15 Reacties

4 maanden geleden

Ja ik snap het helemaal, ik denk niet dat je een verwarmd aankleedkussen hoeft te kopen maar dat je langzaam moet gaan wennen aan dat je kindje soms huilt. Verschoond worden vinden ze inderdaad bijna allemaal niet leuk en waarschijnlijk heeft ze ondertussen al dorst en misschien wil ze wel het liefst lekker knuffelen maar het moet nu eenmaal even tussendoor. Je hebt misschien niks aan deze reactie maar ik herken wat je zeg van mijn eerste kindje en het is zo moeilijk als je alles perfect wil doen om te accepteren dat babies soms huilen maar het is toch de enige weg ben ik bang. Als ze ietsjes groter zijn stopt het huilen tijdens het verschonen ook vanzelf en dan wordt het huilen van tandjes krijgen en huilen van tandenpoetsen en daarna huilen van sokken die in de was zitten of van kaas die niet goed op de boterham ligt en op een dag hebben ze genoeg woorden om niet meer zo snel te hoeven huilen. Maar daar ben je nog lang niet. Het beste zou toch zijn als je jezelf rustig kan gouden, dan leert je kindje vanzelf dat er niks aan de hand is. Misschien kan je proberen een liedje te zingen of lieve geluidjes te maken bij het verschonen. En onthouden dat je het helemaal goed doet ook als je kleintje 5 minuten huilt. Ze hebben gewoon geen ander communicatie middel.

4 maanden geleden

Oh heel herkenbaar! Bij onze eerste hielp het wel om met een kruikje het kussen te verwarmen, en zelf rustig een liedje zingen oid al is het alleen al om jezelf rustig te voelen 🙈 Het zal echt beter gaan worden 💕

4 maanden geleden

Wij hebben altijd geprobeerd de kinderen af te leiden. Wat zingen of tegen ze praten werkte voor ons redelijk. Niet zozeer dat je kleintje dan stil is, maar het maakt ons ook rustig.

4 maanden geleden

Wij verschoonden altijd na de voeding, omdat er toen werd gepoept. Dus je zou de volgorde misschien kunnen omdraaien?

4 maanden geleden

Ja ik snap het helemaal, ik denk niet dat je een verwarmd aankleedkussen ho ...
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik kan er echt niet tegen als ze huilt. Dat gaat bij mij door merg en been🙈. Wil dan zo snel mogelijk oplossen waar ze om huilt. Ook het huilen om darmkrampjes vind ik echt vreselijk. Kan dan bijna zelf wel janken als ik zie dat ze zo zijn pijn heeft. Het is nog allemaal nieuw. En moet daar denk ik nog aan wennen. Ik krijg gewoon zo’n intense stress reactie als zij huilt. Wil het dan zo graag voor haar oplossen

4 maanden geleden

Waarschijnlijk heeft ze gewoon al heel erg dorst en moet ze daarom erg huilen. Wij doen eerst 1 deel van het flesje dan verschonen en dan het andere deel van het flesje. Puur omdat die van ons in slaapt valt en dan niet meer wilt drinken. Wellicht is het de tio van de dag en huilt ze minder tijdens het verschonen 😀

4 maanden geleden

Wellicht omdraaien? Eerst de fles (of iig een begin/deel) en daarna verschonen? Verder hoort het er soms ook wel een beetje bij, en voelt die kleine ook jouw stress ervan wat het niet bevordert 🙈 kan je niks aan doen hoor, maar het werkt helaas vaak wel zo....

4 maanden geleden

Ik zag laatst op insta een filmpje dat ze tijdens het verschonen het rompertje over de armpjes deed, waardoor het kindje een soort van ingebakerd ligt en daardoor direct rustig werd, geen idee of het werkt, maar te simpel om niet uit te proberen

4 maanden geleden

Reactie op Anoniem02072024

Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Ik kan er echt niet tegen als ze hui ...
Ooh meid, het is allemaal nog nieuw en je zit vol hormonen. Het enige wat helpt is zelf proberen rustig te blijven en juist niet in de stress schieten. Dat voelen kindjes namelijk ook. Heb je een muziekhangertje? Die hadden wij boven het aankleedkussen. Het meissie huilt wss omdat ze gewoon honger heeft. Probeer dr af te leiden met een liedje of rustgevend toespreken van het moppie. Dan leert ze ook veel sneller dat; als ik huil is mama rustig en kan ze me troosten. Beter dan alles snel snel snel. Het went vanzelf! En hou in gedachte; jij doet wat je kan maar soms huilen babies nou eenmaal!

