18 Reacties
2 jaar geleden
Voor mij is het nu 6 jaar geleden, en had nergens last van binnen een week gewoon weer de oude. En ben nu zwanger van een tweeling en neem de keuze om weer een keizersnede te nemen.
2 jaar geleden
Bij mij was het een semispoed keizersnede. Heb de keizersnede zelf als goed ervaren. Vond het herstel wel lastig, je kunt bijna niets en bent zo afhankelijk van hulp. Ik was heel blij toen ik na een paar dagen weer zelf kon douchen. Ook de kleine heb ik pas kunnen verschonen/in badje doen na een paar dagen. Uiteindelijk mooi en goed hersteld, wel lang last gehad van trekken bij het litteken. Daarnaast het gevoel dat mijn menstruatie veel heftiger is door littekenvorming in de baarmoeder. Nu bij de tweede wil ik insteken op natuurlijk bevallen, maar mocht het weer een keizersnede moeten worden zie ik daar niet tegenop.
2 jaar geleden
Ik heb zelf ook een geplande keizersnede gehad. Mijn dochter lag in stuit dus ik mocht ‘kiezen’. Uiteindelijk heb ik de keizersnede wel als prettig ervaren. Het herstel was pittig, maar van mensen om mij heen weet ik ook dat een natuurlijk bevalling ook enorm zwaar kan zijn en sommige de eerste twee weken ook niks konden. Veel rust nemen in de eerste weken en hulp aannemen! Ook al vind je dat lastig, je bent straks kraamvrouw en toch veel met je kindje bezig! Succes met je keuze
2 jaar geleden
Ik heb ook 2x een spoedkeizersnede gehad. Ze laten je niet eerder weggaan uit het zkhs dan wanneer je zelfstandig kunt plassen, maar ik stond ook alweer lekker onder de douche in het ziekenhuis. Je kunt niet zo snel uit je bed komen, lang staan en lopen is lastig, maar de wond is echt niet zo groot. Dat doen ze heel netjes.
Ik zou altijd gaan voor een natuurlijke bevalling als dat kan, maar een keizersnede is zeker geen ramp.
En hulp vragen .. daar moet je inderdaad echt mee gaan oefenen 😉. Want je hebt hoe dan ook hulp nodig bij een baby’tje. Ik heb geleerd: mensen vinden het juist leuk om te helpen en ik gun ze dat plezier. 😉
2 jaar geleden
Ik heb 3 bevallingen gehad, waarvan de laatste een keizersnede.
Hieronder wat persoonlijk ervaring, zoals je kan zien vond ik het 3x niks 🙈
- Het is echt een operatie, zo wordt je ook behandeld. Het voelde heel raar. Niks voor gedaan. De lasten komen later.
- De stress die een baby ervaart tijdens een normale bevalling is heel goed voor een baby. Verloskundige heeft me dat van de week nog verteld omdat ik mijn zorgen over m'n jongste vertelde, echt n flierefluiter.
- Ik heb een jaar moeten herstellen van de keizersnede, van de andere bevallingen gewoon zoals normaal.
- Ik heb misschien wel een maand hulp gehad van mijn man en m'n moeder, zodat die op de andere 2 kon letten.
- je litteken wordt wat ongevoelig.
Helemaal strak boven het litteken duurt wel n aardig poosje.
- ik heb altijd nog last van een spier in m'n buik, waarvan ik het gevoel heb gehad dat ze er te hard aan hebben getrokken.
- je moet een katheter, dat lukte bij mij niet.
- de prik zelf zal wel meegevallen zijn , want die herinner ik me niet goed.
Ik heb iniedergeval aangegeven dat ik, als ik keus heb, geen keizersnede wil. Ik hoop dat er meer vrouwen zijn met goede ervaringen.
2 jaar geleden
Ik denk dat het heel erg verschilt per persoon. Ik heb 2 jaar geleden een geplande keizersnede gehad en het goed ervaren. De eerste 2 dagen wel pijn gehad, maar deed alles (niet zwaar getild etc) weer binnen een week. Alleen uit bed komen was de eerste 2 weken wel ff een uitdaging haha.
