13 Reacties
3 maanden geleden
Hoe snel hij aan de fles drinkt hoeft niks te zeggen over hoe snel hij aan de borst drinkt. Over het algemeen krijgt een baby makkelijker melk uit een fles, waardoor hij dit een stuk sneller zal drinken. Als je kindje blijft happen en zeker als je zegt dat het geen zuigbehoefte is, kun je hem gewoon weer aanleggen. Hoe meer je in gaat op zijn hongersignalen (dus aanleggen wanneer hij zoekt), hoe sneller je melkproductie en je kindje op elkaar afgestemd zullen zijn.
Je vraag over hoe lang de kindjes van anderen drinken is denk ik ook niet zo relevant, omdat alle kindjes anders zijn. De een drinkt nou eenmaal sneller dan de ander. Weer een ander kindje zal vaker een klein beetje drinken. Ik voed mjjn kindje echt op verzoek. Zodra hij zoekt of hapt leg ik hem aan en als hij uit zichzelf loslaat en gewoon relaxt gaat liggen zonder opnieuw te zoeken weet ik dat hij genoeg heeft gehad. Begint hij wel weer te happen, dan mag hij gewoon verder drinken.
3 maanden geleden
Mijn zoontje is nu 10 dagen en de eerste dagen aan de borst ging top maar opeens op dag 4 alleen maar huilen huilen. De borst niet meer pakken, had al een voorkeur voor alleen links maar toen opeens helemaal niks meer.
Ik heb er toen voor gekozen om fulltime te kolven. Dat gaat bij mij nu echt goed. En heb daar ook m'n rust in gevonden.
Voor een ieder is het anders hoe de productie loopt. Ik kolf in ochtend veeel meer dan in de middag.
Ik probeer te kolven tussen 08.00u en 00.00u en dan snachts niet. Midden in de nacht kolven word ik heel ongelukkig van, dus heb er daarom voor gekozen om dat niet te doen.
Misschien kan je nog tips toepassen als warme compressen op je borsten leggen, warme cafeïne vrije thee drinken. Dat schijnt te helpen.
Verder met het aanhappen kan ik je niet helpen 🙈
3 maanden geleden
Zelf goed eten en drinken is het belangrijkste, melkproducten nemen. Wat je kan doen is je borsten afdekken zodat je de melk er niet uit kijkt. En probeer geen kunstvoeding te geven maar blijven aanleggen. Hoe meer kunstvoeding jij geeft hoe minder je kindje uit je borst drinkt en dus je productie achteruit gaat. En vooral vertrouw op je kindje, zodra hij loslaat ervan uitgaan dat hij genoeg heeft, komt hij een uur later weer dan weer aanleggen. ‘s nachts zou ik niet kolven inderdaad. En smorgens omdat je geslapen hebt is je productie op z’n best.
Het happen of zoeken kan ook gewoon zuigbehoefte zijn. Als hij gewoon rustig blijft dan is het zuigbehoefte blijft hij onrustig dan zou ik opnieuw de borst aanbieden.
3 maanden geleden
Kun je nog weer contact opnemen met je lactatiekundige? Vaak mag je na een huisbezoek nog 2x app contact of telefonisch contact hebben?
Ik zou proberen bij elke piep en kik aan te leggen zodat je kindje de productie kan afstemmen.
Ons derde kindje is nu 2wkn en ook zij drinkt de eerste borst het beste, de tweede is vaak wat korter.
Ze laat zelf los of ze valt in slaap en tut nog wat. Ik probeer haar te volgen omdat ze nu goed aankomt.
3 maanden geleden
Reactie op Bloempje51
Kun je nog weer contact opnemen met je lactatiekundige? Vaak mag je na een ...
Dank je wel! Wat is tut?
Ik merk dat hij in slaap valt met de borst dab laat ik los begint hij weer te happen. Of als hij loslaat laat ik hem boeren en na paar rminuten begint hij te huilen en te happen. Heeft hij dan niet genoeg? Ben bang im hem onder te voeden. :-(
3 maanden geleden
Reactie op AngRoos
Mijn zoontje is nu 10 dagen en de eerste dagen aan de borst ging top maar o ...
Om de hoeveel uur kolf jij en waarmee? Welke stand? Ik krijg er zo weinig uit.. :-( moet steeds om.de drie a 2 kolfmomenten sparen voor 1 voeding... dank je voor de tips!
