25 Reacties

3 maanden geleden

Ik kan uit je bericht niet halen of je borst / flesvoeding geeft. Onze zoon krijgt flesvoeding en is nu meestal 30 minuten bezig met een flesje. Hij is wel al 5 weken oud, dus krijgt wel meer. Toen die een week oud was, was het volgens mij 10 / 15 minuten.

3 maanden geleden

Reactie op Charis91

Ik kan uit je bericht niet halen of je borst / flesvoeding geeft. Onze zoo ...
Borstvoeding, en moeten van de kraamzorg nog wat kolfmelk uit de fles nageven als die nog om eten vraagt. Dus ik start met 2 borsten even laten boeren en dan leg ik hem weg maar dan wil die soms nog een gekolfd flesje, moet die dan nog pakken en opwarmen. Dan valt die weer half in slaap tijdens dat flesje.... nou ga zo maar door, dan zit je zo op 1.5u/2u aan voeden 🥲

3 maanden geleden

Ik liep/loop tegen het zelfde aan met borstvoeden. Mijn kleine had een te korte tong en lipriem. Deze zijn gelaserd maar moest eerst nog even voeden met een tepelhoedje waardoor alles ook een stuk langzamer ging. Daarbuiten heeft hij na de voedmomenten nog zuigbehoefte dus nog een speen nodig want als hij het aan de borst deed krijgt hij alsnog voeding binnen. Sinds vandaag neemt hij een speentje aan. Hij is nu 2 weken en 2 dagen.

3 maanden geleden

Met m'n 2.5 week oude dochter met borstvoeding tussen de 10 en 20 min meestal richting 10 minuten totaal tussendoor verschonen we nog de luier. Ze drinkt snel en bij mij gaat het ook snel.

3 maanden geleden

Het advies vanuit ziekenhuis en lactatiekundige is om nooit langer dan 1 uur bezig te zijn met een voedings moment. Voor jezelf omdat je ook tot jezelf toe moet komen, maar ook voor de kleine door niet uitgeput te raken. Drinkt hij onvoldoende in 1 uur moet je misschien contact opnemen met een lactatiekundige omdat je misschien nog trucjes kan toepassen of andere houding

3 maanden geleden

Mijn zoon drinkt ongeveer 10 min tot een kwartier per borst. Hij is binnen 6 dagen nu 105 gram boven zn geboortegewicht dus dat gaat goed. Als ik kolf drinkt hij ook iets meer dan volgens de normen.. maar daar in tegen slaapt hij ook al 3 nachten door van half 12 tot half 6.

3 maanden geleden

Afhankelijk van hoe je kleine aankomt kun je op een gegeven moment ook 3 uur rekenen vanaf het moment dat een (lange) voeding klaar is omdat je anders echt bezig blijft en de tussentijden wel erg kort worden. Dat was althans bij ons het advies en gaf een hoop rust.

3 maanden geleden

Mijn kraamzorg gaf aan dat je ze niet zo lang hoeft te laten drinken omdat het soms lijkt alsof ze nog drinken maar ze dan meer aan het sabbelen zijn. Je kan eens proberen hem van de borst te halen (vacuüm verbreken met je pink) en kijken of hij voldaan overkomt. Daarnaast kan je denk ik best 3 uur rekenen vanaf einde voed moment ipv begin voedmoment

3 maanden geleden

Ik zou een Lactatiekundige mee laten kijken. Kijk eens hoe effectief en snel je baby aan de borst drinkt. Zie en hoor je hem slikken? Zou hem echt afkoppelen als hij alleen maar sabbelt. Hier duurt een voedingsmoment (incl. verschonen) max een half uur. Echt drinken ca. 20 minuten.

3 maanden geleden

Hier voeden op verzoek. Kleine man is vandaag 11 dagen oud. Echt drinken 10 min/15 min max. Vervolgens valt hij lekker op mij in slaap. Laat ik hem liggen dan slaapt hij zeker wel 2u. Vaak als ik dan hem net wegleg wordt hij met 10 min wakker. Leg ik hem direct na het voeden weg als hij in slaap is gevallen dan kan hij ook zo 3u slapen. Soms krijgt hij flesje (bv) dan slaapt hij nog wel langer dan 3u, denk zo'n 3,5u. Maar dat is ook 's nachts vaak wel de max. Hebben een vlotte drinker. Flesje drinkt hij vaak wel 80/90 of soms zelfs 100. Net als grote broer een grote vent en grote drinker.

3 maanden geleden

Reactie op KMG

Hier voeden op verzoek. Kleine man is vandaag 11 dagen oud. Echt drinken 10 ...
Hey! Vraagje, hoe en wanneer kolf je de extra borstvoeding om hem te voeden per fles? Ik wil ook graag een voorraad maken maar zou niet weten wanneer ik moet kolven aangezien hij altijd bv krijgt en geen kunstvoeding..

