549 Reacties

2 maanden geleden

Help mijn productie gaat flink achteruit. Wat kan ik doen? Er kwam bij de vorige voeding helemaal niks uit op enkele druppels na😭 flesje gemaakt en gegeven. Nog een paar x geprobeerd aan te leggen, maar ze wordt er alleen maar gefrustreerd van. Met mn eerste dochter heb ik het ook maar 11/12 weken volgehouden ongeveer. Dit keer wilde ik het langer volhouden, maar de moed zakt me in de schoenen. Ik ervaar ook echt veel stress vanuit het ouderschap. Ik heb nog een vriezer vol melk. Aan de ene kant wil ik zo graag doorzetten en niet opgeven (alleen weet niet hoe ik dan weer voldoende melk uit me borst zou kunnen halen) aan de andere kant zegt iets fuck it stap gwn over naar kunstvoeding. Ik weet gewoon dat ik daar achteraf spijt van ga hebben, maar zo kan het ook niet verder denk ik.. me borsten voelen ook zo leeg aan. Ze laat er ook veel tijd tussen moet ik eerlijk zeggen en ik gaf pas voeding als ze echt onrustig werd of vertoningen gaf van honger. Soms was dit te laat.. en zat ze dan gefrustreerd aan de borst. Ik eet en drink op sommige dagen echt heel weinig ik probeer er echt op te letten en vooral op het drinken, maar ik weet het gewoon niet meer.. op 14 okt begin ik met werken en dan wilde ik eigenlijk kolven en de avonden aanleggen zodra ik thuis ben. Zou ik dat ritme nu al evt kunnen aanhouden? Lijkt me ook rot om te kolven terwijl ze aangelegd kan worden.. + ze heeft geen vaste tijden waarop ze komt dus heb geen idee wanneer ik dan zou moeten kolven. Ik dacht om de 3 uur. Ik hoop dat iemand me kan helpen, want het voelt alsof ik het einde nader van mijn bv traject 😔

2 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Help mijn productie gaat flink achteruit. Wat kan ik doen? Er kwam bij de v ...
Hoi hoi, Ik begrijp dat je echt het liefst nog wil doorgaan met live borstvoeding geven en een lactatiekundige kan je hier zeker bij helpen. Wat ik weet is dat aanleggen vaak beter stimuleert dan kolven. Nog beter is deze combinatie. Dus aanleggen aanleggen aanleggen en ik zou steeds na de voeding nog even kolven om extra te stimuleren. Of als het lukt, tussen de voedingen in. Ken je het begrip “powerkolven”? De stress helpt vaak ook niet voor je productie. Misschien proberen ergens wat rust momentjes voor jezelf te pakken? Ik weet dat dit erg lastig kan zijn. En qua eten en drinken. Je moet inderdaad echt goed voor jezelf zorgen. Dan kun je ook goed voor je dochter zorgen. Pak je eet en drink momenten en zet sochtends twee drinkflessen in de woonkamer zodat je er steeds aan herinnerd word bijvoorbeeld. Ik hoop enorm voor je dat je je productie weer omhoog krijgt! 😘

2 maanden geleden

Hoi allemaal, ik geef live borstvoeding. Mn baby is bijna 10 weken oud. Hij heeft last van reflux dn vandaag was het extreem. Hij verslikte zich 2 keer en dat was heftig! Hebben jullie tips voor mij? Zou kv icm jbm verschil maken in reflux?

2 maanden geleden

Reactie op Bladiebla✨

Hoi allemaal, ik geef live borstvoeding. Mn baby is bijna 10 weken oud. Hij ...
Wat vervelend! Kan maar hoeft niet. Wat ook kan: - je kleine groeit er binnenkort wat meer overheen. - even de druk er met een haakaa afhalen en daarna laten drinken - rechterop voeden (houding). - 1 borst per keer

2 maanden geleden

Goedemorgen ladies, Ik ga beginnen met afbouwen van kolven (kolf fulltime) we gaan dan uiteindelijk over naar een combinatie kv en gekolfde bv. Ik kolfde 6x en begin met de nachtvoeding laten vervallen. Heb het nu zo in mijn hoofd: 5:30,9:30,14:00,17:30,21:30/22:00 en dan weer als de kleine man in de ochtend komt. Heb dit vandaag al zo aangehouden, maar m'n borsten zijn uiteraard nu heel erg vol. Is het dn slim om de volgende voeding pas af te gaan bouwen als m'n borsten in de ochtend "oké" voelen, dus niet extreem vol zijn of gaat dit überhaupt niet veranderen omdat er zo'n tijd tussen zit?

