12 Reacties
2 maanden geleden
Je hoeft je werkgever in principe niet tegemoet te komen. Heel lief natuurlijk, maar uit ervaring weet ik wel dat jij vooral hier duidelijk tijd voor vrij moet maken, anderen doen dat (vaak) niet. Ik heb nooit vaker dan 2x gekolfd en had dan voldoende opbrengst. Het best is om gewoon te kolven op te drinkmomenten. Voor mij was dit in het begin rond 11 en rond 3. Geen idee wat je werkzaamheden precies zijn, maar je zou eventueel ondertussen wat administratie kunnen doen? Al ben ik wel team ‘ga lekker voor jezelf een boek lezen’.
2 maanden geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee, want onze kleine krijgt kv. Maar wettelijk heb je recht op maximaal 1/4 van je werktijd per dienst in de eerste 9 maanden om borstvoeding te geven of te kolven.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/mag-ik-borstvoeding-geven-onder-werktijd
2 maanden geleden
Ik werk ook als therapeut en kan de 25% kolf/voedtijd inrichten zoals ik wil. Ben voornemens later te beginnen, halverwege de werkdag (van zes uur in plaats van 8 uur door die 25%) en eerder te stoppen. Ik zou je tijdens het kolven niet met andere dingen bezig houden maar er echt even een moment van maken, want mijn eigen ervaring is een aflopende productie omdat ik met de handsfree kolven te veel andere dingen ging doen.
2 maanden geleden
Reactie op ROSAXX
Je hoeft je werkgever in principe niet tegemoet te komen. Heel lief natuurl ...
Het lastige zit 'm in dat we nog niet echt vaste drinkmomenten hebben. Ik verwacht dat dit nog behoorlijk gaat schuiven de komende periode. Dat is lastig plannen met mijn afspraken. Daarom zouden vaste momenten wel handig zijn.
Wat mooi dat jouw productie voldoende bleef met 2x kolven. Ik moet nog gaan ervaren of dat voor mij ook voldoende is. Gelukkig zal mijn agenda niet meteen bomvol zitten.
2 maanden geleden
Reactie op FRL91
Ik werk ook als therapeut en kan de 25% kolf/voedtijd inrichten zoals ik wi ...
Later beginnen en eerder stoppen is inderdaad ook een optie, maar lukt het jou om zo'n lange tijd niet te kolven? Ik heb nu best nog wel stuwing of lekkage als er langer dan 4 uren tussen zit.
Dat is sowieso een valkuil. Er is altijd wel werk te doen, maar inderdaad... echt even focus op het kolven. Foto's en video's van de kleine bekijken 🥰
2 maanden geleden
Reactie op lollinga
Hoi Linda, hoeveel tijd zit er tussen je consulten normaal gesproken? Missc ...
Dat verschilt. De meeste afspraken zijn 90 minuten en dan 30 minuten tijd voor rapportage (indirecte tijd) en vaak heb ik dan om 16 uur nog een kort consult voor de kleintjes.
Het gevaar zit 'm er wel in dat ik vaak uitloop en er altijd genoeg (te veel) werk te doen is.
2 maanden geleden
Ik werk in het onderwijs en kolfde rond 11 uur en rond 2 uur. Eventueel kon ik geen of terug in de auto nog extra kolven indien nodig. Ik kreeg mijn tussenuren op deze tijden geroosterd.
Je hebt rechten, dat je minder cliënten ziet hoort er dan eventueel gewoon bij.
Bij mij werd het ook niet goed nageleefd, daar ben ik nog altijd mee bezig maar je hebt recht om te kolven in de baas zijn tijd dus gewoon doen! ☺️
2 maanden geleden
Je hoeft je werkgever helemaal niet tegemoet te komen! Jij en je baby hebben hier gewoon recht op. Zelfs 25% van je werktijd is betaalde kolftijd. Daarnaast heb je gewoon recht op pauze.
Ik ga het als volgt inrichten. Begin mijn dag om 09:00 (ipv 8:30) om sochtends te kunnen voeden. Om 11:00 benut ik 45 minuten om te kolven en om 15:00 nog een keer. Dus 2x kolven op het werk. Tijdens het kolven probeer ik wel wat belletjes of mailtjes te doen om een beetje productief te blijven als het mijn productie niet aantast. Dat betekent inderdaad dat ik minder werkzaamheden kan verrichten maar daar wordt de werkgever ook voor gecompenseerd.
2 maanden geleden
Reactie op Linda93
Het lastige zit 'm in dat we nog niet echt vaste drinkmomenten hebben. Ik v ...
Ja, dat komt (vaak) echt nog wel hoor in de komende tijd. Mijn kind dronk ook 2x op de opvang (thuis 3x). Dus dat scheelde. Bij twijfel zou ik eerst uitgaan van 3x kolven en daarna over op 2 waar nodig. Ik kolfde 1x per kant (dus dubbel zo lang bezig). Als je beide kanten tegelijk kolft gaat het natuurlijk sneller.
één maand geleden
Bij mijn eerste kindje had ik 2-3 kolf momenten.
Rond 10.30-13.30-16.30. Wanneer mogelijk ging ik dan eerder naar huis om thuis te kolven of kind eerder van de opvang te halen en live te voeden. Een kolf moment kost mij ongeveer 15-20 min.
Ik ben nu van plan de laatste week van mijn verlof de voedingstijden goed bij te houden zodat ik kan inschatten wat nodig is en weet op welke tijden ik het best kan kolven. Overigens verplaats ik het soms wel iets voor een afspraak als dat zo uitkomt.