26 Reacties
5 maanden geleden
Wel getest, uiteindelijk niet het geval. Ik zal dat wel aanraden, zeggen ze dat in het ziekenhuis niet?
5 maanden geleden
Reactie op Rian34
Ja ik ben ook drager. Ik krijg een infuus met antibiotica tijdens de bevall ...
Nee precies, dat raden ze toch gewoon aan
5 maanden geleden
Ja, hier ook drager. Ik krijg ook idd een infuus met antibiotica tijdens de bevalling. Bleken voor en na delen aan te zitten (niet te horen gekregen) maar toch de keuze gemaakt het te doen
5 maanden geleden
Reactie op Anouk_21
Hier wel een keuzemogelijkheid gekregen dus vandaar dat ik wat raad kan geb ...
Ik zal het persoonlijk wel aanraden, ook voor die kleine, die kan heel ziek worden wat mij is verteld
5 maanden geleden
Mijn vliezen waren (te lang) gebroken en de weeën zetten niet door. Ik begon te ijlen en de hartslag van mijn dochter ging omlaag. Uiteindelijk hebben ze me met een spoedkeizersnede naar de OK gebracht. Binnen 10 minuten is mijn dochter gehaald. Ze hebben toen een kweek afgenomen bij ons beide, waar achteraf GBS uitgekomen is. We hebben 3 weken op de neo gelegen. M’n dochter was enorm ziek door de besmetting.
Als je dus vooraf weet dat je drager bent, zou ik echt de AB nemen. Ik wou dat ik dit vooraf had geweten. Dan had ik een hele andere bevalling / kraamtijd kunnen hebben
5 maanden geleden
Hier hetzelfde, al met 23 weken, en ik heb na afweging van de voor- en nadelen toch de keuze gemaakt het wel te doen.
Belangrijkste reden: ik zou het mezelf nooit vergeven als de baby zo ziek zou worden.
Het grootste nadeel, voor mij, is dat de antibiotica iets doet met de bacteriën in je vagina, die weer verantwoordelijk zijn voor een goede start van de darmflora.
Daarom slik ik al maanden elke dag probiotica (Vitakruid is top) en heb ik ook de baby variant in huis gehaald om straks op mijn tepel te smeren tijdens het voeden.
5 maanden geleden
Hoe kwamen ze erbij om jullie op gbs te testen? Ik heb vaak blaasontsteking klachten gehad gedurende mijn zwangerschap, nu bijna 37 weken en wederom veel loze aandrang, nu een beetje branderig gevoel bij het plassen. Tot op heden heeft noch mijn HA of VK gedacht om me hiervoor te testen. Ik ga morgenochtend gelijk de gynaecoloog bellen. Ben ik nog wel op tijd met alles en eventueel AB mocht ik wel de bacterie hebben? Heb nu veel stress.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Hoe kwamen ze erbij om jullie op gbs te testen? Ik heb vaak blaasontsteking ...
Als je zwanger bent hoort de ha je urine standaard op kweek te sturen met blaasontsteking/ klachten. Hieruit krijgen ze dan de resultaten van de bacteriën die gevonden zijn en dus ook of er gbs bacterie gevonden is.. misschien je ha nog even bellen om te vragen na de laatste kweek? De AB krijg je tijdens de bevalling dacht ik dus mocht het zo zijn inderdaad je gynaecoloog op de hoogte ervan stellen
5 maanden geleden
Reactie op Wendy0501
Als je zwanger bent hoort de ha je urine standaard op kweek te sturen met b ...
Heel erg bedankt voor je reactie! Mocht ik de bacterie hebben dan ben ik nog wel op tijd? Het gaat dus met name erom.dat je tijdens de bevalling AB krijgt? Ze hebben tot op heden 1 keer mijn urine op de kweek gezet en die waren ze weet op de HApost kwijtgeraakt en toen aangegeven dat het wel oké was geweest. Nu vraag ik me af of die informatie wel klopt. Ben nu best ongerust geworden. 36+5 weken ben ik en zal met 38+? Worden ingeleid. Hoop dat er niets aan de hand is of kan zijn nu met mijn baby.
