1409 Reacties

3 maanden geleden

Afgelopen dagen is het hier een proces geweest, waarin ik en mijn zoontje rustig moesten leren. Eerste dag was hij misselijk van het vruchtwater. Meteen wel begonnen met aanleggen, hij heeft toen vooral gesnuffeld en enkele oppervlakkig keer gezogen. Tweede dag hapte hij beter aan, maar ene borst beter dan andere, maar was wel heel overstuur. Hij had teveel honger. In overleg met kraamzorg en vk hebben we middels fingerfeeding 10 ml gegeven en ben toen om de voeding gestart met kolven waar ik goede productie had, Eerste keer kolven al 8 ml. Daarna altijd eerst geprobeerd om aan te leggen en te laten drinken waarbij ene borst niet goed lukte (heb twee erg ongelijke borsten). Vandaag gefocust om hem ook aan die borst goed aan te leggen en gestopt met kolven want mijn borsten zijn flink gestuwd. Met aanleggen zou ik iedereen de tip geven om verschillende posities te proberen en ook verschillende manieren van sturen van z'n hoofdje. Bij mij werkt rugby houding beste. En ook om kindje te stimuleren op verschillende manieren om goed te zuigen, reflexen onder kin, in de wang, onder de voet en in de handjes.

3 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Maar wat doe je dan als hij of zij toch echt honger heeft en er niks komt
Overleg met kraamzorg, vk of lactatiekundige om wellicht finger feeding te doen met kunstvoeding en te starten met kolven om bij jou productie te stimuleren. Alles wat je kolft kun je ook met fingerfeeding geven en heeft altijd voorkeur boven kunstvoeding

3 maanden geleden

M’n zoontje heb ik een jaar mogen voeden! In het begin was het vooral goed aanleggen en goed leren aanhappen, door verkeerd aanhappen kreeg ik kloven tot bloedens aan toe. Wel enorm blij dat ik doorgezet heb want toen het eenmaal goed ging was er niks meer aan t handje.

3 maanden geleden

Reactie op Anna_93

M’n zoontje heb ik een jaar mogen voeden! In het begin was het vooral goed ...
Mijn droom om dit te kunnen doen, een jaar lang borstvoeding geven🥺🙏🏽

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Mijn droom om dit te kunnen doen, een jaar lang borstvoeding geven🥺🙏🏽
Net toen ik me af begon te vragen hoe lang ik nog door zou gaan besloot ‘ie er zelf klaar mee te zijn 🥹

3 maanden geleden

Mijn dochtertje is nu 3 weken en ik geef borstvoeding vanaf het eerste moment. Ik merk vanaf vandaag dat de borstvoeding en het kolven me begint op te breken doordat het mij veel energie kost... Vorige week heb ik een borstontsteking gehad waar ik behoorlijk ziek van ben geweest... Ik sta voor het dilemma om of door te zetten met borstvoeding of om volledig over te gaan op flesvoeding... Stoppen voelt als falen maar ik wil mezelf ook niet voorbij gaan :( Gaat het op den duur beter worden dat het me minder energie gaat kosten of blijft het energie vreten?

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Als jullie tips hebben om de melkproductie te verhogen lees ik daar ook gra ...
Wat kleine framboos idd zegt, aanleggen, aanleggen, aanleggen. Borstvoeding is vraag en aanbod, dus hoe meer jij aanlegt, hoe meer je lichaam het signaal "melk maken" krijgt. Wanneer je merkt dat je kindje niet voldaan is na 2 borsten, geef je de eerste weer, en de tweede enzovoort. Op die manier wordt de productie goed opgekrikt.

3 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Wat kleine framboos idd zegt, aanleggen, aanleggen, aanleggen. Borstvoeding ...
Ah misschien dat het daar misging soms ging ik kolven ipv aanleggen.. dit keer meer proberen aan te leggen. Maar hoe doe je dat uiteindelijk als ze naar de opvang etc gaan met 3 maanden dan? Want dan kun je ze niet zoveel meer aanleggen dan wordt het meer kolven

3 maanden geleden

Reactie op Wallflower

Maar wat doe je dan als hij of zij toch echt honger heeft en er niks komt
Nog steeds blijven aanleggen. Het kan heel goed 3 dagen duren voor de boel op gang komt. Als je bij wil voeden kan dat natuurlijk, maar niet in plaats van aanleggen, dan krijgt je lichaam namelijk niet door dat het wel melk moet maken. En een consult met een lactatiekundige IBCLC kan nooit kwaad.

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Ah misschien dat het daar misging soms ging ik kolven ipv aanleggen.. dit k ...
Oh maar kolven is ook goed hoor! Dat zorgt er ook voor dat je lichaam het signaal krijgt om melk te maken. Zolang je voor iedere gegeven voeding maar kolft. Nu in het pasgeboren baby stukje wil je eigenlijk zeker 10-12 voedingen per dag om goed te stimuleren.

