19 Reacties
2 jaar geleden
Een dekentje veroorzaakt geen wiegendood. Officieel is wiegendood een term voor het overlijden zonder oorzaak. Als je kindje stikt (door wat dan ook), is dat officieel geen wiegendood.
Anyway. 😆 Je zou het beiden gewoon uit moeten proberen, want het is totaal niet te voorspellen wat jullie kindje fijn gaat vinden 😊 Het verschilt enorm per kind! Ik zou sowieso niet bij voorbaat een Puckababy aanschaffen, die zijn hartstikke duur en als jullie kindje niet van inbakeren houdt, heb je die voor niks aangeschaft. Slaapzakjes zijn wat goedkoper, daar zou je er alvast 1 van kunnen kopen. Als je merkt dat jullie kindje veel beweegt en zichzelf ermee wakker maakt, kun je met een (xl) hydrofiel inbakeren. Als hij/zij daar goed op gaat, kun je daarna altijd nog een inbakerslaapzak kopen. Wij hebben er pas een gekocht (via Vinted) toen ze haar armpjes uit de hydrofiel begon te wurmen hahaha.
Maar sommige kindjes vinden inbakeren verschrikkelijk! Dus beter nog niet zo'n dure aanschaffen, misschien gaat een gewone slaapzak ook prima 😁
Inbakeren afbouwen doe je door steeds losser in te bakeren of bijvoorbeeld 1 armpje niet in te bakeren. Wij deden volgens mij de dagdutjes op een gegeven moment een voor een zonder inbakeren en toen ging het later 's nachts ook prima.
2 jaar geleden
wij hebben de eerste twee weken ons kindje onder een dekentje gelegd en strak ingestopt zoals de kraamzorg ons leerde. ze hebben zoooveel voedingen nodig en elke keer in/uit de slaapzak is bijna niet te doen. met borstvoeding wordt inbakeren afgeraden, maar wij hebben wel de puckababy piep gebruikt. ons kindje vond dat heel fijn. hij huilde best veel. we wilden het gewoon proberen want we waren eerlijk gezegd best radeloos en dan koop je gewoon zo'n ding ondanks dat het duur is haha. we hebben toen een tweede slaapzak via vinted gekocht.
2 jaar geleden
Wij hebben vanaf nacht 3 de Puckababy piep gebruikt en ons zoontje sliep daar heeeeerlijk in. In de eerste weken hebben we nooit minder dan 7 uur per nacht geslapen, heerlijk. Maar of het volgende kindje het ook weer fijn gaat vinden is maar de vraag. Overgang van inbakerslaapzak naar gewone slaapzak ging overigens ook heel soepel :)
2 jaar geleden
Ik heb in het hele begin ingebakerd met een hydrofiel dat is prima, daarna als ze wat sterker worden de meyco swaddle me gebruikt en de swaddle up van love to dream.
Maar uit eindelijk vind ik de swaddle van ergo louche het fijnst die kan je ook 1 arm er uit doen als je gaat afbouwen.
Had bij de love to dream toch dat het moro reflex er door heen ging.
Dus
1. Hydrofiel doek
2. Meyco swaddle voor als ze sterker zijn
3. Ergo pouch voor als ze dus nog sterker zijn en moet afbouwen met inbakeren, deze heeft overigens ook een zomer 0.2 tog zakje dus ideaal voor onze zomer babys
2 jaar geleden
t ligt straks ECHT aan je baby.
Maud werd hysterisch met een invakerdoek of inbakerzak...
dus gelijk normale slaapzakkjes gehaald (de concon soorten) en daar heeft ze heerlijk in gelegen en heeft nu nog steeds grote voorkeur voor een slaapzak haha
ik vind dat ook echt heel moeilijk om voor de kleine te bepalen.
wat je kunt doen om tegen die tijd te kijken of inbakeren fijn is voor je kleintje is grote hydrofiele doeken gebruiken om te bakeren.
maar even een ding om angst weg te nemen... wiegendood is niet gekoppeld aan dekentjes of lakentjes ☺️ eigenlijk weten ze nog steeds niet waardoor t is. straks als je een goeie kraamzorg heb zal die ook wat dingen vertellen waarvan ze denken dat t de kans verminderd op maar niet bewezen is.
