59 Reacties

2 maanden geleden

Hier probeer ik nu vooral de avond en ochtend op dezelfde tijdstippen ongeveer te voeden (baby nu 8 weken). Overdag laat ik het hem zelf bepalen en dan komt hij toch al best vaak uit zichzelf op dezelfde tijden voor een voeding :)

2 maanden geleden

Wij hebben nu zo’n anderhalve week een ritme met onze 5 weken oude baby. Het is echt heel erg fijn omdat het de dag voorspelbaarder maakt! Wij volgen het schema van slaaptipsvoorbabys.nl. We houden hierbij rekening met de wakkertijd van onze baby (max 1,5 uur). Schema komt neer op elke 3 uur voeden vanaf 07.00 in de ochtend en na 1,5 uur wakker te zijn weer slapen. Dus 07.00 voeden, 08.30 slapen, 10.00 voeden, 11.30 slapen etc. Hij komt sowieso zelf om de drie uur en als ik even het schema niet goed volg dan trek ik het later op de dag wel recht. Merk wel dat het heel chill is om via het schema ook in de gaten te kunnen houden of hij wel genoeg of juist te veel slaapt. Ik probeer om 18.00 en 19.00 allebei te voeden. Dan heeft hij extra voeding binnen (en in de nacht minder komt). Om 22.00 dan de laatste avondvoeding en in de nacht alles op verzoek. Ik geef borstvoeding trouwens. Sinds we dit schema aanhouden zijn er geen huiluurtjes meer en slaapt hij steeds vaker langere intervallen in de nacht :-).

2 maanden geleden

Reactie op kinderwens1995

Wij hebben nu zo’n anderhalve week een ritme met onze 5 weken oude baby. He ...
We doen trouwens elke dag overdag 1 slaapje in zijn bedje (cosleeper) met gordijnen dicht en vanaf 19.00 uur in zijn bedje boven met gordijnen dicht. Dan begint zijn nacht als het ware. Wij gaan er dan vaak al bij liggen rond 21.00 uur want slaapgebrek 🤪😴

2 maanden geleden

Wauw! Als je hem om 18 en 19 uur voedt, hoeveel bv geef je dan in ml of hoe lang per kant per borst? Wat doe je met die 1,5 uur wakker tijd? Spelen, op je borst leggen of gewoon op de bank? En hoe laat je hem dan weer na die 1.5 uur slapen? Haha mijne zou denk ik dan wakker liggen. Mijn baby is nu 6 weken en merk dat hij niet meer gelijk slaapt na de voedingen. Voorheen sliep hij wel gelijk. Hoe lang slaapt jouw baby door in de nacht? Dank je wel!!

2 maanden geleden

Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld als jullie kleine om 05/06 ‘s ochtends komt voor melk? Aangezien dat dan kort op 07:00 is? 🙈

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Wauw! Als je hem om 18 en 19 uur voedt, hoeveel bv geef je dan in ml of hoe ...
Hier ben ik ook wel benieuwd naar

2 maanden geleden

Ik krijg dus voor geen mogelijkheid mijn dochter weer aan het slapen na de 07.00 uur voeding, ook al ligt ze bij me of beneden. Ze begint pas met dutten na 12.00 uur ofzo 😩 ze is bijna 5 weken maar probeer al wel voor mezelf het ritme erin te houden ivm afbouw borstvoeding en opbouw flesvoeding etc. Dus ik volg ff mee.

2 maanden geleden

Denk dat je het beste kunt beginnen met het kijken naar de wakkertijd van de kindje, dus kijken hoeveel minuten hij na wakker worden weer geeuwt, jengelig wordt. Vaak is dat rond de leeftijd van 6 weken zo'n 60min tot 75 min wakkertijd. Van daaruit kun je een ritme gaam opbouwen. Bedenk wel dat sprong 2 ook in deze periode valt dus dat kan wel lastig worden met een ritme opbouwen.

2 maanden geleden

Reactie op pln92

Wauw! Als je hem om 18 en 19 uur voedt, hoeveel bv geef je dan in ml of hoe ...
Geen idee hoeveel, ik weet niet precies wat er uit m’n borsten komt 🙈. Het 2 keer voeden heet ook wel deelvoeden, mocht je het interessant vinden en willen opzoeken :-). In de wakkertijd zit ook voeden, dus dat duurt wel 20 min oid. Verder nog verschonen. Soms ga ik liedjes voor hem zingen (vindt hij heeeel leuk), tummy time, wandelen maar vooral veel knuffelen. Na 1,5 uur ligt hij dan te slapen. Dan leg ik hem vaak op zijn zij of rug en leg ik m’n hand op z’n buikje en zeg ssssst (of zet spotify aan met een vrouwtje die dat zegt🤣). Soms valt hij in mn armen in slaap en laat ik hem daar liggen of verplaats ik hem. Helpt ook goed om hem op z’n zij te leggen en op z’n billen te kloppen. Hier staan veel chille tips: https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/het-4-s-ritueel/?srsltid=AfmBOooysn6M1ofejUwE-Q3_jOu0w6SNlLdBqZFsWuq9BGvySOVXf45O . Onze baby komt in principe (ook in de nacht) om de drie uur, maar slaapt steeds vaker langer (max 5 uur). Maar in principe zo’n 3 uur. Het ritme is vooral overdag chill omdat het de dag voorspelbaar maakt, je je handen meer vrij hebt en het meer ruimte creeert in je hoofd. Het schema klinkt veel maar na 1 dag zat het al in m’n hoofd :).

