42 Reacties
13 dagen geleden
Reactie op Girafje
Ja ik vind het ook echt lange dagen. Kun je niet met je werk regelen dat ji ...
Ja ik denk ook dat ik in de avond inderdaad weinig aan haar heb haha. Neee als ik kon was ik natuurlijk thuis gebleven bij haar! Andere tijden zijn helaas geen optie, vriend is vrachtwagenchauffeur dus het komt echt op mijn tijden aan helaas. Fijn dat het bij jullie zo goed ging!
13 dagen geleden
Onze dochter gaat 2 dagen van ongeveer 9:00 tot 17:00 en zelfs daarbij zeggen ze dat het lange dagen zijn… 🤷🏼♀️ Beetje een standaard antwoord heb ik het idee. Het klopt dat het een lange dag is voor een baby, maar ze slaapt natuurlijk ook heel veel. Ik werk als zzp’er en kan dus zelf bepalen van hoe laat tot hoe laat ik werk. Heb echt een enorm schuldgevoel als ik haar een langere dag wegbreng (ik krijg in een korte dag mijn werk ook gewoon echt niet af en zit dan ‘s avonds nog te werken), maar nu we dit ruim een maand doen merk ik dat het juist niet fijn werkt om haar een kortere dagen weg te brengen. ‘s ochtends én ‘s middag komt dat dan niet lekker uit met haar slaapjes, en het is juist wel fijn als ze op de opvang alvast de fles rond 16:00 / 16:30 hebben gegeven, dan krijg ik haar vrolijk mee naar huis en kunnen we nog even lekker genieten samen. Ik kan me voorstellen dat het juist wel fijn kan zijn om haar zo vroeg weg te brengen, dan hoeft ze niet direct weer naar bed op de opvang. Mijn schoonzus heeft het zo geregeld dat haar zusje hun zoontje eerder komt ophalen zodat zijn dag op de opvang niet te lang is en lekker naar huis kan, dan kan je zelf nog even zorgeloos doorwerken, maar begrijp ook heel goed dat niet iedereen die optie heeft.
13 dagen geleden
Hier gaan ze van 7.30-17.15u. Redelijk vergelijkbaar dus.
Geen 'verkeerd' woord over gehoord. Het is zo als het is. Kan er niks aan doen dat ik 45min onderweg ben naar werk. Zij weten ook dat we zo snel mogelijk komen.
Gelukkig hebben zowel de oudste als de jongste het prima naar hun zin daar en worden ze ook prima verzorgd en geliefd daar. Als ze thuis komen is de batterij wel leeg dus altijd snel eten en dan lekker vlot door naar bed. Ik plan niks voor ze op die avonden daar hebben ze geen energie voor. Dus eten en hop naar bed.
13 dagen geleden
Reactie op lollinga
Mijn dochter gaat vanaf dat ze 18 weken is iedere week 2x zo'n "lange" dag. ...
Hier hetzelfde! Al slaapt zij beide dagen erg goed. Ook op de opvang slaapt ze meer, je kan wel aan haar merken dat ze na die 2 dagen, wel wat meer moe is. En echt even moet bijtanken.
12 dagen geleden
Wat een onzin… ik werk zelf in de kinderopvang en over het algemeen gezien, wennen kinderen aan het aantal uur dat zij er zijn. (Uitzonderingen daar gelaten)
Als een kind altijd van 7 tot 18 bij de opvang is, vinden wij dat erg lang maar de kinderen weten niet beter. Als een kind altijd om 17 opgehaald wordt en het blijft een keer tot 18, kan hij/zij daar wel moeite mee hebben. (Hoeft natuurlijk ook niet zo te zijn)
Mijn dochter is bij de opvang van 6:50 tot ongeveer 17:45-18:00. Ik werk lange dagen en heb reistijd, het is niet anders. 🤷🏼♀️
12 dagen geleden
Onze dochters gaan beide 3 dagen van 08:15 tot 17:30-17:45 (afhankelijk van t verkeer) de jongste heeft het echt prima. Al vind ik de avonden een beetje kort, thuis gaat ze vrijwel meteen naar bed om 18:30. De oudste (2;04) heeft het zo naar de zin die vraagt op de andere dagen nog of ze mag gaan. Denk dat ze er echt niks onder lijden als je een leuke opvang hebt.
11 dagen geleden
Wellicht een onpopulaire mening als ik de reacties zo vluchtig lees: Ja, ik vind het té lange dagen bij een opvang en geloof niet dat baby’s er zelf ook maar iéts mee te ‘winnen’ hebben.
Als het een dreumes/peuter is, dan valt er wat te zeggen voor de bevordering van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, zelfvertrouwen etc. Een baby heeft enkel z’n ouders nodig en een boel liefde en nabijheid van hen. Tuurlijk zullen (bijna) alle kinderen wennen aan de situatie, dat betekent alleen niet dat dit ook ‘het beste’ is voor ze. Wanneer een kind er zelf taal aan kan geven door bijvoorbeeld te zeggen dat hij/zij graag naar de opvang gaat, dan is het ook al een stuk ouder.