5 maanden geleden
Bij mijn tweede kindje was ik drager van GBS, ik zou moeten bevallen met AB infuus maar de bevalling ging zo snel dat ik het ziekenhuis niet meer ging halen. Baby heeft geen klachten gehad, had door de snelheid ook amper tijd gehad om de bacterie evt mee te pakken.
Bij deze zwangerschap weer blaasontsteking maar GBS is niet gevonden, ben wel 4x getest.
Het is wel handig om te weten of je het hebt, dan kun je AB krijgen of heel goed letten op signalen van ernstig ziek zijn. Ik werk in de spoedzorg en had er bij ons tweede kindje vertrouwen in dat we thuis konden blijven na overleg met de kinderarts. Maar dit zal voor iedereen anders zijn!
5 maanden geleden
Dankjewel alvast voor alle reacties! Ik kan het mezelf ook zeker niet vergeven als de baby ernstig ziek zou worden dus dat staat voor mij uiteraard ook voorop. Neig daarom ook naar AB tijdens bevalling. Hoop alleen niet dat de baby er na de geboorte veel last van zal hebben met haar darmen. Ik ben gisteren bij 37+5 begonnen met probiotica te slikken en ga dit ook aanschaffen voor de baby alvast.
5 maanden geleden
Reactie op pln92
Heel erg bedankt voor je reactie! Mocht ik de bacterie hebben dan ben ik no ...
Kan niks kwaad voor je baby in de buik, slechts een hele kleine kans dat hij besmet raakt tijdens de bevalling. Vandaar op dat moment AB. Je bent dus nog ruim op tijd.
Ik zou nu gewoon nog een keer alles laten testen, op kweek, dan weet je het zeker.
5 maanden geleden
Reactie op Rian34
Ja ik ben ook drager. Ik krijg een infuus met antibiotica tijdens de bevall ...
Je hebt altijd een keuze, besef dat goed! Ga vooral het gesprek aan zodat je zelf goed de voor- en nadelen kunt afwegen.
Mijn schoonzusje was ook drager en is vorige week bevallen. Had bewust gekozen voor geen antibiotica, moest wel in het ziekenhuis bevallen en dan nog 12 uur blijven zodat ze de kleine goed in de gaten konden houden. 99 van de 100 worden er namelijk niet ziek van. Gelukkig was dat voor hen ook zo.
5 maanden geleden
Reactie op SMommy
Kan niks kwaad voor je baby in de buik, slechts een hele kleine kans dat hi ...
Veel dank! Ik heb gelijk gebeld. Assistente gaat overleggen met HA of ze het op de kweek willen zetten. In het systeem kon ze niet alles terugvinden, pfff. Je reactie stelt mij gelukkig ietwat gerust.
5 maanden geleden
Ik ben ook drager van GBS. Maar mijn 1ste bevalling ging zo snel, de kans dat het nu nog sneller gaat is erg groot. Als mijn vliezen niet breken en mijn bevalling start met weeën dan kies ik ervoor thuis te bevallen. Je hebt eigenlijk 2x een infuus met antibiotica nodig en er zit ook inwerktijd. Ik ga dit simpelweg waarschijnlijk nooit redden. De stress die dit met zich meebrengt maakt dat de verloskundige mij geadviseerd heeft om toch te overwegen thuis te bevallen. Een goede bevalervaring is namelijk ook heel belangrijk.
Wel controleren we de baby erna op GBS symptomen en indien nodig gaan we naar het ziekenhuis. Ik had waarschijnlijk bij mijn 1ste zwangerschap ook GBS, maar wist dit toen simpelweg niet. Bij 20% van de vrouwen komt het vaginaal voor, maar omdat er in NL niet getest wordt weten we dit simpelweg niet.
5 maanden geleden
Hier ook drager en een heel ziek kindje gehad met hersenvliesontsteking in 2021.
Gevolgen kunnen heel groot zijn en moeten niet zomaar weggewuifd worden met de opmerking een snelle bevalling dus weinig risico. Bacterie blijft aanwezig en heeft geen vast aantal minuten nodig om toe te slaan.
De kans is weliswaar klein maar de impact kan gigantisch zijn en onomkeerbaar.
De nadelen van een AB kuur vallen naar mijn idee in het niet als je het vergelijkt met de gevolgen van een hersenvliesontsteking.
Maar uiteraard is het een persoonlijke keuze.