we twee uur recht hebben op betaald kolven wist ik niet, dat is mooi!

één maand geleden

Reactie op Luus65

Ik heb bij de eerste een half jaar fulltime gekolft en nu ook al 8 weken bi ...
En hoe deed je dat met regeldagen en clustervoedingen?

één maand geleden

Ik kolf ook fulltime, maar ben nog met verlof en nog geen ervaring met hoe het dan op het werk zou moeten. Ik kolf vaak nadat ik de voeding heb gegeven, dus niet stipt elke drie uur. Ik laat er ook wel eens langer tussen en kolf dan wat langer (20 minuten ipv 15 minuten). Ik vind deze Facebookpagina wel erg handig, misschien dat je hier uiteindelijk handige tips vindt: https://www.facebook.com/share/g/CbnSmathh4nvBh2V/?mibextid=K35XfP

één maand geleden

Ik kolf genoodzaakt fulltime (open gehemelte bij mijn zoontje). Mijn dochter heb ik 14 maanden live kunnen voeden dus dit is voor mij ook voor het eerst zo intens, hoop het wel tot 1 jaar vol te kunnen houden. De Facebook pagina die al genoemd is volg ik ook voor info. Qua aanpak wat ik doe: - elke 3-4 uur kolven, verschilt een beetje afhankelijk van moment. Ik kolf ongeveer 7x per 24 uur waarvan 2x in de nacht als hij ook een fles vraagt. - Kolf doe ik overdag met melkresten in de koelkast in een bakje. Ik was ze na de nacht en voor de nacht af en steriliseer ze elke dag (doneer voor de moedermelkbank). - ‘s nachts spoel ik de kolf om met water Ik vind het een stuk pittiger dan live voeden (de aanhap van een baby is fijner) maar ik doe het met liefde voor de kleine man. 🥰

één maand geleden

Ik heb zelf veel gehad aan dit filmpje en de bijbehorende kolfschema’s https://youtu.be/CSbCDDfKjdM?feature=shared

één maand geleden

Is full time kolven vooral on voorraad aan te leggen ?

één maand geleden

Reactie op ietsmetkaas

Hoe deed je dat met regendagen of clustervoedingen bijvoorbeeld? En had je ...
Ik kolfde gewoon volgens 'mijn' schema. De kleine kreeg drinken volgens 'zijn' schema, dus wanneer jij wou. Voedden op verzoek, dus met regeldagen kreeg hij wanneer hij vroeg. En ik had geen elementen in mijn koeltasje. Op kantoor is het gewoon kamer temperatuur en kan koel elementen niet bevriezen op kantoor. Lactatiekundige gaf aan beter dan de melk op kamertemperatuur te laten en dan thuis pas in de koelkast. Vanaf de eerste keer kolven was ik binnen 8u wel thuis.

één maand geleden

Reactie op pijlsje

Is full time kolven vooral on voorraad aan te leggen ?
Nee is ipv rechtstreeks aan de borst. Dus wel borstvoeding maar dan uit de fles ;)

één maand geleden

Ik zit in een facebookgroep voor fulltime kolvers. Ik zet er zelf nooit wat op maar heb er wel al super veel informatie en tips uit kunnen halen.

één maand geleden

Reactie op KMG

Ik kolfde gewoon volgens 'mijn' schema. De kleine kreeg drinken volgens 'zi ...
Kreeg hij dan “uit voorraad” of kolfde je op het moment dat hij erom vroeg op zo’n regeldag? Ben inderdaad aan het bedenken wat ik ga doen met het bewaren van de gekolfde melk. Wij hebben op kantoor wel een koelkast maar die gaat regelmatig open en dicht dus voor de consistentie van de temperatuur niet echt super…

één maand geleden

Ik heb 2 maanden fulltime gekolfd. Mijn tips: - investeer in een goede, dubbele, handsfree kolf. Ik had de Youla Gen 2 en die beviel goed; - kolf steeds een voeding vooruit. Ik kolfde bijv. elke 3 uur en ‘s nachts 1x. Wat ik dan om 9:00 kolfde, gaf ik om 12:00 aan hem. Om 12:00 kolfde ik dan voor de voeding van 15:00, enzovoort. Ligt natuurlijk wel een beetje aan je productie. Ik kolfde telkens meer dan een voeding. Wat ik dan overhield aan het einde van de dag, ging de vriezer in.