2 jaar geleden
Ik heb 1x een vaginale bevalling gehad en 1x een geplande keizersnede. Bij mij is de keizersnede heel goed bevallen. Weinig napijn en vrijwel geen complicaties. Desondanks is het toch een operatie waardoor je in de weken erna zeker hulp nodig heb met je kindje, huishouden etc. Alhoewel ik nu de keuze heb ga ik voor een vaginale bevalling aangezien ik ook 3 kinderen rond heb lopen. Maar boven alles gaat de veiligheid van t kindje voorop, is een keizersnede niet anders dan kom je de 6 weken ook echt wel door! Succes met je beslissing!
2 jaar geleden
Ik heb een spoedkeizersnede en een geplande keizersnede na een mislukte inleiding gehad.
Het is een heftige operatie. Het doet erna pijn, maar vooral bij grote bewegingen (opstaan uit bed en op je zij liggen). Je slikt de eerste dagen ook wel veel pijnstillers. De eerste 2 dagen waren qua pijn het zwaarste maar een beetje beweging hielp bij mij het beste. (Strompelen naar de douche en toilet).
Vond het wakker zijn tijdens de operatie ook heftig (ook heel mooi).
Wil je borstvoeding geven? Dat is na de keizersnede wat moeilijker.
Voordat ik weer de oude was qua beweging was ik wel 6 maanden verder (langere afstanden lopen).
Wil je nog meer kinderen? Eenmaal een keizersnede gehad dan heeft een volgende keizersnede wel de voorkeur van het ziekenhuis (is mijn ervaring)
Je voelt het litteken wel nadien, soms trekt het. Ook bij toekomstige zwangerschappen.
Ik had er vooral moeite mee dat het niet mijn eigen keuze is geweest en het me is overkomen. Jouw verhaal klinkt heel anders.
En soms toch ook de stekende opmerkingen van andere. 'o jij hebt het makkelijk gehad' 'niet echt bevallen'
2 jaar geleden
Hier ook keizersnede. Dochter was een dwarsligger, dus moest wel met een keizersnede. Ze is in de ochtend gehaald en in de avond stond ik naast mijn bed en kon zelfstandig plassen. Had meer last van de katheter dan van de snede zelf. Omdat onze dochter prematuur was hebben wij 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik had dus alle hulp. Eenmaal thuis heerlijk een klein rondje gelopen om ons huis heen met mijn man aan mijn arm.
Je hebt wel hulp nodig. Wij hadden een pappegaai boven bed waardoor ik mijzelf kon optrekken uit bed. Heb best krachtige armspieren. Zo kon ik mijn buik ontlasten. Nadat de kraamzorg uiteindelijk weg was, was ik ook zo weer op de been.
Ik vond het heel erg meevallen. Weet niet wat ik nu zou doen bij een 2e. Ben erg bang voor een natuurlijke bevalling vanwege alle pijn. 😣
2 jaar geleden
Ik heb bij de eerste een spoedkeizersnede gehad na mislukte inleiding. Ik vond het stukje inleiding en weeenstormen vele malen heftiger dan de keizersnede.
Ik heb dat als zó positief ervaren, baalde alleen dat ik niet meer kon zien🙈.
Mijn dochter is iets voor 1 's nachts geboren op vrijdag en zaterdag net na 14.00 was ik thuis. De eerste dagen was opstaan wat gevoelig, maar heb het niet als lastig of extreem pijnlijk ervaren. Super hersteld en weinig klachten gehad.
Borstvoeding ging ook geweldig, na iets meer dan een uur lag ze bij mij en ging direct enorm goed en ruim 9 maanden mogen doen.
2 jaar geleden
Ik heb bij de eerste een spoedkeizersnede gehad, mocht na een week pas uit het ziekenhuis door ontsteking in de baarmoeder heb me ook heel slecht gevoeld maar had 9 cm ontsluiting was al 2 dagen bezig en de baby daalde niet in had teveel vruchtwater bleef rondjes draaien en alles zat tegen dus denk dat dat alles bij elkaar niet meewerkt… 2e geplande keizersnede weer wegens teveel vruchtwater bleef draaien en daalde niet in en had zwangerschapssuiker op aanraden van gynaecoloog gepland en wat een verschil was dat midden in de corona lockdown, geplande keizersnede op woensdag en donderdagochtend liep ik het ziekenhuis uit met maxicosi in de hand. Ik mocht niet stofzuigen maar voor de rest mocht ik met goedkeuring van mijn kraamverzorgster alles. Ik verzorgde mijn oudste en jongste volledig zelf heb nergens hulp bij nodig gehad en was totaal niet afhankelijk (zo ben ik ook niet maar als het niet anders kan zoals bij nr1 dan heb je geen keus) waar een vriendin van mij aan de morfine zat tegen de pijn liep ik zelf te koken en door het huis en pakte ik alleen paracetamol als de kraamverzorgster in huis was. Ieder mens is anders en ik heb 2 totaal verschillende ervaringen gehad maar als ik bij nr 3 een keizersnede krijg en het is gepland en verloopt weer zo soepel dan teken ik ervoor!
