31 Reacties
2 maanden geleden
Ik ervaar exact hetzelfde met mijn zoontje van 9.5 week oud. Ik oefen 1 of 2 slaapjes per dag in z’n bedje maar wordt inderdaad na 30-45 min wakker waarna hij begint te huilen en ik hem wel weer terug kan leggen maar vervolgens na enkele minuten toch weer begint te huilen. Vaak merk ik dat hij krampen heeft en daardoor ook echt pijn. Om inderdaad oververmoeidheid te voorkomen laat ik hem in de draagdoek slapen tijdens de andere slaapjes of om het mislukte slaapje in bed af te maken. Ik denk dat slaap op deze leeftijd belangrijker is dan de locatie want een oververmoeide baby is erger. Maar ik worstel ook een beetje met het feit moet ik dan doorpakken of niet, of pas als hij van de krampjes af is.
2 maanden geleden
Reactie op NaomiH93
Ik ervaar exact hetzelfde met mijn zoontje van 9.5 week oud. Ik oefen 1 of ...
Ik ervaar precies hetzelfde. Mijn dochter is ook 9.5 week oud. Uiteindelijk doe ik haar in de draagdoek en slaapt ze zo nog een paar uur verder. Hé oefenen in het bedje is volgens mij wel heel goed. Zodat ze ook leren zelfstandig in te slapen.
2 maanden geleden
Lastig hè? Ik blijf het in bed oefenen ook gewoon doen, in principe leg ik hem voor elk slaapje in bed en hij valt ook altijd wel vrij snel zelf in slaap, alleen dus wel altijd korte dutjes. Mijn oudste deed tot een maand of 6 ook altijd korte dutjes, maar ging daar prima op en was ook altijd vrolijk. Deze kleine is toch wat prikkelbaarder en huileriger als hij (te) kort geslapen heeft. Dus een uur /uur en kwartier wakker zijn redt hij dan niet. Het blijft steeds een beetje puzzelen. En inderdaad; slapen is op deze leeftijd denk ik ook nog belangrijker dan waar ze slapen. Ik probeer het in bed ook maximaal een kwartier en lukt het niet, dan haal ik hem eruit en proberen we op een andere manier te slapen. Ik kan het slapen niet afdwingen en wil het de dagen ook niet laten beheersen, want dat is ook geen doen.
2 maanden geleden
Hier lukt het sinds een paar dagen. Ik haal hem er niet uit en troost hem in z’n bedje. Soms moet ie even 5 min huilen, maar dan valt ie weer terug in slaap. Maar meestal hoeft hij niet meer te huilen. Ik laat hem eigenlijk liggen tot de volgende voeding. Ik hou 3,5 u aan. Soms is het een half uur eerder, soms half uur later. Vannacht had ie om 0.00 zijn laatste voeding en had toen doorgeslapen tot 06:45u. Ik probeer echt alles met ritme te doen. Dus wakker? Schone luier, fles, boeren, even knuffelen en op schoot spelen en dan eventjes in de box “spelen”. Dan gaat ie weer naar bed. Pacco inbakerdoek aan. Liedje zingen en een kusje. Dan ga ik weg als ie nog wakker is. 9 van de 10 keeer valt ie zo in slaap. Ik let vooral op de slaapsignaleb ipv wakkertijd. Hou wel de wakkertijden een beetje in de gaten om te kijken of hij niet te lang wakker is.
2 maanden geleden
Reactie op Carolinexx
Hier lukt het sinds een paar dagen. Ik haal hem er niet uit en troost hem i ...
Oh en hier is zijn kamer nog licht overdag. Hij is vandaag 8 weken. Doet ie goed op, hij moet ook wel, want de rolluiken zijn er nog niet 🤭
2 maanden geleden
Reactie op Carolinexx
Wauw wat goed! Ik vind het zelf heel lastig omdat hij dus van krampen wakker wordt en dan ook echt begint te krijsen van de pijn (geen huilen meer). En met een hond thuis kan ik ook niet altijd in het ritme blijven, dan slaapt hij dus in de draagdoek. Hoe doe jij het met ritme en uitstapjes dan?
2 maanden geleden
Wij hebben dit ook met onze zoon wanneer hij in zijn bedje slaapt. In de box en draagzak gaat dit veel beter! Helpt ook goed om hem op z’n buikje te leggen.
2 maanden geleden
Reactie op Carolinexx
Wat goed zeg! Ik probeer ook zoveel mogelijk ritme te houden, maar als hij maar kort slaapt, dan is het daarna nog geen tijd voor de voeding. Daardoor is er niet altijd consistentie in het ritme.
Troosten in bed lukt helaas niet, hij is dan echt wakker en zijn ergste slaapdruk is dan weg. Als hij bijvoorbeeld bij mij verder slaapt, dan duurt het vaak ook even voordat hij weer in slaap valt.
Ik vind het dus wel lastig om zijn wakkertijd te bepalen na zo’n kort dutje.
2 maanden geleden
Reactie op kinderwens1995
Wij hebben dit ook met onze zoon wanneer hij in zijn bedje slaapt. In de bo ...
Wat fijn dat dat goed werkt. Ligt jullie zoontje ook ingebakerd? Wij hebben de Pacco doek, ik weet niet of buik slapen dan wel kan, want hij ligt echt als een burrito in bed 😅
2 maanden geleden
Reactie op Madelief28
Wat fijn dat dat goed werkt. Ligt jullie zoontje ook ingebakerd? Wij hebben ...
Oh nee dat zou ik niet doen. Hij moet wel z’n hoofdje kunnen optillen namelijk. Wij laten ons zoontje slapen in de love to dream slaapzak in de nacht. Hij slaapt dan vaak op z’n zij bij ons in bed en daar slaapt hij super goed (2 voedingen wel, maar tussendoor slaapt hij super). Zo gek dat het dan overdag niet lukt.
