24 Reacties

2 jaar geleden

Op de website van de Rijksoverheid staat het volgende vermeld: Verlof voor zwangerschapsonderzoek Als u onder werktijd een zwangerschapscontrole heeft, heeft u recht op verlof. U hoeft geen vakantie-uren op te nemen. Ook wordt uw loon doorbetaald tijdens het zwangerschapsonderzoek en de reistijd. Dit is geregeld in de Arbeidstijdenwet. Het lijkt mij dus gewoon dat je doorbetaald moet worden als jij onder werktijd een afspraak hebt met bijvoorbeeld de verloskundige. Ander informeer je zelf even bij bijvoorbeeld een juridisch loket (ik weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt), maar ik zou het vanuit jouw kant ook even onderzoeken.

2 jaar geleden

Oei lastig. Wat vervelend zeg. Zelf geen idee.. maar ik raad je aan als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, ook een jurist in te schakelen of evej langs juridisch loket gaan! Ik vind dit soort acties van werkgevers altijd zo lulllig. Kom op het gaat om een enkel uurtje zo nu en dan.. Zeker achteraan gaan!

2 jaar geleden

Ik zou ook je cao er even bij pakken. Of t arbeidshandboek zoals dat bij ons heet. Daar staan dit soort afspraken ook in benoemd. Ze mogen op een bepaalde manier wel afwijken maar ze mogen niet zomaar zeggen dat je niet betaald wordt als je onderzoeken moet doen. Een gesprek met de jurist aanvragen die gezegd heeft dat t niet betaald hoeft te worden mag ook altijd! Want dan kun je kijken waar hij/zij dit vandaan haalt. Maar denk dat jouw werkgever aan t kortste eind trekt tenzij dit beschreven staat in t handboek of de cao

2 jaar geleden

Dit heeft niks met cao of iets anders te maken. Bij wet heb je hier recht op en mag de werkgever geen cent van je loon nog een minuut van je vakantiedagen inhouden! Laat je niet zo behandelen en kom op voor je rechten zou ik zeggen.

2 jaar geleden

Reactie op Madelief28

Op de website van de Rijksoverheid staat het volgende vermeld: Verlof voor ...
Lijkt me niet dat ze hier boven kunnen staan

2 jaar geleden

Reactie op Madelief28

Op de website van de Rijksoverheid staat het volgende vermeld: Verlof voor ...
Bedankt, dit had ik inderdaad ook gelezen. Ik ga mijn rechtsbijstand verzekering inschakelen

2 jaar geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Ik zou ook je cao er even bij pakken. Of t arbeidshandboek zoals dat bij on ...
We hebben geen CAO en nog geen handboek. Die is ze wel aan het schrijven. Ik ga inderdaad de zwart of wit tekst van de jurist vragen of de contact gegevens. En zelf rechtsbijstand raadplegen. Dat eerst maar

2 jaar geleden

Reactie op Gokce TiAs

Dit heeft niks met cao of iets anders te maken. Bij wet heb je hier recht ...
Ja. Pff. Wordt helemaal gek van mijn baas momenteel. Om de 25% kolftijd regel is ze nu ook helemaal moeilijk aan het doen

2 jaar geleden

Reactie op Anoniem12345

Ja. Pff. Wordt helemaal gek van mijn baas momenteel. Om de 25% kolftijd reg ...
Oh mijn God! Daar heeft ze ook niks te hebben! Geloof me hebt heel veel rechten als zwangere en de werkgever alleen maar plichten! Enkel over ouderschapsverlof mogen ze over onderhandelen over hoe je die kan opnemen. En zelfs daar heb jij meer te zeggen dan zij…

2 jaar geleden

Wat lijkt jouw baas me een vervelend iemand. Had je niet eerder ook al een topic geopend over je kolfrecht? Het recht op doorbetaling tijdens vk is wettelijk vastgelegd en ook jouw baas staat niet boven de wet.

2 jaar geleden

Gewoon link doorsturen van de overheid. Ze staat niet boven de wet, wat wil ze daar tegenin brengen? En idd een goeie om te vragen naar de gegevens van de jurist en daarmee in gesprek te gaan (vraag me af of dit echt is gebeurd.....)

