34 Reacties
4 dagen geleden
Geen tips maar wel ff respect dat je ondanks t harde werken kiest om door te gaan met BV! ❤️ YOU GO MAMA👏🏼
4 dagen geleden
Wat goed dat je door gaat met het geven van borstvoeding! Hier ook fulltime gaan kolven sinds 2 weken. De kleine kon slecht uit de borst drinken, viel af en na de ingreep bij de tongriemkliniek is het helaas niet veranderd. Onze kleine man is rond de 5.3 kilo en krijgt 6/7 flesjes per dag van 140 ml. Hij drinkt eigenlijk altijd om de 3 uur, behalve snachts. Ik kolf op de momenten dat ik hem de fles geef, dus ook 6/7 keer per dag. Gemiddeld kolf ik per keer rond de 180 cc, best wel veel.
Als je soms wat minder melk hebt kan je wat vaker gaan kolven om je productie wat op te hogen.
Volgensmij mag een kindje zo’n 150 ml per lichaamsgewicht. Dat zou in jouw geval ook rond de 900 per dag zijn. Dat delen door het aantal voedingsmomenten. Alhoewel als jouw kindje tevreden is met hetgeen wat je geeft moet het ook goed zijn.
Mijn Lactatiekundige Lisette van de Werf heeft nu ook een online cursus “kolven kan je leren”. Wellicht heb je hier wat aan! Heel veel succes 🤞🏻
https://academy.deborstvoedingspraktijk.nl/step/kolven-landing/
4 dagen geleden
Ik kolf fulltime. Om de productie op gang te helpen, is het handig om net zo vaak te kolven als dat je een flesje geeft. Dus zo'n 5 a 6 keer per dag. Dubbelzijdig kolven, 15 a 20 minuten.
Er is een formule voor borstvoeding om te berekenen hoeveel ml er nodig is. Dit is afhankelijk van de leeftijd, het gewicht en het aantal flesjes dat je geeft. Zie hieronder:
Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Ouder dan 6 maanden: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingsmomenten (borstvoeding en vaste voedsel)
Hopelijk kan je hiermee verder.
4 dagen geleden
Hier ook een fulltime kolf mama!
Ik kolf nu 6x per dag 15 minuten en heb een dubbele kolf. Heb nu rond de 1150 ml per dag. Dus heb al een voorraad.
Guus is nu 11 weken en drinkt 5x per dag en laat er vaak 4 uur tussen zitten. Hij drinkt ergens tussen de 140 ml en 180 ml per keer.
4 dagen geleden
Vind het echt ZO knap!! Je kan even op YouTube bij de Verlosmoeder kijken! Zij heeft een video van een paar jaar terug wat betreft kolven en je kan een kolf schema bij haar vragen via de mail (gewoon gratis, ze is echt super!!).
Dat in slaap wiegen hoeft helemaal niet te liggen aan dat wat je noemt, dit kan echt de sprong zijn want mijn zoontje doet het ook af en aan! Ze leren echt vanzelf, hoe zuur het ook klinkt. Maar ook evt een slaapregressie kan het zijn doordat ze een nieuwe vaardigheid leert. komt uiteindelijk goed lieve mama❤️
4 dagen geleden
Hier nog een fulltime kolver. Ik ben begonnen met 7x per dag kolven en heb dat langzaam afgebouwd naar nu 5x per dag. Ik volg de kolf schema’s van de verlosmoeder (YouTube) en dat werkt voor mij heel goed. M’n productie is stabiel gebleven (ongeveer een liter per dag). Als je productie niet hoog is, is het vooral belangrijk om ook ‘s nachts te kolven. Dan is je productie het hoogst.
4 dagen geleden
En het steriliseren van de flessen. Omdat k dus altijd live ging voeden, steriliseerde ik niks. tot ik dr brown sterilisatie binnenkrijg. Was ik de flessne en de kolf met heet water en sopje. Hierna doe ik kokend heet water in de flessen maar hoe steriliseer ik de kolf? Ik heb wowmom kolf. Lijkt op de vulpes een beetje
4 dagen geleden
Reactie op assshoo
En het steriliseren van de flessen. Omdat k dus altijd live ging voeden, st ...
