11 Reacties

4 maanden geleden

Ik heb ook 2 weken geleden gehoord dat het een grote baby is. Heb vorige week moeten prikken op suiker maar gelukkig is dat niet aan de hand. Ik heb de vraag gesteld of het nu een grotere kans is op een keizersnede, maar de arts gaf aan dat dit helemaal niet per se nodig hoeft te zijn. Ik kreeg de keuze zelfs of ik wilde wachten op een natuurlijke bevalling of inleiding. Volgende week word ik ingeleid met een ballon.

4 maanden geleden

Ik ben met 41 weken bevallen van mijn eerste en die bleek 4800 gram, nooit opgevallen tijdens de echo’s. Echt een prima bevalling gehad en redelijk snel weer hersteld. Ik zou daarom niet snel kiezen voor een keizersnede als dat niet nodig is. Ik ben toen wel ingeleid vanwege de termijn, maar ik kijk er dus wel goed op terug.

4 maanden geleden

Als je eerder geen keizersnede hebt gehad zou ik persoonlijk kiezen voor inleiden. Een keizersnede is best heftig. Ik heb dit keer ook weer een groot kind en kies alleen voor een keizersnede, omdat inleiden de risico’s op littekenruptuur vergroot en ik toch een lage slagingskans van vaginaal bevallen heb. Anders had ik sowieso laten inleiden!!

4 maanden geleden

Laat eerst vooropstellen dat op deze termijn een goeie gewichtbepaling al moeilijk is. Hoe vaak wel niet baby’s als “groot” worden omschreven en uiteindelijk het gewoon een gemiddeld gewicht hebben hoor je regelmatig. Daarnaast kunnen ook grote baby’s prima op de natuurlijke manier geboren worden. Jouw lichaam kan dit gewoon. En inleiden of een keizersnede zijn niet je enige opties. Je kunt ook gewoon rustig afwachten. Als je lichaam op eigen tempo de bevalling kan starten en jij goed kan ontspannen verloopt het allemaal vaak veel soepeler en rustiger. Bekijk voor jezelf de voor en nadelen van inleiden en of je het dan nog wil.

4 maanden geleden

Ik zou vooral kiezen voor hetgene waar jij je het meest gerust bij voelt. Mijn vriend had voor onze dochter al 3 kids, 2x4,5 en een keer 6kg. Ik was als de dood voor een grote baby. Gelukkig was mijn vk heel relaxed en gaf aan op basis van voelen; het wordt geen kleintje maar niet buitenproportioneel groot. (Wij zijn zelf ook lange mensen). Ze stelden me gerust, juist door geen extra groei echo’s te doen. Mijn dochter was 4250 en ik ben binnen 5 uur met een half uurtje persen bevallen. Ik kijk echt terug op een droombevalling die op 39+6 spontaan op gang kwam. Het ging op de manier waar ik me het meest relaxed bij voelde; niet te klinisch. Als jij stress hebt om een grote baby kun je kiezen voor een keizersnede of inleiding. Maar als je ziekenhuis gedoe niet chill vind zou ik juist adviseren om het misschien tot 40 weken even zijn beloop te laten. Ik vertrouwde vooral op het feit dat er over de hele wereld babies geboren worden, echt niet allemaal met de toeters en bellen die wij in NL hebben en elke vrouw kan bevallen. Dus waarom zou ik het niet kunnen. Maar uiteraard als jij stress krijgt van het idee van een groot kindje baren, bespreek dan vooral de mogelijkheden van een medisch opgang geholpen bevalling. Hetgene wat jou het meest gaat helpen is zo ontspannen mogelijk de wedstrijd in.

4 maanden geleden

Helemaal eens met wat Saartje zegt. Onze dame wordt met 40 weken op 4300g geschat en wij hebben ook de optie gekregen om vanaf week 38 in te leiden. Ik heb mij hier goed in ingelezen en besloten in ieder geval tot week 40 te wachten. Nu 38+2. Aan inleiden zitten ook bepaalde risico's en ik heb heel veel positieve verhalen gelezen over babys die ook te groot geschat werden die of veel kleiner waren, of waarbij de bevalling geen enkel probleem was. Ik ben er van overtuigd dat mijn lichaam dit beter kan als ik haar de kans geef het zelf te doen. Maar als je er veel angst van hebt dan zou ik kiezen voor inleiden, snap sowieso niet dat een keizersnede als optie wordt gegeven.

4 maanden geleden

Keizersnede voor een grote baby? Zou ik absoluut niet doen! Een keizersnede is niet niks en lijkt mij hiervoor ook helemaal niet nodig? Lees eens in de topics over grote baby’s, merendeel van de tijd viel het ontzettend mee. Het is maar een schatting en een grote baby betekend helemaal niet per se dat de bevalling moeilijker zal zijn. Soms zijn bevallingen van kleine baby’s veel heftiger. Heeft niks met de grootte te maken in principe. Mijn baby was bijna net zo zwaar als die van jou tijdens de groeiecho bij 36 weken en mijn bevalling wordt gewoon natuurlijk afgewacht 😊

4 maanden geleden

Onze baby wordt ook heel groot geschat (P99) dus wij hebben besloten volgende week met 38 weken in te leiden, alst goed is is ze dan al bijna 4kg 🙈 ik ben sowieso medische vanwege schildklier aandoening dus ik ging er altijd al een beetje van uit dat het zo zou lopen 😅

4 maanden geleden

Een spontane bevalling heeft de minste kans op complicaties. Als ik jou was, zou ik dus eerst gewoon echt afwachten en vertrouwen dat je lichaam dit kan! (: Mijn jongste dochter was ook een grote baby (4010 gram uiteindelijk), maar daar heb ik tijdens de bevalling (met 40 weken precies) niets van gemerkt. Volgens mij maar een héél klein beetje uitgescheurd, maar dat kwam omdat de persfase zo ongelooflijk snel ging. Maak je dus vooral niet te druk en als het niet nodig is, zou ik niet te snel voor medische interventies kiezen. Bij de eerste heb ik een spoedkeizersnee gehad en dat was een veeel heftiger herstel.

4 maanden geleden

Reactie op MamaDMS

Een spontane bevalling heeft de minste kans op complicaties. Als ik jou was ...
Sorry, ik begrijp nu uit je verhaal dat je niet echt een keuze hebt voor het afwachten op een spontane bevalling? Als de keus gaat tussen inleiden en keizersnee zou ik dan toch voor inleiden gaan (:

4 maanden geleden

Ik sluit me aan bij de meeste dames. De grootte hoeft helemaal niets te zeggen over de bevalling zelf en een keizersnede is best een grote operatie. Als je je goed voelt en erachter staat zou ik toch kiezen voor natuurlijk. Die van mij was ong 4300 en heb een goede bevalling gehad. Daarnaast bleken ze er 1kg naast te zitten! Ze dachten dat hij rond de 3200 zou zijn.