19 Reacties

5 dagen geleden

Als het hem eenmaal lukt om in z’n eigen bedje zonder jou te slapen heb je ook meer vrijheid terug. Het zal even tijd en investering kosten! Heel veel succes!!

5 dagen geleden

Volgens mij zijn er twee typen stijlen: of een ouder past zich aan aan het kind, of het kind past zich aan aan de ouder. Ik heb zelf altijd het ritme van mn kind gevolgd en dat maakte inderdaad dat ik niet alles heb kunnen doen wat ik wilde of flink creatief moest zijn. Nu met een tweede is dat nog weer iets ingewikkelder maar voor mij voelt dit het beste. Het is maar zo kort dus voor mij niet zo’n probleem om mij aan te passen

5 dagen geleden

Ik zou niet teveel druk erop leggen, want dan frustreert het alleen maar meer als het niet goed lukt. Bij het ene kindje duurt het zelfstandig slapen langer dan bij een ander kindje. Uiteindelijk komt dit echt wel, ook zonder 'trainen'. Maar bij de een is dit met 4 maanden en bij de ander met 10 maanden. (Hopelijk is hij er snel klaar voor)

5 dagen geleden

Je zal er even in moeten investeren; maak een paar dagen achter elkaar geen afspraken. Dan kan je de focus op het slapen leggen, na een paar dagen heeft je kindje het écht al in de gaten en zal je verandering zien. Dan kost het bijvoorbeeld ipv een uur, een half uur. Nog een dag later 20 min enz. Maar dan moet je je er dus wel even voor inzetten, als in geen afspraken en ook wel 100% commitment. Niet te snel terugvallen in het oude patroon, maar als je het echt wil veranderen is het doorzetten. Jullie kunnen het! 💪🏼

5 dagen geleden

Ik vind een rimte hebben dus wel relaxed want ik weet mij of meer precies wanneer ik tijd heb voor mezelf. Wanneer ik iets kan afspreken dat soort zaken.

5 dagen geleden

Ik ben zelf van mening dat het voor het kindje het beste is om de slaapjes, in ieder geval de lange middagslaap, in bed te doen. Hier rusten ze toch het beste uit denk ik persoonlijk. Ik probeer dus het weg gaan rondom de slaapjes te plannen. Je leven is gewoon veranderd en je zult je moeten aanpassen aan je baby, althans zo sta ik erin.. je kunt dus niet meer alles klakkeloos volplannen

5 dagen geleden

Reactie op Beanie85

Je zal er even in moeten investeren; maak een paar dagen achter elkaar geen ...
Oh en je leven hoeft echt niet in een super strak ritme hoor. Mijn dochtertje is een goeie slaper, ik probeer minimaal 1 van de 3 slaapjes op bed te hebben, en de andere kan dus ook kinderwagen zijn oid. Gaat ook helemaal prima. Ik probeer wel de dagen met redelijke rust in te delen, dus niet van afspraak naar afspraak en ook niet alle dagen na elkaar afspraken. Bijvoorbeeld afgelopen weekend:zl zaterdag lekker een hangdag thuis gehad (alleen even een klein rondje door de stad geweest) en zondag afgesproken met vrienden om te lunchen (die niet in de buurt wonen, dus ook nog stukje rijden). Dat gaat prima en valt reuze mee qua rekening houden, maar goed je hebt wel een baby he dus een beetje aanpassen hoort er wel bij.

