20 Reacties
vorige week
Hier is de wakkertijd zonder moeite 5, max 6 uur.
Liefst doe ik 5, maar dat wisselt dus idd met hoelaat ze wakker is.
Bij 6.00 wakker ligt ze er rond 11.30 in.
Mijn ervaring is
a) dat de dutjes vanzelf langer gaan worden als ze langer in dit ritme zitten.
b) het dutje vaak langer is als ze idd vroeg erin ligt. Dus zeg maar liever 11.00 erin en dan slaapt ze tot 13.00, dan rekken en van 12.00 laten slapen. Dan is ze meestal ook om 13.00 wakker.
Inmiddels zit ze hier al lang in dit ritme en is het meestal in d3 ochtend tegen 7.00 wakker en dutje van 12.15 tot 14.00 zo ongeveer.
vorige week
Wij houden, sinds hij 1 slaapje doet, eigenlijk een vast ritme aan en dat gaat goed. Hij gaat naar bed om half 1 en slaapt dan tot uiterlijk 3 uur. Hij is ook altijd om 6 uur wakker.
Ik zou persoonlijk die wakkertijden met deze leeftijd niet meer zo serieus nemen. Er moet namelijk ook slaapdruk opgebouwd worden.
vorige week
Reactie op Beanie85
Oh ja, en de nacht startte dan standaard om 18.00 die eerste periode.
Super! Bedankt voor je berichten! Is ze bij een bedrijf van 18.00 uur ook niet eerder wakker in de ochtend? Ben dan bang dat ze dan om 5 uur wakker gaat worden!
vorige week
Reactie op Mama M 1988
Super! Bedankt voor je berichten! Is ze bij een bedrijf van 18.00 uur ook n ...
Nope, dat nooit!
Zowel in de middag al in de avond, starten om 18.00 of 19.00 betekend even vroeg wakker, maar dam dus met 18.00 wel een uur slaap extra gepakt!
Pas als je echt veel eerder doet kan dat te vroeg worden.
Maar bij de meeste kindjes werkt het zo!
vorige week
Wij hebben een gesprek met een slaapcoach gehad van bureau van slaap en zij gaf aan om echt maximaal 5 uur wakkertijd aan te houden.
Als daardoor je kind ‘s middags vroeg wakker is (bijv door 6.00 in de ochtend wakker, 11.00 naar bed, 13.00 weer wakker dan ook echt om 18.00 weer naar bed doen voor de nacht.
Zij gaf aan dat ook op deze leeftijd wakkertijden belangrijk zijn omdat ze anders teveel cortisol opbouwen en ze daardoor juist korter en onrustiger gaan slapen.
Wel op z’n vroegst 18.00 naar bed doen en op z’n laatst 20.00.
Ze gaf nog als tip als ze echt heel vroeg ‘s ochtends wakker zijn (rond 05.00 bijv) je ook begin van de ochtend een powernap van 50 min (1 slaapcyclus) zou kunnen laten doen
vorige week
Reactie op Mom2be07’24
Wij hebben een gesprek met een slaapcoach gehad van bureau van slaap en zij ...
Dankjewel voor het delen
vorige week
Reactie op Mom2be07’24
Wij hebben een gesprek met een slaapcoach gehad van bureau van slaap en zij ...
Toch is dat wel echt per kind verschillend.
Wat ik reageerde, ik probeer idd 5 uurtjes aan te houden maar 6 gebeurd ook weleens (of 5,5).
Toch heeft ze dan nergens last van, slaapt heel goed zowel de middag als de nacht.
Dus alles blijft maatwerk en naar je kindje kijken. Soms iets proberen om te kijken wat werkt.
De slaapcoach zit er zeker niet helemaal naast hoor, maar ik bedoel wel te zeggen dat je ook niet panisch aan de 5 uur hoeft vast te pinnen. Een goede richtlijn die ik zelf ook probeer te volgen, maar wel ook 1 waar je binnen kan kijken of er toch nog wat speling is voor je kind.
vorige week
Reactie op Beanie85
Wat ik reageerde, ik probeer id ...
Hier ben ik het mee eens. Dit verschilt soms een beetje en heeft ook tijd nodig om wat langer te worden. In het begin is 5 een mooie richtlijn
vorige week
Reactie op Beanie85
Wat ik reageerde, ik probeer id ...
Ja ben ik het ook mee eens hoor, helemaal als je kind verder gewoon goed slaapt.
Die van mij slaapt inmiddels al 3,5 maand slecht dus daardoor probeer ik daar nu wel strakker op te zitten. Maar soms loopt een situatie eenmaal zo dat het wat meer dan 5 uur wordt, dan gaan we ook niet panisch zitten doen haha
vorige week
Wij hebben dit ook ongeveer 2 maanden gehad, toen ze dus net overging naar 1 dutje. Ik werd er echt moedeloos van. Ik heb het maar gewoon losgelaten en langere wakkertijden aangehouden, en daar ging ze goed op. Ze slaapt nu al ruim een maand goed! Ze is gemiddeld om 08:00 wakker en dan gaat om 13:30 voor een dutje tot 15:00/15:30. En in de avond gaat ze tussen 19:00 en 19:30 naar bed.
vorige week
Ik bedoel er dus eigenlijk mee te zeggen, dat toen ik het eindelijk een beetje los kon laten, de ritme van nu vanzelf is gekomen 🤭
5 dagen geleden
Bij ons houdt ze het ook lang vol. Altijd langer dan de standaard wakkertijden, ik zou kijken wat voor je kindje fijn is, niet wat een schema oid zegt 😊
Bij ons rond 07:30 wakker. 13-15 slapen ongeveer en dan 20:30 slaapt ze vaak weer. Maar soms ook later, of eerder. Wat past die dag 😅
Als ik haar na 4 uur weer in bed zou leggen kan ik echt op m’n hoofd gaan staan 😂
5 dagen geleden
Wij hebben het heel lang op signalen gedaan overdag, en ‘s nachts steeds 12 u maken. Betekent dus 2u te weinig want soms wilde hij ondanks signalen gewoon echt niet slapen. Nu begint hij langzamerhand te verschuiven naar 1 uur rond lunchtijd. Maar heeft echt weken lopen spoken en klooien dus ik denk dat het een fase is. En even samen rusten met een boekje is dan heel goed en fijn
5 dagen geleden
Reactie op Oummouss
Is ze dan niet te "kort" wakker na het dutje? Ik vraag het omdat ik ook zo ...
Ze gaat niet meteen slapen. Ik leg een boekje en de fles bij haar neer, en dan gaat ze eerst met een boekje spelen en daarna neemt ze haar fles melk. Vaak dan nog hele gesprekken met haar knuffeldoekjes, en dan zijn we alweer ruim een uur verder voordat ze pas daadwerkelijk slaapt. 😅 Ons dochtertje heeft eigenlijk zelf dit ritme gekozen, en ik kijk dus niet zozeer naar wat er wordt aangeraden. Jullie moeten uiteraard doen wat goed bij jullie voelt! 😊 Niet iedere situatie is ook hetzelfde. Hier slaapt ze de nacht door en in de ochtend slaapt ze dus uit tot 8 uur. Dit omdat ik haar pas om half 10 naar de opvang hoeft te brengen. In de ochtend is ze dus goed uitgerust en houdt ze het langer vol als in de avond. Als je dreumes nog niet doorslaapt, kan ik begrijpen dat ze in de ochtend sneller moe zijn en dus ook eerder een dutje doen.