23 Reacties
vorig jaar
Als alles eerste zou ik een lactatiekundige inschakelen hun weten zoveel meer en het gaat om het eten van je kleintje wat super belangrijk is. Ik kolf ook fulltime ik deed bij t begin 8x per dag om de 3 uur 15 minuten dat heb ik heel lang gedaan. Je kan ook power kloven doen dat is 10 min kloven dan 10 min rust en dat 1 uur lang. Succes 🍀
vorig jaar
Volgens mij werkt het beste:
Powerkolven
Je kindje is de beste kolf, vaker aanleggen dus
Kolven na een voeding
Ik kolf ook altijd meer af na het douchen door de warmte
Met de hand kolven komt er ook vaak sneller melk bij mij maar dat houd ik niet zo lang vol
Lactatiekundige zal ook goed mee kunnen denken
Succes! 💗
vorig jaar
Als alles eerste zou ik een lactatiekundige inschakelen hun weten zoveel me ...
Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn lactatiekundige, daar krjjg ik vast snel reactie van.
Powerkolven ken ik inderdaad, maar hoe vaak op een dag doe je dat? En welk tijdstip op de dag is het beste?
vorig jaar
Reactie op Anoniem1996557
Volgens mij werkt het beste:
Powerkolven
Je kindje is de beste kolf, vaker ...
Thanks voor je reactie 🩷
Het liefst zou ik inderdaad mijn dochter gewoon vaker aanleggen, maar dit lukt niet altijd omdat ik inmiddels ook weer aan het werk ben. Daarnaast raakt deze kleine dame nogal snel gefrustreerd als er weinig melk uit mijn borsten komt, dus voor haar is vaker aanleggen niet per se de oplossing.
Daarnaast wil ik nu ook gewoon graag zicht hebben op wat ze binnen krijgt, zodat ik zeker weet dat dat goed zit.
vorig jaar
Reactie op LinaP90
Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn lactatiekundige, daar krjjg ik ...
Om je productie even een boost te geven zou ik t lekker 3a4 dagen achter elkaar doen 1x per dag ! Tijd maakt nie uit ik zou een rustig bmoment pakken zodat je niet gestoord kan worden. En dan begin je met 15 min kloven 10 min rustig en dan weer 15 min kloven en 10 mij rust en dan nog 1x 15 min kloven. Dit heeft bij mij goed geholpen en ik zou daarom om heen lekker 7a8 kloven. Tis heel vermoeiend en het is t echt waard! Ik kolf al 6 maanden fulltime
vorig jaar
Ik snap je verdriet, maar misschien helpt deze info je iets om het minder ernstig in te zien en is er wellicht ook een minder rigoureus besluit nodig...
Hoe ver is ze gezakt qua gewicht? Op welke lijn zit ze nu? Weet dat het normaal is dat borstvoedingsbabys een iets afbuigende lijn hebben!
Eet ze al hapjes? Ook dan is het normaal dat melk wat minder kan gaan worden.
Frequent aanleggen kan ook juist je productie verhogen. Waarom probeer je niet op je vrije dagen haar juist extra aan te leggen?
Je kunt daarbij ook dagelijks een uur gaan powerkolven. Wellicht krikt dat de boel op.
vorig jaar
Om je productie even een boost te geven zou ik t lekker 3a4 dagen achter el ...
Mijn dochter is prematuur en dysmatuur. Ik altijd al via de fles borstvoeding gegeven omdat aankomen super belangrijk was!
vorig jaar
Live voeden is de beste remedie.
Jouw dochter kan meer melk uit de borst drinken, dan wat jij met kolven eruit krijgt.
Daarom na de voeding kolven.
Ik heb dit advies van een lactatiekundige.
Ook starten met fenegriek tabletten.
Onze dochter slaapt door, maar ik kolf s'avonds altijd nog 1x voor ik naar bed ga.
Zo heb ik altijd wat in de koelkast en vriezer.
vorig jaar
Je zou kunnen kijken wat je dochter drinkt door voor en na te wegen. Verder zit er altijd fluctuatie in weegmoment door wanneer je weegt (voor na voeding of ontlasting) en je weet ook niet hoe accuraat je weegschaal is t.o.v. cb. Als je echt twijfelt, zou ik een nieuwe afspraak bij cb maken. Bv baby's hebben overigens rond deze leeftijd iets afvlakking, cb gaf bij ons aan dat met hapjes dat bijtrekt. Door aanbieden van hapjes is ook minder melk nodig en gaat je productie ook omlaag, dat hoort erbij
vorig jaar
Het is net al gezegd, maar houd er inderdaad rekening mee dat zeker personen weegschalen nogal van elkaar kunnen afwijken. Soms wel een kilo... Bij ons cb mag je zonder afspraak binnenlopen om even te laten wegen/meten, weet niet of je die optie hebt?