want ook in een kinderwagen of in de box heb je wel is toedekking nodig en ook daar gebeurt t wel is. dus helaas niet alleen met slapen. maar daar gaan we allemaal niet vanuit en als je verstandig om gaat met t toedekken van je kindje komt t goed 😘
2 jaar geleden
Toen wij bij onze eerste wilden kijken of inbakeren hielp bij het slapen konden we er een lenen van het consultatiebureau. Dat werkte goed, toen hebben we die zelf gekocht. Wat iedereen al zegt, ik zou het niet vooraf kopen, maar tzt kijken wat je kindje nodig heeft. Het is dan zo besteld.
2 jaar geleden
ons zoontje van nu 1,5 heeft lang ingebakerd geslapen in een grote hydrofiele doek. kraamzorg had ons geleerd hoe dat moest. we hebben een inbakerslaapzak geleend. hier wilde hij dus absoluut niet in. mijn advies is om eerst te kijken hoe je kindje slaapt en dan pas iets te halen of lenen. zonde om veel dure spullen aan te schaffen die je uiteindelijk niet gebruikt
2 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het heel erg afhangt van het kindje, sommigen vinden het inbakeren heel fijn maar sommigen juist helemaal niet. Wij deden het inbakeren gewoon met een grote hydrofiele doek. Dan zou je eerst alleen een slaapzak kunnen kopen en eventueel de doek gebruiken om in te bakeren 😊
2 jaar geleden
Reactie op MitsuEvoIIX
t ligt straks ECHT aan je baby.
Maud werd hysterisch met een invakerdoek of ...
Ah ben dus niet de enige met die ervaring. Klopt idd vwb wiegendood. Je moet alleen zorgen dat ze niet onder het dekentje kunnen komen, maar wanneer je kort opdekt dan is dit geen probleem. Dit zal de kraamzorg je ook laten zien 👍
2 jaar geleden
Reactie op Livia 👶
Ah ben dus niet de enige met die ervaring. Klopt idd vwb wiegendood. Je moe ...
Als je kindje stikt door een dekentje, is het officieel geen wiegendood. Wiegendood is dood zonder bewezen oorzaak, dood door verstikking is dus verstikkingsdood.
Wiegendood is in die zin ook niet te voorkomen. Verstikkingsgevaar wél.
Het is maar een verschil in woorden, maar wordt nogal vaak foutief door elkaar gebruikt 🙈
2 jaar geleden
Wij hebben toen de pacco inbaker gehad was super ! Bij me 2e kindje zeker weer als t nodig is 🥰
2 jaar geleden
Bij mijn eerste had ik mijn zinnen helemaal op de puckababy inbaker zak gezet. Bleek een vrij groot kindje en ze zat helemaal opgesloten in dat ding. Echt weggegooid geld. Ik zou wachten tot je kleine er is, de kraamverzorgster gaat je sowieso leren hoe in te bakeren met een grote hydrofiel 120x120. Ik zou daarna gewoon kijken hoe jouw kleine is en wat hij/zij nodig heeft. Tegenwoordig heb je alles met een dag in huis ;)
2 jaar geleden
Bij onze dochter was ik er heilig van overtuigd dat een inbakerslaapzak een goed idee zou zijn... niet gelijk maar iets later want wij gebruiken wel ook een dekentje.... nouju moord en brand gilde ze bij elkaar!! ze vond het echt echt verschrikkelijk! ze wil graag met haar handen omhoog liggen... ja dat ging niet in zo'n ding. ik kon het niet aan en heb het weer uitgetrokken en gelijk in de kast gegooit van die gebruiken we niet meer 😂
daarna slaapzakje in combinatie met dekentje gebruikt, ze is nu 21 maanden en dat werkt perfect voor ons 😊
2 jaar geleden
Hier nooit ingebakerd, dat wilde m’n dochter absoluut niet. En met dekentjes gewerkt zolang ze in de wieg/cosleeper lag dat vond ik heel fijn omdat je goed kunt doseren qua warmte afhankelijk van de temperatuur. Slaapzakje ben ik pas gaan gebruiken vanaf 7 maand toen ze in het ledikant ging.