Dan nu de ommezwaai: daar moet ik bij zeggen dat onze dochters evengoed lange dagen hebben gemaakt (08:45-16:45) 2 á 3 dagen per week. We hebben geen andere keuze omdat er gewerkt dient te worden. En dan heb ik gelukkig nog de luxe om vrij flexibel te zijn in halen- en brengen. Maar of ik het oké vind? Zeker niet (op deze leeftijd). Oh ja, dat je dit van een leidster op niet prettige manier hebt moeten horen, dat vind ik natuurlijk ook niet oké. Je wil uiteraard het beste voor je kind 🍀
11 dagen geleden
Reactie op Sidenida
Wellicht een onpopulaire mening als ik de reacties zo vluchtig lees: Ja, ik ...
Met jou eens! Ook ik ga m’n meisje 2 dagen wegbrengen van waarschijnlijk 08.00 tot 16.30 uur. Had ik het ook anders gedaan als het kon? Jazeker! Financieel kan dit helaas niet. Had ikzelf 5 dagen in de week thuis willen zitten? Nee, ik vind alleen thuis zitten met haar pittig. Ik verlies mezelf in extreme controle behoefte over haar slaap etc. Familie woont niet om de hoek en hebben in ons dorp geen groot netwerk. Ik denk zelf dat ik een betere moeder ben als ik ook afstand kan nemen.
Ik voel me er ook schuldig over want ik hou zielsveel van mijn meisje.
10 dagen geleden
Mijn kindjes gaan ook 3 dagen per week. Na die 3 dagen zijn ze echt mega moe. Het is wel veel en bij ons is het ma, di, woe dus ook net achter elkaar. Ik breng ze zelf altijd vrij laat 8.45 en zorg dat ik er tussen 16.30 uiterlijk 17.00 ben. Vind het anders echt zielig. En wil ook niet dat ze een de laatste zijn 🙈. Maar ik kan flexibel werken en doe dan soms in de avond nog wat. De vermoeidheid went niet bij mijn dochter van nu 3. Ook al vindt ze het heel leuk! Baby slaapt er ook veel gelukkig
10 dagen geleden
Wil toch even inhaken op het ‘negatieve’.
Ik werk al 18 jaar met kinderen en het is niet zielig om je kinderen naar een kinderdagverblijf te brengen en het is ook niet zielig om je kinderen een lange dag te brengen. Uitzonderingen daar gelaten want sommige kinderen zijn niet geschikt voor de kinderopvang en zijn er echt ongelukkig.
En natuurlijk: nu ik zelf moeder ben, wil ik haar het liefste ook korte dagen brengen maar ik ben nou eenmaal 10 uur op m’n werk en ik heb reistijd. Het is niet anders.
Vanuit mijn werkervaring weet ik gewoon dat kinderen die lange dagen maken, daar over het algemeen zelf geen last van hebben.
Dat ze thuis moe zijn, dat lijkt me hartstikke logisch. Maar zielig? Nee…
M’n dochtertje moest de eerste weken wel een beetje ‘wennen’, inmiddels gaat het goed en zie ik op de foto’s of als ik haar ophaal (na 11 uur daar te zijn geweest) een onwijs gelukkig en blij meisje, net zoals thuis.
En iedereen mag hier een mening over hebben maar ik wil dat moeders die onzeker worden van uitspraken over hoe zielig de kinderopvang is, ook dit horen.
Je kan er niks aan doen als je lange dagen moet werken en de kans dat je kindje het naar zijn/haar zin gaat hebben, is echt groot! ♡
10 dagen geleden
Reactie op Jasje31
Hier ook 2 dagen per week van 7:15 tot 17:30. Ik werk van 7:45 tot 17:00 en ...
Wij hebben de afspraak dat degene die thuiswerkt haalt & brengt. Dus brengen om 8:30/8:45u en om 9u zitten we achter de laptop. Halen om 17.45u als we om 17.30u klaar zijn met werken. En 9/10 keer kan ik haar om 17u halen omdat ik ‘s avonds de thuiswerk uren ruimschoots inhaal als dochter om 19u op bed ligt.
10 dagen geleden
Ik zou je niet zo laten leiden door andermans’ mening. Kijk naar je kindje en luister naar je eigen gevoel. Die opvang is ook niet zo maar zo lang open. Onze zoon gaat 3 dagen naar de opvang en of hij er nou lang is of een halve dag: hij is altijd moe. Thuis zijn er minder prikkels en slaapt hij beter. Echter geloof ik dat het een grote bijdrage is voor de ontwikkeling om wel naar de opvang te gaan. En tja, wie betaalt anders de rekeningen hè ;-)