3 maanden geleden

Onze zoon is afgelopen vrijdag geboren. Mijn droom was altijd om te tandemvoeden, en het is gelukt! Mijn dochter (net 2) is de hele zwangerschap door blijven drinken en zaterdag had ik al 2 kindjes tegelijk aan de borst 🥰 Het is wel weer even wennen om echt volle borsten te hebben 😅

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Ah misschien dat het daar misging soms ging ik kolven ipv aanleggen.. dit k ...
Dan is als het goed is de productie goed op gang en aangepast op je kleintje, maar wel belangrijk om te kolven op de momenten dat je normaal zou voeden.

3 maanden geleden

Onze dochter is exact 1 week geleden geboren dmv een keizersnede. Ik was bang dat we daardoor een moeilijkere start zouden hebben, ook omdat ik een borstverkleining heb gehad in het verleden. Maar boy was I wrong. Kleine meid hapte direct goed aan en dronk goed. Ondertussen zijn we een week verder en gaat het echt zo vanzelf allemaal. Drinkt goed, hapt goed aan en was in een dag tijd zelfs 135gr aangekomen (schijnt dat ze gem per week 150gr moeten aankomen). Dus dit was echt even een trots momentje. Ondanks dat alles echt heel goed gaat, vind ik de cluster momentjes midden in de nacht wel echt zwaar. Soms is ze 3 uur lang onrustig, en als je er dan alleen voor staat dan is dat toch wel pittig. Ervaren meer mama’s dat de baby’s bijna tot niet boeren? Ik krijg het niet voor elkaar en eerlijk gezegd lijkt ze ook geen last te hebben van vastzittende boertjes🤷🏼‍♀️

3 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Ah misschien dat het daar misging soms ging ik kolven ipv aanleggen.. dit k ...
Je kunt ook handkolven én elektronisch kolven combineren. Eerst even masseren. 5 min hand. 10 min pauze. 15 min elektrisch. Dan heb je de meeste kans dat het op gang komt (als aanleggen niet lukt)

3 maanden geleden

Reactie op Ourbabyjourney❤️

Onze dochter is exact 1 week geleden geboren dmv een keizersnede. Ik was ba ...
Wat fijn dat het zo goed gaat! Onze zoon boert ook weinig, als hij er niet oncomfortabel uitziet na een voeding (bijv niet dat hij zijn tong naar voren doet of veel ligt te slikken) dan is een boertje waarschijnlijk gewoon niet nodig. En soms komt er na een half uur ineens toch een boertje uit 😅 maar ze hoeven niet per se na iedere voeding een boertje te doen hoor!

3 maanden geleden

Reactie op Ourbabyjourney❤️

Onze dochter is exact 1 week geleden geboren dmv een keizersnede. Ik was ba ...
Het is alsof je mijn / ons verhaal schrijft. Ook hier een meisje dat goed drinkt na een keizersnede. Tot nu toe amper boertjes. Maar volgens de lactatiekundige die ik volg op Instagram zijn boertjes bij borstvoeding niet perse nodig. Ze heeft ook een filmpje over dat rechtop houden en kloppen op de rug niet effectief is, maar die kon ik niet zo snel terug vinden

3 maanden geleden

Reactie op CarolineF1986

Je kunt ook handkolven én elektronisch kolven combineren. Eerst even masser ...
Jaa nu idd ook een handkolf aangeschaft! Heel erg bedankt voor de tips

3 maanden geleden

Teddy Roorda - lactatiekundige

3 maanden geleden

Zware momenten in het ziekenhuis met het opstarten van de borstvoeding. Iets met stress, weinig slaap, geen rust en tig adviezen van verschillende mensen. Nu eindelijk ontslagen uit het ziekenhuis, best bang voor de borstvoeding thuis door te kunnen zetten. Heeft de Vk al meegekeken en erachter dat voor mij de rugby houding werkt. Daarna kwam de kraamhulp en ineens drinkt ons meisje heel netjes.

3 maanden geleden

Vandaag ff een dip moment hier. Yinthe is 9% afgevallen terwijl ik dus overproductie heb. Ze heeft omdat ik zo veel geef mega veel last van krampjes en afgelopen nacht ook heel veel tijd kwijt geweest aan troost. Dus ook heel veel energie van haar in die darmen gestopt. Nu moet ik haar dus vaker aanleggen... Ja hoe dan als de al 20 min per 2.5 uur per borst tettert? Dan is zij met vette achtermelk al goed verzadigd hoor! Want dat krijgt ze binnen op dit moment al. Nu door het veel aanleggen van haar vandaag en dan 1 of 2 goeie teugen nemen denken mijn borsten hallelujah we gaan beginnen met stuwing 😵 t doet zo zeer! Ik heb net tegen alle adviezen in de kolf er op gezet. 5 min de druk er af gekolfd en alles een beetje los gemasseerd... Nu heb ik dus nog steeds plakkaten omdat zo t voedingsmomemt is en dus niet alles weg wou kolven. 5 min... Laagste stand van de kolf.... 10ml per kant! Hallo doe ff normaal gek hoe kan zij zo veel zijn afgevallen dan als dit uit mijn borst komt. Ik snap t niet... Naja oke we leggen ons er bij neer, hopen dat we een betere nachtrust krijgen en goeie en mooie voedingsmomenten gaan krijgen! We kunnen dit, we gaan dit dus ook gewoon doen!