4 maanden geleden

Misschien eerst de fles en dan verschonen? Of kan het zijn dat je iets te laat bent met de fles geven? Kindjes leven niet op de klok. Misschien heeft ze al eerder honger en is de honger te groot al als je het flesje gaat maken? Verder hoort huilen bij het verschonen er helaas bij sommige kindjes bij. Heel erg stressvol inderdaad 👎🏻

4 maanden geleden

Wij moesten bij onze vorige dochter altijd starten met borstvoeding (1 borst) daarna verschonen om haar wakker te houden/krijgen en dan de volgende borst. Ik zou zoiets nabootsten met de fles, dus halverwege de fles of evt pas na de fles verschonen. Zonder honger ligt ze mogelijk een stuk rustiger. Misschien wel iets onder het hoofdje leggen zoals een klein kussentje oid om reflux tegen te gaan. Hopelijk helpt het!

4 maanden geleden

Oh lastig is dat he! En het is biologisch gezien ook heel normaal dat haar huilen bij jou een stressreactie oplevert. Wat mij vaak hielp was om te praten. Dat je iets zegt van: "Zo we gaan nu even je luier verschonen, en dan kun je daarna lekker melk drinken. Broek uit, romper open, luier uit." Etc. Door het praten blijf je zelf rustiger, en op den duur gaan kindjes het herkennen. Nu ze zo jong zijn is het vooral voor jezelf hoor, maar aangeven wat je gaat doen (ik ga je nu oppakken bijvoorbeeld) is al een mooie gewoonte om erin te brengen. Als ze gaat huilen kun je ook tegen haar praten, met een zachte stem. Misschien iets van "Je vindt het niet leuk dat ik je luier nu doe hè, dat snap ik. We zijn bijna klaar en dan mag je daarna lekker drinken." Het klinkt misschien heel gek, maar het zorgt er wel voor (ofja bij mij althans) dat je makkelijker rustig kan blijven. Doordat je praat zit je minder in de stress in je hoofd. Dit merkt je kindje ook, waardoor die misschien ook rustiger wordt. Met huilen voor de darmkrampjes vond ik het fijn om onze dochter bij me te nemen, evt een noice canceling koptelefoon op te zetten (klinkt verschrikkelijk, maar hoe minder ik hoorde, hoe rustiger ik zelf kon blijven), in een stoel zitten, beide voeten op de grond en visualiseren dat haar stress en spanning via mijn voeten de grond in gleed.

4 maanden geleden

Is niet fijn en het is normaal dat je er stress van krijgt. Hier had onze zoon dat ook, maar omdat hij honger had, sinds we al iets aanbieden (30ml)/ of sneller zijn hongersignalen opmerken, weent hij niet meer. Een wereld van verschil!

4 maanden geleden

Wij zorgde er inderdaad voor dat ze ruim op tijd verschoont werd. Daardoor had ze nog niet perse honger als we haar gingen verschonen. Daarbij hielp bij ons ook benoemen wat je aan het doen ben. Dan hoort ze je stem en daar zal ze ook van kalmeren. En voor haar is het ook wennen. Het ritme, op een gegeven moment gaat ze het herkennen en zal het beter gaan. En geloof me ik heb ook echt gehuild als ons meisje zo moest huilen. Onze dochter wilde niet aanhappen bij de borstvoeding. Brullen was het altijd! Zo frustrerend. Maar het gaat echt goed komen 😘 die van ons is nu 2 en bijna grote zus 😉

4 maanden geleden

Ik ben even benieuwd hoe het nu gaat en of je iets aan de tips hebt gehad 😊