2 maanden geleden

Reactie op Romyyyyyyy

Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld als jullie kleine om 05/06 ‘s ochtends komt ...
Gewoon geven, maar hij komt nooit om 5 of 6. Maar als hij dat wel zou doen dan geef ik gewoon borstvoeding. En als we een pittige nacht hebben gehad en hij slaapt nog om 7 dan blijven we lekker liggen en pak ik het schema later op de dag op. Dan voed ik bijv om 8 en dan weer om 10 zodat het schema weer klopt :).

2 maanden geleden

Slaap en wakker tijden een beetje in de gaten houden

2 maanden geleden

Reactie op Romyyyyyyy

Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld als jullie kleine om 05/06 ‘s ochtends komt ...
Hier ben ik ook heel benieuwd naar! Want mijn kindje komt vaak rond 5 a 6 uur. Weet niet hoe ik dat kan ombuigen naar 7 uur 😂

2 maanden geleden

Reactie op Eefff92

Hier ben ik ook heel benieuwd naar! Want mijn kindje komt vaak rond 5 a 6 u ...
Ik voed overdag ook op ritme. Onze dag begint om 7.30. in de nachten bied ik max 90 cc aan. wanneer ons zoontje tussen 5.30 en 6.30 nog een voeding heeft gehad. 90cc geef ik tussen 7.30 en 8.00 nog een keer 90cc normaal krijgt hij om 7.30 150cc dus eigenlijk spilts ik dan die voeding op in 2x met een beetje extra.

2 maanden geleden

Reactie op Eefff92

Wij voeden eigenlijk overdag om de 4 uur; 7:00, 11:00 etc. De nachten slaapt hij nu door ( tot nu toe haha) Maar toen bij om 5 uur kwam; gaf ik bijvoorbeeld een klein flesje en dan om 7 uur weer een volledige fles. In de weekende deed ik dan om 5 uur wel een volledige fles en dan pakte ik overdag wel ergens een half uurtje langer. Het is even zoeken en het ligt natuurlijk ook aan je kindje.

2 maanden geleden

Reactie op Eefff92

In de nacht voeden we op verzoek, ook als hij voor 7 komt. Het schema is ook niet heilig, je kan altijd iets later voeden in de ochtend als hij om 6 uur nog is gekomen voor een voeding. Bijv om 8 en daarna om 10. Bij die van ons gaat er altijd wel een voeding in 🤪. Maar geef dus borstvoeding en daarvan kun je niet teveel geven heb ik geleerd :-)

2 maanden geleden

Hier laat ik hem overdag zelf kiezen wanneer die honger heeft vaak om de 2/2,5 uur. ‘s avonds om 20:00 luier verschonen, slaapzak aan en fles en dan slaapt die. Dan geef ik hem rond 23:00 droomvoeding en dan slaapt die door tot 3/4 uur. Dan krijgt die weer een fles en dan om 6/7 u wil die weer een fles en ook uit bed dan kan die niet meer slapen dat is nog een beetje jammer, maar komt vast een tijd dat die wel langer kan blijven liggen of in een x tot 6 blijft slapen.

2 maanden geleden

Reactie op Eefff92

Bij ons begint en eindigt de dag op een vast tijdstip. Heeft hij om 5 uur een fles gehad dan krijgt hij om 7 uur weer een fles. Ik kijk wel even naar de hoeveelheid. Maar 7 uur is onze start. Idem met ons einde van de dag, ook dat is een vast moment.

2 maanden geleden

Hier is ons ritme met flessen van 150 ml: 06:30/7:00 - 10:30/11:00 - 14:30/15:00 - 18:30/19:00 - 22:00/22:30 - wordt wakker rond 03:30/04:00 voor fles en dan begint het weer opnieuw tussen 06:30/07:00. We zijn gewoon begonnen met de grotere flessen en merkte toen dat we vanzelf in dit ritme rolde doordat ze er makkelijk deze tijd tussen kan houden. Soms in de avond wil ze wat extra. Dan geven we haar 60 ml.

2 maanden geleden

Oja zoals je ziet houden we altijd een half uurtje speling! Dus of ze komt iets eerder of iets later

2 maanden geleden

Reactie op Anouk_21

Hier is ons ritme met flessen van 150 ml: 06:30/7:00 - 10:30/11:00 - 14:30/ ...
En hoeveel weken is ze?