10 Reacties

3 maanden geleden

Sinds mijn man weer werkt neem ik alle 'nachtdiensten' voor m'n rekening en probeer dan overdag nog te rusten / dutjes te doen.. Prima afspraak wat mij betreft, was m'n eigen voorstel, maar ik ervaar het toch al behoorlijk pittig. Zeker omdat het hier vaak overdag verre van rustig is waardoor ik dan eigenlijk niet meer slaap. Dan rust ik wel, maar slaap ik niet. Op zo'n dagen doe ik ook gewoon helemaal niets hoor. Ik laat de hond uit en ga weer liggen. En ik sta alleen op als de baby huilt. Voor de rest zorg ik dat ikzelf op tijd eet en kijk ik veel Olympische Spelen, in de hoop dat ik van de Triatlon in slaap val. Dus mocht het zo zijn dat je 's nachts niet slaapt, probeer dan in elk geval of je overdag nog wat dutjes kunt meepikken, dan heb je in elk geval iéts aan slaap te pakken. Overigens lijkt het me slim om jouw man te "verplichten" om de baby op een harde rechte stoel (eetkamerstoel bijvoorbeeld) te laten voeden. Op de bank val ik zelf ook weleens in slaap en dan ga ik aan de eettafel voeden. Hartstikke oncomfortabel, dus dat werkt top. Je kunt hem ook voorbeelden / artikelen laten lezen waarom het gevaarlijk is om op die manier te slapen. Misschien dat hij dan makkelijker voor de oncomfortabele stoel kiest..

3 maanden geleden

He wat vervelend. Is het zo dat jullie dochter eigenlijk vooral op jullie slaapt en hij daarom met haar opzich in slaap valt? Of is het echt alleen tijdens het voeden. Als slecht in de wieg slaapt maar beter in jullie nabijheid zou ik samen kijken naar andere manieren die werken on veilig te slapen. Misschien samen veilig slapen in bed onderzoeken, of zien of ze bijvoorbeeld in een nestje (mits ze niet met dr snoet in de rand kont) beter kan slapen. Als je vriend echt niet wakker kan blijven zou ik ook kijken if je hem niet beter de vroege avond kan laten doen tot 01:00 en dan zelf daarvoor kan gaan slapen bijvoorbeeld 20:30 zodat jij dan weer van 00:00 tot de ochtend kan pakken. Allemaal niet ideaal maar je moet vooral iets vinden wat voor jullie werkt! Mijn vriend is nog vrij maar kan gewoon heel slecht tegen slapen - wakker worden - slapen. Daardoor doe ik standaard de nachten en slaap overdag lekker bij met de kleine (die gelukkig veel slaapt overdag). Wanneer de kleine wel last heeft can huilerigheid of krampjes is mijn vriend weer degene die met hem rond gaat lopen omdat wakker zijn/blijven hem dan weer beter afgaat dan mij. Kijk even waar jullie ‘krachten’ liggen en deel het zo in! Ik geloof echt dst dat beter is dan iets ‘onrealistisch’ te moeten verwachten van de ander.x

3 maanden geleden

Hier ook een zoontje van 6 weken oud 😊 Hij krijgt rond 22/23 de laatste fles en slaapt dan door tot ongeveer 6/7 uur. Krijgt jullie dochtertje nog wel voeding snachts? En heb je al geprobeerd om je dochtertje in te bakeren? Het klinkt alsof je dochtertje geborgenheid zoekt door alleen te slapen op jullie. Wellicht zou je dat eens kunnen proberen. Dat helpt misschien overdag ook zodat jij ook kan rusten 😊 Dan zijn de nachten misschien minder slopend. En het probleem van vaders, mijn man wordt ook niet wakker van huilen etc. Eigenlijk vanaf t moment dat hij is gaan werken ben ik de nachten alleen gaan doen. Puur omdat ik overdag kan rusten en hij niet dus vond ik het niet fair om hem daarvoor wakker te maken 🙈 ik pak overdag lekker mijn rust en soms slaap momentjes als de kleine slaapt. Succes 😘