2 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Dag lieve mamma! Het is ook heel pittig! Aller eerst al heel knap dat je het al zolang volhoud daar mag je vet trots op zijn. Zoals de topic starter al zegt borstvoeding is niet vanzelf sprekend en echt investeren. Probeer je borsten weer te stimuleren door te kolven. Op google kun je ook tips vinden om je productie weer op te krikken. Je kunt bijvoorbeeld cluster kolven. Je kan dan het idee krijgen dat er eerst niks uit komt maar er gebeurd wel iets. Geef dan niet op! En wees trots op jezelf met de kleine verbeteringen. Blijf aanleggen. Probeer vertrouwen te hebben in je lichaam. Je kunt het! Laat niemand je wijs maken dat je faalt. Ga terug naar je eigen gevoel luister naar je zelf. 🙏🌸

2 maanden geleden

Dames vraagje Ons kleine lieve mannetje komt nog vaak in de nacht en heel eerlijk ik ben doodop. Vannacht zou mijn man de nacht een meer opzich nemen hij zou een flesje geven met het idee dat ik het eerste gedeelte zou kunnen slapen. Ik ben er 21.30 ingegaan kon ik gewoon meteen al niet in slaap komen ondanks zware vermoeidheid? Hoe dan? Uiteindelijk in slaap gevallen ging de wekker omdat ik 's avonds rond 23 nog altijd kolf om dit dan de avond erop voordat ons zoontje de nacht in gaat nog een flesje afgekolfte melk kunnen geven (dit idee is ontstaan gezien hij anders ontroostbaar is in de avonden super moe is maar nog niet kunnen slapen omdat hij zijn buikje bij mij langzaamaan pas vol krijgt in de avond )goed, wekker ging en vanaf toen lukte het slapen helemaal niet meer. Ik viel nog even kwartiertje in slaap om vervolgens gewekt te worden door ons zoontje Ik hoor hem sneller dan mijn kerel dus snel mijn man aangetikt haha maargoed uiteindelijk was ik dus ook klaar wakker ons zoontje er ook nog eens alles onder gepoept en had ik dus net zo goed zelf kunnen gaan voeden maar niet gedaan mn man bleef maar zeggen ga jij nou slapen..😵‍💫 maar dat ging niet wat een ellende. Ik was zo draaierig van moeheid dat in vanmorgen met de voeding van 6 u letterlijk omviel. Vanaf 6 u kon ik eindelijk nog even 1,5 u slapen. Mijn idee; Ik ga vanaf nu geen wekkers meer zetten en stop met kolven we doen gewoon kunstflesje s avonds erbij. Hopelijk gaat dat goed...pfff heftig vind ik het. Zijn er meerdere dames die kv met bv combineren. Ik wil dolgraag blijven voeden vind 1 kv geven al een heel mentaal ding maar ik trek het anders bijna niet meer. Mijn zoontje slaapt overdag ook niet hele stukken aan elkaar dus ik voed nog vaak...

2 maanden geleden

Reactie op annesv92

Dames vraagje Ons kleine lieve mannetje komt nog vaak in de nacht en heel e ...
Jeetje, wat een pittige nacht(en)! Dit is idd niet vol te houden lijkt mij. Heb je weleens geprobeerd om na de eerste ochtendvoeding te kolven? Dan produceer je het meeste als jet goed is en kan je na een voeding nog nakolven....kijken of je dan nog wat opbrengt? Dan kan je die voeding gaan gebruiken voor de avond misschien. Maar als je kiest voor een flesje kunstvoeding; ook helemaal prima hoor! Als dat voor jullie gaat werken en voor meer rust zorgt, zeker doen! Maar ik dacht ik breng je even op de hoogte van het kolven, wie weet nog het proberen waard! Ik weet dat veel mama's dat op die manier doen (vaak om een voorraadje aan te leggen).

2 maanden geleden

Reactie op Beanie85

Jeetje, wat een pittige nacht(en)! Dit is idd niet vol te houden lijkt mij ...
Dankjewel. Inderdaad zo is het niet vol te houden. Kijk er naar uit dat het 20 u is nieuwe ronde proberen te slapen haha. Ja dat wist ik zal dat nog eens weer proberen hoeveel ik dan kolf. Het idee dat ik 's avonds kolf is dat ik dan echt een hele voeding kan afkolven.

2 maanden geleden

Reactie op annesv92

Dankjewel. Inderdaad zo is het niet vol te houden. Kijk er naar uit dat het ...
Ja, maar als je eenmaal een extra voeding bijkolft dan heb je eigenlijk altijd wat speling dat als je een keer wat minder kolft, kan aanvullen daarmee. Misschien te proberen. Dan hoef je niet wakker te worden om te kolven in de avond. Hoevaak komt ie in de nacht?