5 dagen geleden

Reactie op Beanie85

Je zal er even in moeten investeren; maak een paar dagen achter elkaar geen ...
Dan is deze week misschien geen goed moment om te starten omdat ik best wel afspraken heb staan. Normaal gesproken zijn mijn dagen veel rustiger. Ik denk dat ik er dan volgende week mee begin en dan in het begin inderdaad even geen afspraken plan

5 dagen geleden

Reactie op Popje1607

Ik ben zelf van mening dat het voor het kindje het beste is om de slaapjes, ...
Dat is waar. Maar hoe doe je dit dan in de praktijk? Want de wakkertijd is op deze leeftijd nog maar zo’n 1,5 tot 2 uur. Als je na een slaapje moet verschonen, omkleden, voeden dan ben je zo weer minimaal een half uur verder voor je de deur uit bent dus dan kan je maar een uur buiten zijn voordat je alweer terug naar bed zou moeten?😳

5 dagen geleden

Reactie op Tiflihabibi

Dan is deze week misschien geen goed moment om te starten omdat ik best wel ...
Lijkt me beter idd 😁 Verder wordt het echt steeds makkelijker in principe als ze ouder worden. Van veel slaapjes ga je naar/zit je op 2 a 3 op de dag, dus valt er al meer te plannen...en ben je minder gebonden aan huis enz.

5 dagen geleden

Reactie op Tiflihabibi

Dat is waar. Maar hoe doe je dit dan in de praktijk? Want de wakkertijd is ...
Ik probeer 1 slaapje in bed te doen en de rest of in bed of in de wagen maar dat ligt er maar net aan wat er op de planning staat.. ik ben er soms ook een beetje in aan het zoeken hoor

5 dagen geleden

Zou niet strak 1,5 uur wakkertijd aanhouden. Dan kan het zijn dat je inderdaad een uur bezig bent met naar bed brengen. Observeer een paar dagen welke momenten je kindje wil slapen (daar komt in mijn ervaring nu wel een beetje ritme in) en probeer te starten met het slaapje dat het makkelijkst gaat. Waarschijnlijk het ochtendslaapje. Zou inderdaad pas volgende week starten. Succes!

5 dagen geleden

Reactie op Kersepitje2022

Volgens mij zijn er twee typen stijlen: of een ouder past zich aan aan het ...
Of een beetje de middenweg! Bij ons doet ze in de ochtend beneden klein powernapje en een dutje op bed, in de middag langer dutje op bed en begin ben de avond powernapje beneden en rond 19:30 naar bed. Ofwel wel structuur, maar geen vaste tijden, kijken wanneer ze moe is, maar is veelal rond dezelfde tijd.

5 dagen geleden

Wat mij geholpen heeft bij het in bed oefenen slapen is mezelf een tijd geven dat ik het probeer. Bijvoorbeeld; ik ga dit nu 20 minuten doen. Lukt het niet doen we het op de ‘oude manier’ bij ons was dat wiegen of draagzak. Ook deed ik alleen het eerste in slaap vallen zelfstandig en wanneer er slaapjes gekoppeld moesten worden deed ik dat door 2/3x aai/speentje te geven en anders terug in slaap wiegen en wegleggen. Ik zou idd goed lette. Op slaapsignalen en wanneer je kindje bijna 5 maanden is eerder op 1.45/2 uur gaan zitten dan 1,5. Wat anderen al zeggen. Probeer een aantal dagen hier wat tijd in te investeren dan heb je daarna echt vaker je handen vrij. ‘Slaaptrainen’ hoeft niet vreselijk te zijn. Ik heb mijn kindjes nooit laten huilen hierbij. Zodra er onrust was ging ik terug naar binnen, aaitje en speentje. Of zoals jij gaat doen pick up/put down. Het zal je echt verbazen hoe snel je effect ziet. Maar idd wanneer je meer ritme wil heb je ook wat meer rekening te houden met je kindje. Hier merk ik dat hij gewoon het rustigst en beste slaapt in bed, dus daar plan ik omheen. Soms kan het niet anders en dan gaat het een dagje anders en dat is ook oke! Ga gewoon lekker testen waar jij je uiteindelijk het fijnste bij voelt. Wat voor de een werkt werkt weer niet voor de ander en andersom.

