43 Reacties

vorige maand

Hier ook nog nauwelijks, alleen klanken. Mama, papa, opa. Meer niet, maar kletst de hele dag door. Volgens mij hoeft het allemaal nog niet zo nodig

vorige maand

Mijn zoontje is over twee weken 16 maanden en zegt nog helemaal geen woordjes, alleen baba en mama. Hij wordt wel meertalig opgevoed, ik heb gehoord dat kindjes daardoor vaak wat later pas beginnen met praten. Hij kletst wel heel veel in z’n eigen brabbeltaaltje dus allerlei klanken en geluidjes

vorige maand

Reactie op Kersepitje2022

Hier ook nog nauwelijks, alleen klanken. Mama, papa, opa. Meer niet, maar k ...
Hmm ja klopt. Cb adviseerde maand geleden al meteen logopedie. Ik dacht gelijk al van nee dat vind ik een tikkeltje overdreven haha

vorige maand

Reactie op Tiflihabibi

Mijn zoontje is over twee weken 16 maanden en zegt nog helemaal geen woordj ...
Ja de mijne ook meertalig. En idd dat brabbeltaaltje de hele dag door
Ik kan zo’n 3 tot 4 woorden onderscheiden bij mijn zoontje, naast papa en mama. Ik hoorde laatst ook dat anderen dat weinig vonden, maar persoonlijk denk ik dat ieder kindje zijn/haar eigen ontwikkeling volgt.

vorige maand

Mijn zoontje is met 1,5wk 16mnd en zegt ook nagenoeg niks Soms komt er iets uit wat op mama/papa lijkt. Of dadaddaa. Hij doet de honden na ‘woef’’oef’ en heeeel af en toe klinkt er iets van ‘die’ uit te komen. Maar echt gericht? Nope Volgens mij is er pas reden tot lichte zorgen als ze 2 zijn en nog niks zeggen? Was je zoontje toevallig vroeg met iets anders? Dan hoor je dat ook vaak. Ik lees het ook heeeeel veel in fb groepen; dat ze van deze leeftijd nog niet veel zeggen maar snel waren met andere dingen. Mijn zoontje was nog net geen 10mnd en liep al. Dus ik denk maar dat ie daar z’n energie in stak haha en het hier wat rustiger aan mee doet, komt vast wel goed! Daarbij begrijpt ie wel heel veel al, en hij ontwikkeld zich verder prima, dus ik maak mij hier ook nog absoluut geen zorgen! Dat het cb jullie nu al gelijk logopedie aanpraat vind ik ook wel heel heftig gelijk. Kind is nog geen 1,5 man rustig aan🥲

vorige maand

Hier over een paar dagen 16 maanden. Zegt nog geen echte woordjes. Dada en mama komen er soms uit, maar nog niet heel gericht. Hij zegt nu soms “ja” als ik bijvoorbeeld zeg “die is mooi he?”. Maar dat is het. Wel bezig met klanken, veel wijzen nu, dus ik denk dat het komt, maar hij heeft nog geen haast. Logopedie lijkt me een beetje overdreven nu al 😅

vorige maand

Om je gerust te stellen. Hier 16 maanden, staat nu sinds een week zelfstandig, heeft 2 keer papa en mama gezegd, maanden terug en zegt nu alleen die en da en het loei geluid van een leeuw. Hij begrijpt daarentegen alles en is fijn motorisch handig. Was bij mijn dochter ook en opeens waren ze er, de woordjes en snel ook zinnen. Dat koppie is constant 'aan'. We kijken het nog even aan. 2 jaar is hier de grens, zit zelf aan 20 maanden te denken. Maar overal naar toe wijzen en alles willen horen, dat zijn de eerste stappen

vorige maand

Jeetje wat een onzin. En wat een verschil ook per CB dan. Die van ons zeiden juist steeds nee is niet nodig, logopedie doen ze pas met 3 jaar. Zijn er nu wel geweest ivm open mond gedrag van de oudste (bijna 4). Mijn jongste dochter is 15 maanden en zegt sinds kort papa en vooral heel vaak die (alles noemt ze die). Het komt echt allemaal vanzelf wel.

vorige maand

Hier ook een meertalig kindje. Ze zegt ook vooral mama en papa. Verder kan ze ongeveer haar eigen naam. En verklankt ze een aantal woorden: tutje en water. Dan doet ze zowat de intonatie na van hoe je die woorden zegt. Verder alleen dierengeluiden en met gebaren alles duidelijk maken, daar is ze goed in. Ik ben momenteel niet ongerust. Komt wel. Soms ineens een sprongetje en daar zijn de woordjes dan.

vorige maand

Ik vermoed hier 5 woordjes op het moment naast papa, mama, oma. Hij zegt: bal, dag, teen, auto en ‘atje’ waarmee hij de poes bedoelt en eigenlijk ook alle andere dieren. Ons consultatiebureau leek dit helemaal prima te vinden. Kinderen kunnen maar 1 ding tegelijk ontwikkelen, dus als ze volop met motoriek bezig zijn, dan staat de taalontwikkeling even stil. Komt vast goed!

vorige maand

Hier nog helemaal niks behalve die die die die 🙈😂 Wel verschillende klanken en laatste een keer tuttig, maar verder is het nog gissen haha!

vorige maand

Zelfs papa en mama zegt ze hier niet echt. (15 maand) Ofja wel de klanken, maar ze bedoeld vaak niet per se mij of papa haha. Ze zegt heel goed mauwmauw (poes, maar ook al het andere dat ze wil aaien haha). Ze gebruik altijd dezelfde toon als ze iets aanwijst, maar het is absoluut geen 'die', meer 'mmn guuh' binnensmonds. Ze doet wel vaak dieren geluidjes na als jij ze eerst doet. En super veel geluiden en klanken die je geen woorden kunt noemen. That's it. Ze kan wel super goed lopen haha.

vorige maand

Ons zoontje zegt papa, mama, bal, woefwoef, opa en bumba (sorry not sorry to the moeder maffia ;) )

vorige maand

Die, deze, drinken, papa, mama, opa, klaar, Nijntje, nee, dag, eten

vorige maand

Hier nog helemaal niks, behalve dierengeluiden nadoen (wat schijnbaar ook telt). Geen papa en mama, geen opa of oma, niks. Wel heel veel gewijs en druk gebrabbel. Volgens mij (en ons cb tot nu toe ook) helemaal prima, niks aan de hand. Hij loopt overigens al wel een aantal maanden helemaal los - inmiddels rent hij zelfs wat.

vorige maand

Papa, mama, die, Nina (Nijntje), dag/doei, Piep (Pip 🐶), bal, ti ta (klok), aai

vorige maand

Hier een jongetje wat heel veel praat, zoveel dat dit ook altijd tegen ons word gezegd dat dit echt uitzonderlijk is. Echter loopt hij nog niet los. Het is vaak het een of het ander. Voorlopig zou ik je niet teveel zorgen maken hoor!

vorige maand

Die van mij zegt de hele dag nee 😂 Verder wel wat woordjes alleen klopt het niet altijd. Alles is op het moment appel Komt vanzelf wel ☺️

vorige maand

Zoontje, ruim 15 mnd: papa, mama, haihai, hauw (miauw/poes) f f (woef/hond) toktok (kip) hihihi (paard,geit,schaap) aah (lief/kroelen) keuken, ja en nee knikken en verder heel veel onverstaanbaar gebrabbel 🤭