2 maanden geleden

Reactie op Beanie85

Ja, maar als je eenmaal een extra voeding bijkolft dan heb je eigenlijk alt ...
Ja ik stop in de avond te kolven. Dat breekt me echt op en zie wel of ik het overdag bij elkaar kan krijgen en anders KV Oef...echt heeel wisselend geen touw aan vast te knopen soms 3x soms 2x soms 1x de laatste twee weken komt hij vaak waardoor ik uitgeput ben en vannacht op de één of andere manier niet meer ij kon slapen zo frustrerend

2 maanden geleden

Reactie op annesv92

Ja ik stop in de avond te kolven. Dat breekt me echt op en zie wel of ik he ...
Ja zou ik doen, en idd kv is ook een optie hoor! Het vervelendste is dus vooral het niet meer in slaap kunnen vallen begrijp ik! Zou zeker een flesje gaan proberen, dat je sowieso een goed blok van minimaal 4/5 uurtjes kan slapen hopelijk!

2 maanden geleden

Hoi! Ons mannetje is inmiddels ruim 15 weken oud en wij stoeien op dit moment enorm met zijn reflux en de bv. Vorige week hebben we op advies van het cb 48 uur alleen kunstvoeding gegeven om wat allergieën etc uit te sluiten. Ik heb vrolijk gekolfd, want ik ging er vanuit dat ik gewoon weer verder kon gaan waar we gebleven waren.. Er is niets gevonden, dus kon ik weer bv gaan geven. Echter is meneer nu kieskeurig en weigert hij regelmatig de borst 🙁 ik baal hier enorm van en inmiddels begint mijn productie ook stevig terug te lopen.. Bij zijn zus heb ik 6 maanden bv gegeven, en dat was ik nu eigenlijk ook van plan. Het lijkt ook alsof het plaatsen van de spiraal deze week ook niet echt helpt, met hoofdpijn en menstruatie klachten erbij 🥴 Heeft iemand tips om dit te overkomen?

2 maanden geleden

Rond de 3 maanden is de zuigreflex een stuk minder daar zou het ook aan kunnen liggen. Ze moeten het dan herinneren hoe het drinken aan de borst ook al weer moet. Teddy Roorda (lactatiekundige) gaf een poosje geleden een live op Instagram waar dit ook aan bod kwam. https://www.instagram.com/reel/C-HxlQhoRMh/?igsh=MXJkcGpqcTN3eGhhdw==

2 maanden geleden

Hi! Ik ga binnenkort winkelen in Maastricht met vriendinnen zonder baby van smorgens tot ‘‘s avonds maar ik moet 2 tot 3x kolven.. enig idee waar ik dit zou kunnen doen? Gisteren had ik een vrijgezellenfeest.. heb ik op de onmogelijkste plekken gekolfd dus dacht misschien weten jullie iets? Om rust te creeeren voor mezelf 😅😂

2 maanden geleden

Reactie op MauzieMuijs

Hi! Ik ga binnenkort winkelen in Maastricht met vriendinnen zonder baby van ...
Misschien heb je hier iets aan? https://mobiel.voedingscentrum.nl/voedenkanhier En ik kolf ook wel eens in de auto, mocht je met de auto gaan

2 maanden geleden

Reactie op MauzieMuijs

Hi! Ik ga binnenkort winkelen in Maastricht met vriendinnen zonder baby van ...
Daar niet bekend verder, maar bijvoorbeeld een bibliotheek misschien? Daar zijn meestal veel rustiger (werk)plekjes, tenminste als je een beetje een grote bieb hebt in een stad! Zijn echr privé plekjes.

2 maanden geleden

Hoe vaak voeden jullie je kindjes? Afgelopen nacht en vandaag overdag slaapt ons meisje opeens super goed. Wat natuurlijk heel fijn is maar nu heb ik haar nog maar 4 keer gevoed. Overdag maak ik haar om de 4 uur wakker maar omdat ze vanmorgen pas laat kwam en nu alweer de nacht in gaat kom ik toch maar uit op 4 keer... Ik haal haar daarom straks toch nog eventjes uit bed voor een (droom)voeding. Wat zouden jullie doen?

2 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Hoi ik heb ook een productiedip gehad nadat mijn kleine een tijd lang de borsten niet goed leegdronk. Ik doe nu het volgende op advies vd lactatiedeskundige: 'S ochtends na de ochtend nv direct 10 a 20 min kolven v beide borsten borsten De volgende voeding is een flesje bv van ongeveer 120ml (ons kleintje is 5kg) Na de middagvoeding ook weer direct 10-20min kolven In de avond rond 10u de kleine een flesje kv van 120ml en ik een uur powerkolven (20 min aan, 10min af, 10min aan, 10min af, 10min aan) Het is een gedoe met dat kolven maar merkte na 2 dagen al flink verschil! Het powerkolven hoef ik maar 1 week te doen, de andere 2 kolfmomenten blijven voorlopig. Verder de kleine zo vaak logelijk op verzoek aanleggen en ook beide borsten aanbieden en helemaal leeg laten drinken. Succes het gaat je vast lukken voordat je aan het werk gaat!

2 maanden geleden

Reactie op babymarch2022

Bij mij werkte het supplement ‘boezemvriendjes’ heel goed toen de productie achteruit ging. Misschien is dat iets om eens te proberen?