Zouden jullie met ons mee willen denken? Het wordt een lang verhaal met zo veel mogelijk informatie voor een hopelijk compleet beeld :)
Wij zijn 3,5 wk geleden ouders geworden van ons eerste kindje. We zijn nog zoekende in wat hij wanneer wil en vooral hoe we hem in slaap kunnen krijgen. Ik lees hier op het forum over baby's die hele dagen slapen en/of gelijk na de voeding in slaap vallen. Dat is bij ons niet aan de orde.
Ik geef borstvoeding op verzoek. Hoe lang hij er tussen laat varieert van 2,5 tot 4,5 uur (met 1 uitzondering van 6 uur 2 dagen geleden). Meestal rond de 3 uur. Als hij er 4 uur of meer tussen laat, is hij meestal de eerste 2 uur na start voeding wakker geweest, waarna hij eindelijk in slaap is gevallen en dan lang doorslaapt. Maar het komt de laatste dagen vaak voor dat hij na veel moeite eindelijk in bed slaapt waarna hij na 20/30 minuten weer wakker wordt. Hij ziet er dan nog steeds heel moe uit. Als we hem dan oppakken vallen zijn ogen bijna gelijk weer dicht, maar hij gaat niet slapen! Alsof hij ertegen vecht? Soms wordt hij ook weer even heel wakker en kijkt hij gezellig om zich heen. Daarna slaat het om en is het weer huilen. We geven dan vaak een speen want hij heeft een grote zuigbehoefte, dat helpt een tijdje. Op gegeven moment als het lang duurt is alleen vasthouden niet meer genoeg en wordt hij alleen stil als we met hem rondlopen. Oh ja de speen is soms ook juist onhandig met in slaap vallen want als hij bijna weg is, valt de speen uit zijn mond en daar wordt hij weer wakker van.
Hij lijkt geen krampjes te hebben. Wel regelmatig dat er nog een boer komt na 1,5/2 uur. Soms de hik. Hij drinkt goed, gulzig en heel veel! Hij komt goed aan en luiers zijn ook normaal.
We hebben er zo onze handen vol aan, ik ben blij dat we nog met zn tweeën zijn zodat we wat kunnen afwisselen.
Wat we proberen (en het wisselt wat werkt)
-veel vasthouden want geborgenheid is belangrijk
-speen
-rondlopen
-rechtop houden om te boeren
-wegleggen met hand op zijn buik
-in een donkere kamer leggen
-wiegen
-tegen praten/zingen
-in de kinderwagen (voorbeeld van vandaag: viel steeds heel licht in slaap, als je stopt met lopen weer wakker)
-nog een keer laten drinken aan de borst
-slaapzak aan of doek om zijn benen wikkelen voor geborgen gevoel
En misschien nog meer maar dat kan ik even niet bedenken.
S nachts slaapt hij een stuk sneller in gelukkig, soms zelfs vrijwel gelijk na een voeding, dit is echt vooral overdag en 's avonds. In de avonden lijkt het wel of hij vaker honger heeft, maar we dachten dan altijd 'je hebt net gegeten, het kan geen honger zijn', totdat ik gisteren bedacht dat hij dan misschien wel wil clusteren, dat is een ding toch 's avonds? Ook al bij 3,5 wk? Vanavond ga ik proberen hem vaker aan te leggen. Overdag lijkt het geen honger maar gewoon moeheid.
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en voor het meedenken!