2 jaar geleden

Je kan ook altijd nog even contact opnemen met de vakbond

2 jaar geleden

Je hebt inderdaad recht op doorbetaling. Dit is geregeld in de artikel 4:5, zesde lid, van de Arbeidstijdenwet. "De werkgever stelt de zwangere werknemer in de gelegenheid de noodzakelijke zwangerschapsonderzoeken te ondergaan. Zij behoudt haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon, indien zij door het bedoelde zwangerschapsonderzoek verhinderd is geweest haar arbeid te verrichten." Je werkgever mag hier NIET van afwijken. Als in je arbeidsovereenkomst of cao staat dat je niet doorbetaald krijgt, is dit niet geldig. Dit staat in het zelfde artikel: "7. Elk beding waarbij ten nadele van de zwangere werknemer wordt afgeweken van het eerste tot en met zesde lid, is nietig."

2 jaar geleden

Het enige wat ik kan bedenken is dat als je een vrije dag hebt, de afspraken zoveel mogelijk dan inplant. Maar als dat niet kan, lijkt me ook dat je baas niks te zeggen heeft verder. Wel vervelend voor je, deze situatie.

2 jaar geleden

Volgens mij valt dit gewoon onder ‘doktersbezoek’ en heb je er gewoon recht op

2 jaar geleden

Reactie op Bloemke13

Het enige wat ik kan bedenken is dat als je een vrije dag hebt, de afsprake ...
Dot hoeft dus niet he. Natuurlijk als het zo uitkomt is het mooi op je vrije dag, maar juist als zwangere heb je deze rechten en hoef je je dus niet in bochten te wringen om afspraken alleen op je vrije dag te plannen.

2 jaar geleden

Reactie op Beanie85

Dot hoeft dus niet he. Natuurlijk als het zo uitkomt is het mooi op je vrij ...
Uiteraard vind ik het wel een beetje afhankelijk van hoeveel dagen je werkt. Als je maar 2 dagen werkt, zou het natuurlijk gek zijn als precies alle afspraken onder werktijd vallen. Maar werk je 4 of 5 dagen, tja dan is het een heel ander verhaal.

2 jaar geleden

Reactie op Beanie85

Uiteraard vind ik het wel een beetje afhankelijk van hoeveel dagen je werkt ...
Ik werk maar 3 dagen. En probeer het ook allemaal op dinsdag en donderdag te plannen, dat zijn mijn vrije dagen. Maar heb dus een echo op een vrijdag gehad, dat ging ook niet anders vanuit de verloskundige praktijk, heb dat nog geprobeerd te verzetten zelfs. Bovendien zijn de dinsdagen en donderdagagen voor mijn vriend heel lastig vrij te nemen, dat zijn echt zijn kantoor dagen. En vind het ook niet eerlijk als hij er iedere keer vrij voor moet vragen en ik nooit.

2 jaar geleden

Maar mijn verloskundige vroeg of ik wilde deelnemen aan de Centering. Dan heb je in plaats van de standaard controles bij de verloskundige 1x per maand groepsbijeenkomsten met zwangerschapssgerelateerde onderwerpen. Dat duurt 2 uur per bijeenkomst. Heb dat bij mijn 1ste zwangerschap ook gedaan, alleen viel dat toen op mijn vrije dag. Nu valt dit op mijn werkdag, maar durf dit nu niet meer aan te kaarten bij mijn baas. Als ze over 2 uur eerder stoppen al geen vergoeding wil geven, dan gaat ze hierdoor al helemaal stijgeren

2 jaar geleden

Reactie op Anoniem12345

Ik werk maar 3 dagen. En probeer het ook allemaal op dinsdag en donderdag t ...
Nee, maar dan moet je uiteraard doen wat uitkomt. Uiteindelijk heb je er recht op he! Ging mij meer om echt 2 dagen of minder, 3 dagen is net zo'n tussengeval haha. Maar in dat geval zal je baas toch écht moeten accepteren dat dat onder werktijd gebeurd en dus doorbetalen.