5 dagen geleden

Reactie op saartje2024

Wat mij geholpen heeft bij het in bed oefenen slapen is mezelf een tijd gev ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Goede tip om van te voren te bedenken hoe lang je het wilt proberen. Ik las namelijk dat het zomaar kan zijn dat je in het begin 20 tot 30 keer weer moet oppakken maar mijn baby zou daar sowieso op den duur heel gefrustreerd en oververmoeid van raken. Op een gegeven moment moet er gewoon hoe dan ook geslapen worden natuurlijk…

5 dagen geleden

Hoi. Ik herken je gevoel heel erg van mijn oudste zoontje. Hij sliep ook alleen in mijn armen (heel soms in de kinderwagen) en na een paar maand begon ik ook mijn vrijheid te missen, want hij liet zich ook niet neerleggen. Ik was ook (lichtjes wanhopig) aan het zoeken naar tips om dit beter te laten lopen. En net als jij had ik veel activiteiten in de week (babyzwemmen, speeldates, muziekles, etc). Ik kreeg veel tips over regelmaat en even niks plannen. Maar uiteindelijk werden we daar allebei niet gelukkiger van. Zowel ik (sociale contacten en wat afleiding) als zoontje (wat andere input, eens andere omgeving, etc) hadden hier echter nood aan. Wat hier geholpen heeft is om het gewoon te accepteren. Beetje bij beetje kon ik hem tijdens een slaapje alleen achterlaten eens hij sliep. Een echt ritme met vaste slaaptijden hebben we nooit echt gehad. Nu hij 2 is heeft hij dat nog steeds niet, maar hij heeft hier ook geen nood aan. Ongeveer slaapt hij nu van 20u-7u en s middags van 12u30-14u. Maar dit kan evengoed langer of korter zijn en later of vroeger starten. Wat ik wel merk is dat hij zelf heel goed kan aangeven of hij moe is. Hij zegt nu soms zelf om 19u dat hij wil gaan slapen en dan doen we dat. Of hij ligt nog een uurtje te babbelen in bed tot 21u ook prima. Hij slaapt nu ook nog steeds makkelijk in de kinderwagen of auto of op de sofa bij iemand anders als we op bezoek zijn. Of hij stelt zijn slaapje uit. Mijn advies zou dus zijn: kijk naar wat je kind nodig heeft en accepteer dit. En als dit is dat hij vaste tijden nodig heeft, prima dan kan je gaan oefenen om die vast te houden. Maar als hij dit niet nodig heeft ook prima. En vergeet jezelf niet, als jij blij wordt van bezoekjes doen en je kind kan dit aan, blijf dat dan zeker doen. Want van jezelf opsluiten omdat je kind nu als alleen zou moeten kunnen slapen wordt niemand beter. En vasthouden aan een strak schema terwijl je zo niet bent zorgt denk ik ook alleen maar voor frustratie omdat je continu het gevoel hebt te falen. Nuja dat is mijn advies. Is het hier perfect, nee. Het heeft lang geduurd voor hij alleen insliep ( maar hij heeft het op een bepaald moment zelf gevraagd dat ik weg zou gaan.) En bij momenten heb ik ook gedacht ik ga dat oefenen enzo... maar uiteindelijk geeft acceptatie het meest rust en maakt ons allemaal blij. Mijn dochtertje, is een heel ander type en slaapt veel sneller in alleen. Terwijl ik weinig "anders" doe.

