18 Reacties
2 maanden geleden
400-700 is wel heel erg veel hoor per dag. Ik zou dat toch iets minderen. Als je zometeen gaat werken en je kleine gaat naar de gastouder dan ga jij kolven op werk toch? Zo een grote voorraad heb je niet nodig! Het is heel fijn om wat achter de hand te hebben voor nood, maar een paar liter is meer dan zat
2 maanden geleden
Ik zal niet minder kolven als ik jou was, je productie kan hierdoor enorm kelderen (ik spreek uit ervaring) en wat betreft het bewaren. Koop een klein vriezertje voor in de schuur of gooi het eventueel in het badje van de kleine. En wat betreft de reactie van je man kan ik totaal niet begrijpen en vind ik nogal asociaal zelfs. Ik zal met hem in gesprek gaan daarover want je kindje voeden met je eigen melk is toch het mooiste wat er is? Of denkt hij daar anders over?
2 maanden geleden
Ik hoor je, en begrijp het volledig! Bij mij ging het de eerste keer ook niet van een leien dakje. Had veel overproductie en de vriezer lag steeds bomvol. Ik kolfde dan wel alles, maar toch. Ik denk alleen wel dat je erop mag vertrouwen dat het goed blijft gaan nu. Dan heb je misschien voor een paar dagen nodig en als het op is, dan kolf je gewoon een keer tussendoor. Dan kom je ook van de overproductie af, want te veel is ook niet fijn voor jou. Ik zou aan mijn partner uitleggen dat ik de angst heb dat het mis gaat en dat ik daarom zoveel bewaar.
2 maanden geleden
Wat fijn dat de borstvoeding goed loopt! Kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent😊 Persoonlijk denk ik dat 400-700 ml per dag extra erg veel is. Waar heb je dat voor nodig?? Weet ook dat het tijd kost om overproductie weer omlaag te krijgen (ik kreeg hier zelf borstontsteking van), je zou het geleidelijk aan wat kunnen minderen misschien? 100 ml per dag is ook prima toch?
2 maanden geleden
Even misschien wat uitleg over waarom overproductie vervelend is. Je bent nu zo ongeveer voor 2 babies melk aan het produceren. Dit betekent dat dit ook elke dag “afgenomen” moet worden. Doe je dit niet, dan heb je grote kans op een borstontsteking. Dus je kan bijvoorbeeld nooit een dagje op stap zonder je kolf. Je eigen baby kan namelijk niet voor 2 drinken. Niet op vakantie zonder kolf. Niet uit eten zonder kolf…. Je kan het beter geleidelijk aan wat omlaag brengen en bijvoorbeeld 100 per dag invriezen
2 maanden geleden
Misschien goed om te melden ik kolf maximaal 3x per dag. Maar dat is puur als het op knappen staat. In de nacht kolf ik altijd wel een keer maar overdag is het puur als het noodzakelijk is… ze maakt best wel lange slaapjes en slaapt ‘s nachts ook al door. Als ik merk dat het op knappen staat begin ik pas met kolven niet eerder. Meestal is dat 1x overdag. Soms zoals gisteren totaal niet.
De rest van de melk is puur wat ik opvang als ik aan het voeden ben.
2 maanden geleden
Je hebt heel erg overproductie, maar als dat voor jouw geen probleem is, dan is dit niet erg. Een extra vriezer (tijdelijk) aanschaffen is ook geen ramp lijkt me. Dit hoor je vaker in zo’n situatie. Ben je van plan op een gegeven moment af te bouwen en zo nog even door te kunnen geven, dan is dit handig. Andere heb je in principe niet zoveel nodig.
2 maanden geleden
Sowieso vind ik dat je vriend hier geen zeggenschap over heeft. Een mening geven mag, maar hallo jij doet hier al het werk dus jij beslist.
Ik zou wel adviseren even met een Lactatiedeskundige een kort consult te doen om je productie te verlagen. Drie keer kolven op een dag naast voeden is echt veel. En dan is die vriezer ook niet meer zo vol.
2 maanden geleden
Reactie op Stroopwafels
Sowieso vind ik dat je vriend hier geen zeggenschap over heeft. Een mening ...
Misschien om een beter beeld te schetsen. Ze word om 9 uur wakker dan voed ik haar en dan slaapt ze door tot soms 13:00 (gisteren 14:30) dan voed ik haar en dan valt ze in slaap tot 17:00, de avond voeding zijn wat onrustig soms valt ze na de voeding van 17:00 in slaap en voed ik haar als ze wakker word rond 19:00 en dan om 21:00 en om 23:00 en daarna slaapt ze tot de volgende ochtend 9:00. Soms clustervoed ze van 17:00 tot 21:00. Als ik kolf doe ik dat ergens in de nacht rond 3a4 (puur als ik wakker wordt van de druk) en ergens in de ochtend in dat enorm lange ochtendslaapje. Dat is puur als mijn borsten beginnen te lekken omdat ze te vol zijn. Als ik een derde keer kolf dan is dat omdat ze weer zo lange slaap heeft maar dan in de avond anders niet.
Ik dacht zelf dat dit oké was aangezien er een behoorlijke tijd tussen die voedingen van 9 en 13 zit (normaliter waren mijn andere kids rond 11uur wel gekomen voor een voeding) en omdat het ook gewoon pijn doet als ik te lang rond loop met te volle borsten.
2 maanden geleden
Is het misschien beter om je baby je productie te laten regelen zodat je niet meer zo vaak hoeft te kolven en ook niet meer in de nacht? Mijn lactatiekundige gaf aan dat 3-4 liter voorraad in de vriezer genoeg is.
Kan me voorstellen dat je genoeg voorraad wilt gezien je voorgeschiedenis maar denk dat je wel op je lijf kunt vertrouwen dat er genoeg is 😉
2 maanden geleden
Reactie op JEDtv
Misschien om een beter beeld te schetsen. Ze word om 9 uur wakker dan voed ...
Ja ik snap het wel, je zoekt verlichting als je zo vol zit. Maar ik denk eerlijk gezegd dat als je blijft kolven je dat in stand houdt of zelfs erger maakt. Je lichaam past zich aan aan de vraag en dat gaat best snel. Als je een paar dagen maar een keer kolft, zul je zien dat het vanzelf minder vol wordt. Bouw je toch nog iets op maar wordt je aanbod wel beter afgestemd op je kind. Je wil het liefst dat je kind je borst leegdrinkt zodat die achtermelk krijgt.
2 maanden geleden
Reactie op Stroopwafels
Ja ik snap het wel, je zoekt verlichting als je zo vol zit. Maar ik denk ee ...
Het cb heeft hier aangegeven dat voor en achtermelk een achterhaald concept is. Het is wel waar dat die melk verschilt, maar als je kindje steeds stopt na de ‘voormelk’ zal het vet met de volgende voeding alsnog bij je kindje terecht komen. Dus het is niet nodig om aan te zetten tot langer of ‘leeg’ drinken gaven ze hier aan.
https://www.borstvoeding.nl/hoe-werkt-borstvoeding/voormelk-en-achtermelk/