2 maanden geleden
Soms denk ik ook dat het onnatuurlijk is om zo’n jonge baby alleen te laten voor alle slaapmomenten. Zo klein en nieuw op deze wereld en dan moet het ik een ritme alleen slapen. Is het niet bedoeld om juist met je baby veel te knuffelen en op je te laten slapen waar die zich veilig kan voelen? Ik houd mezelf dit voor als ik hem voor de zoveelste keer weer in de draagdoek pak waar hij heerlijk slaapt. In Afrika is dit normaal om heel de dag te doen en huilen babies veel minder.
2 maanden geleden
Onze jongste slaapt alle slaapjes in bed. Beneden slaapt hij niet vanwege onze oudste die daar speelt en geluid maakt (lees gillen, rennen)
1x per dag doet hij een hazeslaapje. Meestal in de avond tussen 7 en 11.
Vandaag toevallig in de middag weinig geslapen. We moesten naar het cb voor het rotavaccin.
Vanavond wilde hij weer niet slapen, dus ben lekker met hem gaan douche. Sindsdien slaapt hij.
Ik heb liever dat hij alleen slaap en uitgerust wakker wordt, dan dat hij oververmoeid beneden ligt. Hij kan gelukkig heel goed aangeven wanneer hij wilt slapen
2 maanden geleden
Reactie op Lifewithboys
Onze jongste slaapt alle slaapjes in bed. Beneden slaapt hij niet vanwege o ...
Wij houden trouwens ook wakkertijden in de gaten. Meestal gaat hij naar bed als hij 1 uur en 15/30min wakker is geweest. Hij valt dan zelf weer in slaap
2 maanden geleden
Wow ik krijg bijna de indruk dat ik iets fout doe als ik sommige reacties lees. Zelf in slaap vallen, meerdere uren achter elkaar slapen? Wat heerlijk! Ik denk dat ik een alerte baby heb 😅
2 maanden geleden
Geen tips, wel herkenning.
Op m'n arm en in de draagzak slaapt hij prima, maar in z'n bedje zelden.
Hij heeft ook een inbakerslaapzakje, dat helpt 's nachts goed maar overdag lukt het me amper om hem te laten slapen. Gistermiddag héél toevallig 2 uur achter elkaar, maar normaal slaapt hij overdag gewoon niet - of alleen bij mij.
Gelukkig haalt hij het 's nachts best goed in, hij maakt nu in de nacht wel redelijk wat uren..
2 maanden geleden
Reactie op NaomiH93
Soms denk ik ook dat het onnatuurlijk is om zo’n jonge baby alleen te laten ...
Ben ik deels met je eens. Hier ook een grote broer die het nodige geluid produceert en voor onze kleine is het dan fijner om rustig te kunnen slapen in bed, omdat hij gevoelig is voor prikkels en wij hem daar op advies van de kinderarts een beetje tegen moeten beschermen.
Maar lukt het slapen in bed niet, of enkel kort en merk ik dan dat hij nog moe is, dan mag hij met alle liefde bij me slapen 🧡 Ik weet dat deze tijd ook weer voorbij gaat en ik die contactslaapjes en het vele knuffelen ga missen. Ik zit alleen te stoeien met de wakkertijden na zo’n kort dutje. Vandaar even mijn vraag naar ervaringen van anderen 🙂
2 maanden geleden
Reactie op Miriamlisanne
Wow ik krijg bijna de indruk dat ik iets fout doe als ik sommige reacties l ...
Je doet niks fout lieve mama, niet aan twijfelen! 🧡🧡🧡
2 maanden geleden
Reactie op NaomiH93
Wauw wat goed! Ik vind het zelf heel lastig omdat hij dus van krampen wakke ...
ah snap ik! Hier zijn we net van de krampjes af gelukkig. Nou ik probeer nu nog niet zo heel veel op pad te gaan, omdat hij eindelijk slaapt. Voor afgelopen donderdag sliep ie nooit. Hield hem ook altijd daarom maar bij me. Maar eigenlijk was dat juist heel erg zielig, want daardoor was ie altijd moe en chaggie. Dus ik probeer nu eerst even het ritme aan te houden. En anders probeer ik te gaan wanneer hij moet gaan slapen, zodat hij in de auto/kinderwagen slaap en als hij dan niet genoeg slaapt, dan gaat hij in de draagzak bijvoorbeeld. Maar ik liep op een gegeven moment de hele dag in de draagzak en hij ging ‘s nachts ook steeds slechter slapen. Dus nu eerst even bijkomen🫣
2 maanden geleden
Reactie op Lifewithboys
Onze jongste slaapt alle slaapjes in bed. Beneden slaapt hij niet vanwege o ...
Ja dit hebben wij dus ook! Beneden lukt gewoon niet door onze peuter. En heb liever een vrolijke baby als hij wakker is dan dat hij de hele tijd jankt maar wel bij ons is🥺
2 maanden geleden
Reactie op Carolinexx
Ja dit hebben wij dus ook! Beneden lukt gewoon niet door onze peuter. En he ...
Hier hetzelfde met een drukke peuter. Maar onze jongste slaapt niet zelf makkelijk in en de oudste kan zichzelf niet zo lang vermaken. Kan lastig tig keer per dag een half uur boven zitten om de kleine in slaap te helpen. Ben hierin nog heel erg zoekende. Ook in de draagzak slaapt ze niet lang. Soms heeft ze een dag dat ze ineens wel langer in haar eigen bedje kan slapen (inhaaldag?), maar de meeste dagen slaapt ze amper en als ze slaapt maar heel kort. Hoe doen jullie dit?