Weinig plasluiers is natuurlijk wel een indicatie van weinig vocht, maar onze huisarts zei (toen mn dochter ziek was en nauwelijks dronk) dat 2 plasluiers per dag nog voldoende was voor geen uitdroging. Dat wil je niet structureel natuurlijk, maar als het pas een paar dagen is dan valt het dus nog wel mee.
Niet om je besluit in twijfel te trekken hoor, jij bent mama en beslist/weet wat het beste is voor je kindje. Maar wij moeders (ik ook) hebben ook vaak de neiging meteen van het ergste uit te gaan. Misschien kun je hiermee nog wat relativeren.
vorig jaar
Reactie op Stroopwafels
Ik snap je verdriet, maar misschien helpt deze info je iets om het minder e ...
Ik ga morgen met haar naar het cb om te checken wat ze exact is aangekomen, maar op basis van mijn inschatting met een normale weegschaal gaat dit om 150 gram in bijna 4 weken tijd. Scheelt wel dat het een klein dikkertje is en ze altijd in de bovenste lijn zat, maar ik weet dat ze op deze leeftijd wel iets meer zou moeten aankomen.
Ze krijgt sinds een paar weken 2x per dag vast voedsel aangeboden volgens de rapley methode, maar tot nu toe is het meer voedsel ontdekken dan dat ze ook daadwerkelijk veel binnen krijgt. De bv is dus nog wel echt de basis.
Het extra aanleggen snap ik. Deze dame raakt alleen snel gefrustreerd als er weinig melk komt en is nogal een slaapkop. Dus extra aanleggen betekent veel frustratie voor ons beide en dat ik haar wakker moet maken om dit structureel te kunnen doen.
Ik snap dat mijn beslissing rigoureus klinkt, maar is denk ik voor haar het meest rustig en hopelijk maar tijdelijk.
vorig jaar
Om je productie even een boost te geven zou ik t lekker 3a4 dagen achter el ...
Dit klinkt intensief, maar ik heb het er zeker voor over als dit betekent dat ik die kleine straks weer lekker aan de borst kan hebben. Hoe zou je het vervolgens afbouwen naar ongeveer 5 momenten per dag? En hoe lang denk je dat ik zo vaak moet kolven voordat de boel weer op gang is?
vorig jaar
Reactie op LinaP90
Dit klinkt intensief, maar ik heb het er zeker voor over als dit betekent d ...
Dat is het zeker. Maar jij kan dat! Hoelang je t moet doen ligt er echt aan hoe snel je productie op gang komt dat verschilt zo erg. Ik had zware overproductie dus ik kan al heel snel naar 5x per dag omdat ik met 5x per dag op 1800 ml zat. Ik zou t even aan kijken hoe jou productie erop reageert met afbouwen heb ik gedaan, bijv van 7 x ging kolven 4 dagen lang als dat goed ging deed ik 6x kloven 4 dagen lang en daar het aantal wat ik wou. Zo kon je ook zie of je productie achteruit ging en hoeveel stel ik ging ver achteruit met 6x kloven ging ik weer naar 7x zo deed ik t eigelijk een beetje
vorig jaar
Het kan verschillende redenen hebben, opkomende menstruatie, stress, minder nodig hebben, beginnen met/meer hapjes, dus altijd goed om met lactatie deskundige naar het hele plaatje te kijken en checken of ze inderdaad te weinig binnen krijgt. Als ze vrolijk is klinkt dat wel gewoon goed.
Deze twee posts vind ik zelf fijn om je productie op te hogen (indien dat nodig is dus), en consistentie daarin blijkt ook belangrijk. Bv elke dag op hetzelfde tijdstip voor een paar dagen.
https://www.instagram.com/share/p/BAHFPbVpO7
https://www.instagram.com/share/_klpIRl-_
vorig jaar
Reactie op Frietjes
Het kan verschillende redenen hebben, opkomende menstruatie, stress, minder ...
Ik zou een lactatiekundige aanraden en niet een lactatiedeskundige. De eerste heeft namelijk een opleiding gehad, de tweede niet