9 Reacties
2 jaar geleden
Hi,
Ik denk dat het juist van belang is dat het een mooie betekenis heeft, en daarbij komt ook kijken dat heel veel namen die wij als “islamitische” beschouwen eigenlijk vaak hebreeuwse namen zijn, het is belangrijk dat het in de Islam een mooi betekenis of een persoon is geweest.
2 jaar geleden
Ik ben niet Islamitisch, maar ik denk dat er best wel wat overlap is qua namen, betekenissen etc binnen verschillende geloven!
Ik zou idd kijken naar de betekenis ervan in jouw eigen geloof en of de naam jullie aanspreekt. Zowel Elisa en Sara vind ik erg mooi en waarschijnlijk in zowel de tora als bijbel als koran terug te vinden😊
Wat bij ons ook altijd een pluspunt is, je kunt beide namen ook in meerdere talen goed uitspreken!
2 jaar geleden
Hoe bedoel je of het 'überhaupt wel mag'? Ik ben niet Islamitisch dus misschien heb ik er te weinig verstand van maar ik lees jouw berichtje als "Of ik als islamiet mijn kind een niet-Islamitische naam mag geven" en daar sta ik wel even van te kijken als dat zo is. Gewoon nieuwsgierigheid hoor, verder geen oordeel. Ik vind Elisa edn prachtige naam en wat hieronder ook al is gezegd, ik denk dat er qua bijbelse namen redelijk veel overlap is.
2 jaar geleden
Uiteindelijk gaat het er toch om dat jij je kindje een mooie naam geeft? Een naam waar jij gevoel bij hebt? In welk boek het dan voorkomt maakt toch niet heel veel uit?
Zo zijn wij niet gelovig (als in 1 bepaald geloof) en wij noemen onze dochter Eva.. dat is een bijbelse naam natuurlijk! Maar wij vinden het gewoon een hele mooie naam. Het is een klassieke, interernarionale en korte naam en wij voelen daar iets bij. Ik denk dat dat ook voor jou de doorslag moet zijn! Elisa is een prachtige naam. Islamitisch of niet ♡
2 jaar geleden
Ik heb een islamitisch kindje in mijn klas die Elisa heet. Ik vind het een hele mooie naam!
2 jaar geleden
Salaam alaikum,
De naam Elisa komt niet voor in de Quran, misschien is het de naam van een sahaba? Maar ik vind het zo gauw niet terug. Als je het zeker wilt weten kan je dit het beste navragen aan een geleerde. Er worden online helaas veel veel namen bestempeld als islamitisch terwijl het gewoon Arabische namen zijn. Dit is niet hetzelfde! Ook hoor je vaak dat Hebreeuwse namen toegestaan zijn maar het is voor ons altijd aangeraden de Islamitische schrijfwijze over te nemen. Ik hoor bijvoorbeeld tegenwoordig veel moslim kindjes die ‘Noah’ genoemd worden maar voor ons zou dat dus beter gewoon ‘Nuh’ zijn. Ik zou wel oppassen met dit soort vragen hier te stellen want er staat op het internet heel veel verkeerde informatie een al helemaal op dit forum ga je niet gauw onderbouwde informatie krijgen. Een naam geef je voor altijd… 😊
Hieronder een paar bronnen waar je wellicht wat mee kan:
https://www.assidq.nl/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kinderen-de-namen-mikael-en-rafael-geven
https://www.assidq.nl/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-zoon-de-naam-benjamin-geven
&
𝐖𝐞𝐥𝐤𝐞 𝐧𝐚𝐚𝐦 𝐦𝐚𝐠 𝐝𝐞 𝐌𝐨𝐬𝐥𝐢𝐦 𝐚𝐚𝐧 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐤𝐢𝐧𝐝 𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧? 𝐈𝐬 𝐞𝐞𝐧 𝐠𝐨𝐞𝐝𝐞 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐞𝐧𝐢𝐬 𝐯𝐨𝐥𝐝𝐨𝐞𝐧𝐝𝐞?
⇨ Verboden:
1) alle namen die verwijzen naar een aanbidding van een ander dan Allaah.
2) de namen van Engelen mogen ook niet gegeven worden (denk aan de naam Malak/Malaka).
3) namen die bekend zijn onder de kuffar.
⇨ Afgeraden:
4) namen die prijzing bevatten (bijvoorbeeld namen met -Deen of -Islaam erin).
Vooral punt 3 zien we veel gebeuren! Een naam die bekend is bij de kuffar, is dus niet toegestaan, ongeacht de goede betekenis die de naam kan hebben.
https://www.an-nasieha.nl/uitleg-kitaab-tawhied-2019-abdelghafour/ les 36.
Shaykh Ibn Baaz رَحِمَهُ الله geeft aan dat de Moslim zijn kind vernoemd naar;
1) dienaar van Allaah dus bijvoorbeeld AbdulRahman, AbdulMalik,
2) niet vernoemd naar namen uit de tijd van Jahilliyah (periode voor de Islaam),
3) en namen geeft die bekend zijn onder de Moslims.
Hij kiest de mooie namen vanonder de sahābah tot aan nu, denk aan Saleh, Saeed, Mohammed en dit soort namen.
https://binbaz.org.sa/fatwas/17669/الوقت-المناسب-لتسمية-المولود-والاحق-بتسميته