8 Reacties

2 dagen geleden

Aanhouder wint. Gewoon boekjes pakken met veel plaatjes en dingen aanwijzen en benoemen. Herhaling is key! Hier ook geen woordjes. Maar wel steeds vaker een boekje pakken en daarmee spelletjes spelen - geluiden van dieren kan hij er al wel een paar. Ook tijdens het lopen dingen aanwijzen en benoemen. Hou het kort 1 of 2 woorden. Daarna kan je het wel uitleggen wat je ziet, maar dat ene woord of die 2 zijn voor hem ankerpunten. Gaat beter werken dan hele verhalen lezen/vertellen. Heb je het idee dat hij je verder wel begrijpt en korte 'commando's ' kan uitvoeren: drink je water, deur dichtdoen, etc. Dan weet je iig dat zijn taalbegrip groeit

2 dagen geleden

Hier ook niks. Wel interesse

gisteren

Hoi! Jullie zijn al hardstikke goed bezig, het komt vanzelf. Bij ons waren de zoekboeken vanaf het begin een hit. Eerst wezen wij dingen aan , daarna ging ze zelf dingen aanwijzen en horen wat het is. Ook boekjes met geluid zijn extra stimulans. Lekker blijven oefenen en veel waarderen bij hele kleine stapjes Kan je kleintje zelf bij boekjes? Kartonboekjes zijn minder sloopbaar馃檭.

gisteren

Mijne zegt ook niks hoor. Praat veel, maar geen woorden. Maakt hij wel dierengeluiden? Dat telt het cb ook als woorden namelijk en dat doet mijne wel veel.

gisteren

Onze zoon praat ook niet. Hij heeft wel veel klanken en kan ook een paar dierengeluidjes. Ook een boekje voorlezen vind hij niet interessant en wil ook graag zelf bladeren en "lezen". Bij geluidsboekjes weet hij wel precies waar de meeste diertjes bijv. staan. Met sinterklaas heeft hij speelgoed gehad wat een lachend geluidje maakt, en dat doet hij wel telkens na vanochtend in zijn bedje nog 馃檲馃檲 Hij weet verder precies wat er bedoeld wordt en als we vragen of hij bijvoorbeeld zijn boekjes wil pakken of zijn drinken of iets dergelijks weet hij het precies. Ik maak me niet zo'n zorgen die kleine breintjes zijn met zoveel tegelijkertijd bezig het komt wel. Mocht hij echt bij 2jaar nog niets zeggen ga ik me pas "zorgen" maken.

gisteren

Hier ook nog nauwelijks woorden hoor, maar ze leest volop boekjes. Wij lezen veel voor ze "leest" ook zelf (leest ze roept tatataaaa). En wij praten ook veel met haar en herhalen woorden en klanken ook regelmatig. Maar als ze mij lijkt is ze gewoon lui haha. Ik kwam als dreumes ook heel ver met "eeh eeh" haha

5 uur geleden

Ik werk in de kinderopvang en bij deze: Zingen is net zo goed als voorlezen. Maar dat zegt cb en de bibliotheek natuurlijk niet. Taal=taal En met zingen kun je net zo veel taal aanbieden als met voorlezen.

3 uur geleden

Hier ook nog geen woordjes. Mijn dochter (nu 5 jaar) was ook later dan gemiddeld en ik zelf ook. Hoewel ik wel veel dingen probeer te benoem en bijna iedere dag voorlees,, ben ik zelf niet een enorme prater. Ik ben heel vaak stil in het bijzijn van mijn kinderen. Verdwaald in mijn gedachten 馃お. Misschien verklaart dat ook wel waarom onze kids wat langer tijd nodig hebben. Ze worden ook nog eens tweetalig opgevoed, dan duurt het vaak ook langer.