Alle delen die je kan afwassen gewoon in de sterilisator doen, tenminste dat doe ik. Ik heb de youha kolven en ik heb dan een Philips sterilisator en droger in 1. Maak het schoon met een sopje en dan in de sterilisator.
Nou kolf ik maar 1 keer op een dag dus gaat dan meteen de sterilisator in maar volgens mij mag je als je vaker kolft gewoon schoonmaken en klaarleggen voor de volgende kolfsessie en dan eind van de dag in sterilisator!
4 dagen geleden
Reactie op coco1109
Alle delen die je kan afwassen gewoon in de sterilisator doen, tenminste da ...
Helder, thank you. Kolf je ook id nachten? Het liefst wil ik overdag kolven en in de nachten gewoon aan de borst . Zodat ze het niet vergeet, probeer ik nu nog steeds borst aan te bieden.
4 dagen geleden
Reactie op assshoo
Helder, thank you. Kolf je ook id nachten? Het liefst wil ik overdag kolven ...
Nee ik kolf echt alleen om een voorraadje aan te leggen 1 keer per dag (ben echt zo nalatig hierin want nu weer een week niet gedaan oeps).
Voor de rest geef ik fulltime bv maar probeer wel echt regelmatig een fles te geven omdat m’n eerste een keiharde fles weigeraar was tot 10 maanden en ik gewoon niet langer dan 1,5 uur weg kon 😅
Ik zou dat zeker doen als dat voor jou goed voelt en je kindje gewoon voldoende binnen krijgt! Nogmaals, ik vind het ZO knap dat je dit doet! Het is niet niks alles wat erbij komt kijken en alle handelingen die je moet doen (hele reden waarom ik zo nalatig ben haha) en zou zeker Verlosmoeder haar kolf video kijken!
4 dagen geleden
Reactie op assshoo
Bedankt voor je reactie. Geef je dan op dat moment het flesje wat je dan ko ...
Nee dat lukt mij niet echt. Zit dan met de draden en hij beweegt nogal met het drinken.
Meestal kolf ik ervoor en dan geef ik het daarna. Of ik warm op en kolf daarna. Ligt eraan of meneer even kan wachten of niet.
Hij weet trouwens 5,7 kilo ongeveer.
4 dagen geleden
Ik kolf inmiddels al twaalf weken fulltime (sinds geboorte) vanwege schisis. Wat wij doen:
- ‘s nachts kolf ik en geeft manlief de fles tegelijkertijd. Onze zoon komt nog om de drie uur…
- overdag kolf ik elke 3-
4 uur. In totaal dus zo’n 6x per etmaal.
- overdag kolf ik apart of tegelijk met het geven van een fles (op voedingskussen).
- als het kan laat ik overdag manlief een fles geven om te kunnen kolven.
- hij krijgt 120 ml overdag en ‘s nachts 140 ml.
- Verlosmoeder heeft een schema dat je kunt opvragen (zie YouTube).
3 dagen geleden
Hee! Kijk even op de insta van teddy Roorda . Zij heeft veel info over borstvoeding en kolven. Ik las laatst dat het beter is om niet meer dan 130/135 ml te geven omdat het maagje anders oprekt van de baby.
2 dagen geleden
Ik geef ook 120 per keer van borstvoeding. Is denk ik pfima als ze er genoeg aan heeft hoor! Van kunstvoeding hebbennze volgens mij ook meer nodig zijn mijn CB. Tevreden kindje dan vooral lekker niet druknom maken☺️
2 dagen geleden
Reactie op assshoo
Respect mama🤍🙏🏽 raad je een flessenwarmer aan? Voor in de nachten bijvoo ...
Wij hebben die van Sheppr, ik geef de melk graag minimaal 30 graden. Lijkt mij voor zijn maagje fijner. Werkt prima met verwarmen maar in de nacht duren de 4 min (130 ml) hem te lang 😂
2 dagen geleden
Reactie op lavieenrose
Wij hebben die van Sheppr, ik geef de melk graag minimaal 30 graden. Lijkt ...
Hoe oud is jouw kleine als k vragen mag? Hoevaak en hoeveel keer kolf je per keer? K ben nu ongesteld en k denk dat dit de reden was dat ik met lage productie te maken had. Ik wil toch als nog overgaan met fulltime kolven zodat k weet hoeveel ze binnen krijgt en niet meer hoef te stressen als mn periode aan komt