één maand geleden

Reactie op ietsmetkaas

Kreeg hij dan “uit voorraad” of kolfde je op het moment dat hij erom vroeg ...
Ik had altijd voor een gehele dag aan voorraad in de koelkast staan. Wat ik overhad ging in de vriezer. Hij kreeg dus altijd melk van de dag ervoor. Zo had ik altijd genoeg om even weg te kunnen zonder er over na te denken en altijd genoeg om mee te geven naar de opvang. En geen stress als ik een keer wat minder kolfde. Dat gaf heel veel rust en vrijheid. Moet wel zeggen dat ik echt hele flinke productie had. Toen ik stopte nog ruim 25l in de vriezer.

één maand geleden

Ik heb voor mijn oudste 14 maanden fulltime gekolfd. Beste is om om de 3 uur te kolven. De nachten ging ik er de eerste maanden nog wel uit om te kolven, borsten deden teveel pijn🙈 Ik deed max 20 min per sessie. Op het werk kolfde ik ook, spoelde de kolf om met koud water en zette die dan in de koelkast, de melk ook. Ik had altijd voor een dag of 1,5/2 voorraad in de koelkast, de rest ging de vriezer in. Nu geef ik live bv, in de avond geef ik een flesje gekolfde melk. In de avond als ze op bed ligt, kolf ik ook. Moet wel zeggen dat ik fulltime kolven wel heel zwaar vond. Dubbel werk, kolven en daarna nog de fles geven en alle afwas, maar ben wel heel blij dat ik op deze manier de oudste toch zolang van voeding heb kunnen voorzien

één maand geleden

Reactie op KMG

Ik had altijd voor een gehele dag aan voorraad in de koelkast staan. Wat ik ...
Oh top, helder! Vroeg me alleen nog af, hoe zorg je dat je zo’n dagvoorraad hebt? Heb je dan bijvoorbeeld 1 dag een paar keer extra gekolfd of komt het dan uit de vriezer?

één maand geleden

Reactie op Mandyr91

Ik heb voor mijn oudste 14 maanden fulltime gekolfd. Beste is om om de 3 uu ...
Dankjewel voor je reactie! Hoe zorgde je dat je die voorraad in de koelkast had? Kwam dat uit de vriezer of kolfde je een dag een aantal keer extra?

één maand geleden

Reactie op Rdam 88

Ik heb 2 maanden fulltime gekolfd. Mijn tips: - investeer in een goede, du ...
Helder, dankjewel!

één maand geleden

Onze kleine dame is 13 weken en kolf vanaf het begin. Mijn tips: - een draadloze, dubbele kolf gaat je ontzettend helpen. Ik heb de Evite draadloze kolf, regelmatig in de aanbieding. - schaf een nieuwe vriezer in. Haha, grapje natuurlijk al kan kolven er wel voor zorgen dat je enige overproductie krijgt. Ik heb inmiddels 23 liter in de vriezer liggen - ook dat is iets waar je rekening mee moet houden: mogelijke overproductie. Dat heb je iets sneller met kolven dan met live. - handig, zoals eerder gezegd, een voeding vooruit werken. Dan kun je tijdens het voeden zelf kolven en de fles geven. En extra fijn: vers gekolfde moedermelk mag max 6 uur uit de koelkast staan. Alles wat wij overhouden na een voeding (en nieuwe voeding is dan ook klaar) gaat de vriezer in - ik kolfde in het begin om de 3 uur, daarna om de 5 uur, nu probeer ik om de 6/7 uur te kolven. Dat is een beetje je borsten trainen :) En last but not least: blijf goed naar jezelf luisteren. Fulltime kolven kost net even wat meer tijd èn kan intenser zijn voor je borsten. Wees lief voor ze (en voor jezelf) :)