2 jaar geleden
Ik heb bij m'n eerste uiteindelijk een keizersnee gehad, wel algehele narcose (ruggenprik werkte niet).
Super herstel gehad. Woensdag 3 uur 's ochtends is ze geboren, donderdag einde ochtend naar huis. Thuis geen problemen gehad en liep na 6 dagen buiten.
Heb nu liever geen keizersnee, maar niet vanwege het herstel.
2 jaar geleden
Ik heb een spoedkeizersnede gehad in april. Ik vond het herstel wel meevallen. De eerste week was het enige wat ik deed onze dochter voeden. Voor de rest deed mijn man alles. Ik vond het wel vreselijk om zó afhankelijk te zijn en het voelde
Ook alsof ik er niet genoeg voor mijn dochter kon zijn. Huishouden heb ik echt 5 weken niet gedaan. Dat heeft mijn man gedaan. Eerste drie weken kon ik ook echt niet in de keuken staan. Dat was wel een probleem bij ons. Ik heb me wel echt netjes aan het boekje gehouden door niet te bukken, niet te tillen etc. Ik heb nu dan ook echt helemaal nergens last van!
Mijn dochter was geboren om 22.12 uur en de volgende ochtend kon ik al lopen en douchen. Toen mijn dochter 4 weken was hebben wij een enorme wandeling gemaakt (6km). Vagina is wel intact gebleven 😹 maar wel afdakje boven mijn litteken.
Wat mij het meest tegenviel waren de naweeën. Ik wist echt NIET wat me overkwam. Heb begrepen dat die heftiger kunnen zijn na een keizersnede.
2 jaar geleden
Bij de eerste heb ik na 20,5 uur een keizersnede gehad omdat ze dwars bleek te liggen. Ik vond het alles meevallen. Je moet rustig aan doen de eerste weken maar dat was geen probleem met Kraamzorg en hulp van familie. Nu is ons dochtertje dus 3 wanneer ik ga bevallen. Ik wil gaan voor een natuurlijke bevalling omdat het herstel van een keizersnede mij lastig lijkt als er al eentje rondloopt met niet mogen tillen etc.. En ik heb toch de wens om ooit vaginaal te bevallen. Het was mij tenslotte nu ook bijna gelukt 😂
Mocht het nodig zijn dan kies ik voor de keizersnede. Nogmaals het herstel viel mij alles mee.
2 jaar geleden
Yes, hier ook bij mijn eerste een spoedkeizersnede gehad. De ingreep zelf was allemaal prima verlopen en absoluut geen nare ervaring.
Paar tips om van te voren even goed over na te denken:
- zorg voor voldoende handjes thuis, want de eerste weken kan je weinig zelf doen
- lees eens over een Niche. Dit komt bij 1 op de 3 vrouwen voor met een keizersnede
- mede vanwege de niche sta erop om een goede vervolg afspraak te krijgen bij de gynaecoloog (laat je niet afdoen met een belletje ter controle)
- check en volg de keizersnede club op instagram. Zij heeft super tips en daar kan je terecht met vragen en zorgen. (En voor behandeling na de ingreep)
2 jaar geleden
Ik denk dat het misschien ook nog helpt je te verdiepen in een natuurlijke bevalling. Wellicht trekt dat je wel of niet over de streep.
2 jaar geleden
Ik heb een spoedkeizersnede gehad in april. Ik vond het herstel wel meevall ...
Bij mij net zo, en ook ik vond het nog best meevallen. Was ook de volgende dag alweer op de been. Doordat we een klein weekje in het ziekenhuis moesten blijven kom ik al aardig wat doen toen ik thuis was. Maar ja…ook dat “afdakje” eraan overgehouden 😅