Ik gebruik de medela symphony en de maintain programma. Ik wissel de toeschietreflex en korte halen veel af, omdat het al snel stopt met druppelen..
3 maanden geleden
Reactie op pln92
Om de hoeveel uur kolf jij en waarmee? Welke stand? Ik krijg er zo weinig ...
Ik kolf momenteel om de 4u. Ik dat een half uur. Mijn kraamverzorgster zei een kwartier maar dat vind ik te kort en na een half uur gaat mijn kolf automatisch uit. Ik heb de kolf van m'n zusje te leen. Het is een Bilateral wearable breast pump. Ik heb hem eigenlijk gewoon laten staan zoals zijn hem heeft ingesteld 😅🙈 2 minuten korte halen en dan 28 minuten lange halen. En ik kan hem dan op snelheid instellen. Tussen de 1 en de 9 en ik heb hem op 6 staan. Zij had hem op 7 staan, maar dat doet zeer bij mij.
3 maanden geleden
Als je zoontje hapt na het boeren, mag je gewoon weer aanleggen. Op deze manier regelt hij zelf dat er meer melk moet komen. Borstvoeding werkt op vraag en aanbod, dus hoe vaker er melk wordt gegeven, hoe meer melk er gemaakt wordt. Je weet dat hij voldoende gedronken heeft, als hij na een voeding tevreden is. Is hij na 2 borsten nog niet tevreden, dan geef je weer de eerste, en evt daarna de tweede nog een keer, etc. net zo lang tot hij tevreden is. Dit heet wisselvoeden en is super voor je productie.
Je weet dat hij in totaal voldoende binnen krijgt als hij goed groeit en voldoende plasluiers heeft.
Het aantal ml wat je kolft zegt ook niks over de hoeveelheid die je zoontje uit je borst krijgt. Kindjes drinken vaak veel effectiever dan dat een kolf kan. Je schrijft ook dat je 2-3x voor een voeding nodig hebt. Maar 80-150 cc zijn echt al wel hele flinke flessen.
Heb je de goede schilden voor je kolf? Je kunt dit meten door je tepel op te meten en daar 2mm bij op te tellen. Vaak zit er standaard een M schild bij (23mm) maar dat is voor heel veel vrouwen te groot, waardoor de opbrengst ook minder is.
Zou je er rust uit kunnen halen door tijdelijk iedere week een keer bij het cb te wegen? Dan weet je of hij aankomt en je op de goede weg bent.
3 maanden geleden
Reactie op pln92
Dank je wel! Wat is tut?
Ik merk dat hij in slaap valt met de borst dab laa ...
Tut is een beetje sabbelen 😄
Hoeveel plasluiers heb je in 24u? Als je tussen de 6-8 plasluiers hebt dan zit je goed. En als hij na het boeren nog weer gaat happen dan heeft hij blijkbaar nog honger. Het kan ook zijn dat er nog een boer dwars zit, onze dochter hapt ook nog wel eens na het drinken, als ik haar aanleg dan drinkt ze niet meer dan weet ik dat het een boer is.
Als de aanhap goed is en jij geen pijn met voeden hebt dan kun je er van uit gaan dat je baby effectief drinkt.
Voor het wegen kun je naar het cb, vaak kun je bij het inloop spreekuur wegen.
Waarom kolf je er bij? Voor een voorraadje?
3 maanden geleden
Reactie op pln92
Dank je wel! Wat is tut?
Ik merk dat hij in slaap valt met de borst dab laa ...
Bij mij helpt het soms ook om als ze in slaap valt aan de borst haar weer even wakker te maken door sokjes uit te doen, of haar kaak zachtjes bij haar oor te masseren. Soms laat ze dan los, andere keren drinkt ze verder.
3 maanden geleden
Absoluut geen expert! Maar dit is voor mij de derde keer borstvoeding en hier wat tips die ik voor mezelf uit de vorige keren heb meegenomen: eet en drink zelf voldoende. Elke voeding een glas water! Vraag je partner ook om daarmee te helpen.
Voel geen druk om ‘klaar’ te zijn. Ik ben nu gemiddeld met een voeding zeker 3 kwartier tot een uur bezig. Ene borst, verschonen en knuffelen, andere borst.
Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk! Kussens in je rug, voedingskussen wat je ook maar nodig bent. Zo neem je bewuster de tijd.
Ik vond zelf live voeden en kunstvoeding bijgeven erg lastig inschatten. Wellicht dat fulltime kolven je dan meer rust kan geven, dit heb ik bij de eerste gedaan.