3 maanden geleden

Ooh dit klinkt wel als erg lang, maar ik weet niet wat gemiddeld is. Ik heb geluk dat ik veel productie heb en dat mijn tsr al bijna komt voordat de kleine daadwerkelijk aan mijn borst zit. Aan het begin heel sneu voor haar want ze kon het niet aan en verslikte zich steeds en moest veel spugen. Tijdens stuwingsfase ook echt drama omdat ik steeds moest kolven en koelen omdat anders het risico op ontsteking enorm was. Daarentegen nu een heel snel voedingsmoment. Ze is nu 4 weken en drinkt zo’n 5 minuten (enkele keer 10) en heeft genoeg aan 1 borst. Met luier verschonen en boeren hier dus zo’n 15 min. maximaal per keer kwijt. Ik kan me voorstellen dat 1,5 uur per keer wel heel veel is en ook echt vermoeiend. Ik zou zeker even met een deskundige/lactatiekundige overleggen.

3 maanden geleden

Onze dame is nu 3 weken oud en drinkt gemiddeld tussen de 8 en 13 minuten. Het hele voedingsmoment luiertje, eten, boeren en terug in bed duurt ongeveer 30 minuten snachts. Overdag is ze nog wel eens na een voeding eventjes wakker voor tummy time oid.

3 maanden geleden

Reactie op Sd23

Hey! Vraagje, hoe en wanneer kolf je de extra borstvoeding om hem te voeden ...
Na je voeding gelijk kolven wat er nog in je borst zit en zo langzaam voorraadje opbouwen

3 maanden geleden

Maximaal 2x 20 minuten maar vaak korter. Wanneer hij geen grote slokken meer neemt en alleen nog kleine slokjes voor een paar minuten wissel ik van borst / is het klaar :)

3 maanden geleden

Reactie op Bluelady

Maximaal 2x 20 minuten maar vaak korter. Wanneer hij geen grote slokken mee ...
Mijn kleine is nu 1 week trouwens

3 maanden geleden

Hier duurde het ook zo lang de 1ste 2 weken. Nu is ze 3 weken en ben ik een halfuur tot 45 minuten bezig. Als ik het korter doe en zoals meerdere hier zeggen een kwartier, dan heeft ze niet voldoende en komt ze ook weer veel eerder voor een volgende voeding. Daarbij moet ik wel zeggen dat ze ook heel rustig drinkt, ze neemt pauzes na wat slokken en gaat dan weer rustig verder. Hierdoor verslikt ze zich niet. Boert af en toe maar en ze geeft geen voeding terug.

3 maanden geleden

Onze dochter is nu 2 weken oud en ik heb precies hetzelfde probleem. Zijn minimaal 45 minuten bezig met een voeding. Meestal wel een uur tot 1.5 uur. Ze drinkt echt in etappes. De eerste milliliters gaan prima, maar het laatste deel doet ze altijd heel lang over. Dsn lijkt het alsof ze vol zit, maar kan dan na een kwartiertje weer komen dat ze nog slokjes wil van die laatste milliliters. Ik geef op dit moment afgekolfde melk uit een flesje want aan de borst duurde het nog langer helaas :( Consultatiebureau gaf wel aan dat het normaal is dat een baby met borstvoeding de ene keer alles op drinkt, en de andere keer genoeg heeft aan de helft van de melk. Dit omdat de samenstelling van borst melk schijnbaar elke keer anders kan zijn. Ene keer is de melk vetter waardoor de kleine sneller genoeg heeft, en andere keer is het dunner, waardoor ze meer en meer willen drinken. Ik heb zelf nu wel hulp ingeschakeld van een lactatiekundige voor het langzame drinken en voor het geven van borstvoeding. Hopen dat dit gaat helpen.

3 maanden geleden

Reactie op Tamara___

Onze dochter is nu 2 weken oud en ik heb precies hetzelfde probleem. Zijn m ...
Is het na 45 min wel effectief drinken of sabbelen? Want dat is wel heel lang hoor. Je zou zo’n 15-20 min moeten doen met voeden. Ze moet je borst natuurlijk niet als speen gebruiken. Anders na de voeding afkoppelen en dan kijken wat er gebeurt. En met de fles moet het ook niet lang duren.

3 maanden geleden

Reactie op ~kinderwens2~

Is het na 45 min wel effectief drinken of sabbelen? Want dat is wel heel la ...
Nee idd het wordt dan sabbelen. Dan koppel ik haar af en dan is ze even 10 minuten rustig/dommelt ze in slaap. En dan kan ze na 10 minuten zo weer komen om weer wat te drinken. Dit is met de borst zo, maar met de fles ook. Vandaar dat we nu ook lactatiekundige gaan inschakelen.