5 dagen geleden

Als ik het zo lees wil je vooral je handen meer vrij hebben en je baby daarom vaker in bedje leggen ipv in jouw armen. Heel begrijpelijk! Maar daar hoef je denk ik niet een strak schema voor te volgen. Wij volgen ook geen schema. Kijken gewoon naar de signalen van onze dochter: stoppen haar in bed als ze moe is en halen haar eruit als ze wakker is. Gaan de dutjes niet onnodig rekken of juist eerder afbreken vanwege een schema. Dat hebben we namelijk een tijdje geprobeerd maar werkte bij ons totaal niet. Toen we dat loslieten en haar signalen volgden, ging het veel beter en sliep ze ook snel makkelijker in haar bed. Inmiddels doet ze (bijna) al haar dutjes in bed. Dat zijn we met een paar weken gaan oefenen en gaat nu heel goed. Het komt nog steeds weleens voor dat ze bij ons op schoot in slaap valt, maar meestal slaapt ze in bed (sterker nog, ze vindt het nu vaak makkelijker om daar in slaap te komen en blijven). Wat wij hebben gedaan, was beginnen met de makkelijkste dutjes. In de ochtend sliep ze vaak het beste. Die begonnen we dus te oefenen in haar bed (wiegen voor we haar wegleggen, bij haar blijven, indien nodig weer wiegen etc.) totdat dat steeds makkelijker ging. Inmiddels kunnen we haar vaak wakker wegleggen en valt ze zelf in slaap. Daarna dat uitgebreid naar ook de andere dutjes. Ook werkt een vaste routine heel goed (kamer donker maken, slaap muziekje aan, slaapzak aandoen en in bedje leggen). Je hoeft dus niet per se een vast schema te hebben voor je kindje om in bed te kunnen slapen. Maar ieder kindje is natuurlijk anders, dus wellicht heeft jouw kindje wel veel baat bij eenzelfde ritme! Staar je alleen niet blind op die schema's. Dat deed ik in het begin en heeft ons juist weinig gebracht. Pas toen we onze dochter gingen volgen, slaapt ze juist beter, ondanks dat elke dag qua dutjes anders is.

5 dagen geleden

Wij houden vaak een wakkertijd aan van 1.5 a 2 uur. Hierin is het meer dat wij zelf rond die tijd extra alert zijn op signalen zoals wegkijken, juist hyperactief doen, in de ogen wrijven, gapen etc. Als we dit zien dan gaan we vaak een slaapje proberen. Als ik iets buiten de deur wil plannen dan probeer ik het dan wat flexibel te plannen dat ze haar slaapje op een plek kan doen waar ze ook goed slaapt naast haar bed. Dat is voor haar vaak de auto. Dus als ik dan bijvoorbeeld naar een vriendin ga en het is 30 minuten rijden dan ga ik de auto in als ze moe wordt. Met die vriendin kan je dan een richtlijn afspreken, bijvoorbeeld dat je tussen 9 en 10 die kant op gaat. Dan is mijn dochter vaak weer wakker als ik er ben, kan ze even spelen en slaapt dan soms weer op de terug weg of ze slaapt nog even door als we daar aankomen in de maxicosi. Ik zorg dan juist wel weer dat ik in de middag thuis ben zodat ze dan weer langer kan slapen in eigen bed. Misschien helpt dit je wat qua idee hoe je het zou kunnen aanpakken.. het vraagt wat flexibiliteit maar je kunt echt wel dingen ondernemen hoor!!

4 dagen geleden

Wij volgen ook niet perse een schema, maar houden wakker tijden aan. Als we een rustige dag hebben volgt ze zelf eigenlijk automatisch een schema qua slaapjes. Hier zijn eigenlijk thuis bijna altijd alle slaapjes in eigen bedje. Ik heb wel een tijd geïnvesteerd in zelf slapen in haar bed. Zodat ik thuis wel mijn handen vrij heb als ze slaapt. Het kost even tijd en gaat ook met ups en downs. Ik denk wel als je wilt dat dit makkelijker gaat, je daar even tijd voor uit moet trekken en dan wat minder weg moet gaan. Als ze dan “gewend” zijn. Kun je het heus wel weer een dag loslaten. Als wij een dagje weggaan slaapt ze een stuk minder of meerdere korte slaapjes, soms is dat maar zo. Ik ga ook niet altijd thuis zitten. Ik zorg wel vaak dat we rond 19.00 thuis zijn, zodat ze savonds lekker in haar eigen bed kan slapen. Als we dan weg willen regelen we oppas.