Hi mama’s in 2022 bevallen van onze eerste dochter hierbij een ruptuur opgelopen in mijn binnenste schaamlippen. Deed enorm veel pijn en heb er ook een trauma aan overgehouden. Heb ook 2/3 weken na de bevalling nog last gehad met plassen etc.
Nu ben ik afgelopen woensdag bevallen van ons tweede wondertje. Ik ben niet uitgescheurd of dergelijke maar heb enorm veel pijn… verloskundige kwam langs om te kijken en zag een schaafwondje aan de binnenkant van mijn schaamlip zitten, maar ook mn schaamlip die gescheurd was. Het leek erop dat het niet afkomstig was van deze bevalling, maar van de vorige aangezien ze geen vurige wondrand rondom zag. Ze gaf aan dat het dan wel heel snel genezen zou zijn. Ze gaf ook aan dat ik mij eventueel zou kunnen laten opereren, maar uit zich zelf zal hij nooit meer heel worden. Merk dat dit me toch best veel doet.. wist ook niet dat het nog gescheurd was van de vorige keer.. ik dacht dat die hechtingen wel zijn werk zouden doen.
Alhoewel mijn man geen kinderen meer wilt zou ik er in de toekomst misschien nog 1 willen. We zijn nu nog erg jong namelijk, maar nu dit is voorgevallen merk ik dat ik toch weer een trauma eraan over zal houden als ik ooit weer in verwachting raak. Ik dacht “eindelijk niet uitgescheurd het zal wel voorspoedig voorlopen”, maar niets is minder waar.. ben dan ook enorm bang dat ik bij elke bevalling weer die pijn zal ervaren van mijn schaamlippen.
Ik zoek met deze post vooral erkenning van andere mama’s die hetzelfde meemaken/meegemaakt hebben en hoe jullie ermee omgaan. Overwegen jullie bijv. een operatie of juist niet? Hebben jullie ook veel last? Etc etc. Wilde even mijn hart luchten… 🤍