3 maanden geleden

Heel eerlijk, ik vind de shifts echt heel gek 🤣 Maargoed dat zal aan mij liggen 🫣 Heb je al een beetje gekeken naar waarom je dochter eventueel slechter slaapt? Want is t dat ze vaak komt voor voeding, of de geborgenheid, te warm of te koud? Last van de voeding of juist te veel voeding over de hele dag? Ook al gekeken of een cosleeper iets is? Want n wieg is vaak te afgesloten en afgezonderd van papa en mama. Na 9 maanden in je buik altijd jou gehoord te hebben en dan na de geboorte ineens "zelfstandig" te moeten zijn is heftig ... Dat is vaak ook een vraag die ze stellen als je iemand voor de slaap gaat inschakelen. Of kijken naar veilig samen slapen? Je pakt alles vaak aan om toch n beetje te kunnen spelen 🤪 Wat is de reden dat je overdag dan niet je rust pakt om te gaan slapen? Eerste wat ik doe als Maud op de opvang is en Yinthe slaapt en er een "slechte" nacht is geweest is of de bank op voor n dutje of t bed in met yinthe in de cosleeper. Wat betreft je partner, ik ben bang dat veel mannen dit hebben. Die van mij zou dit ook doen, mannen hebben vaak de angst niet wat vrouwen bij n eerste kindje wel hebben ( bij n tweede kind ben je vaak veeeel makkelijker) Ik heb zoveel vragen haha waarom bepaald gedrag er is en wat je er zelf al aan gedaan hebt🤣

3 maanden geleden

🙈 mijn eerste gedachten was... Wat prachtig dat je man in slaap valt met je dochter op de borst. Dat is voor het dochter waarschijnlijk een heerlijk plekje om te liggen, het liefst zelfs huid op huid. Onze dochter wordt morgen zes weken en ligt vanaf geboorte al vaak zo bij 1 van ons. Regelmatig slapen wij dan zelf ook en de ervaring leert dat als je bewust zo in slaap valt er toch een bepaalde mate van alertheid blijft. Maar mocht je het echt te eng vinden en jullie geven flesvoeding, misschien kan je man de flesjes in de avond dan geven zodat jij voor jou "shift"alvast een blokje aaneengesloten kan slapen.

3 maanden geleden

Wat gebeurt er voor 12 uur? Gaan jullie pas zo laat naar bed, of valt daar nog winst te behalen? Ik ga vaak naar bed als onze peuter slaapt. Mijn man gaat na de voeding nog met onze zoon naar beneden, zo kan ik nog even slaap pakken op de manier waarop ik graag lig. Als onze zoon dan wakker wordt voor een voeding, komt hij met hem naar boven, doet een luier en ik voed dan. We hebben geen nachtpoep meer, dus het is alleen voedingen, die zijn sowieso voor mijn rekening. Onze zoon is ook niet zo'n fan van alleen slapen, zelfs de cosleeper activeert het 'ogen open' knopje. Dus wij slapen (veilig) samen. Bij mijn man op zijn borst, en bij mij vaak ook of in de maternale houding. Als je weet dat je man bij de fles in slaap valt, kan hij misschien beter de fles in bed geven. De bank valt een kindje sneller af, als je midden op bed zit maak je in ieder geval geen lange val.

3 maanden geleden

Ons kleintje is 4 weken . Wij nemen ook shifts in de nacht en hebben de luxe dat we overdag beide dutjes kunnen doen (mijn man is zzp'er). Als hij wel heel de dag moet werken dan komt soms familie helpen, zodat ik even een uurtje kan slapen. Of ik leg meneer in een babynestje naast me op bed. Dan slaapt hij beter en kan ik overdag ook een dutje doen.

3 maanden geleden

Hier slaapt hij in de cosleeper en als het niet lukt bij mij met veilig slapen maatregelen. Op de bank of op een stoel in slaap vallen met de baby is een bekende voor toch wel stikken doordat de baby net verkeerd komt te liggen. Ik ben daar zelf ook bang voor met mijn man (zijn telefoon valt regelmatig op zijn neus omdat hij in slaap valt), dus ik neem de nacht voor mijn rekening

3 maanden geleden

Reactie op MitsuEvoIIX

Heel eerlijk, ik vind de shifts echt heel gek 🤣 Maargoed dat zal aan mij ...
Gelukkig. Ik dacht dat ik de enige was die het heel raar vond 😂

3 maanden geleden

Reactie op jinglebell

Gelukkig. Ik dacht dat ik de enige was die het heel raar vond 😂
Ik heb zelf naast slaapgebrek ook zware bloedarmoede als gevolg van bloedverlies bij de bevalling. Voor mij is hierdoor een hele nacht draaien te zwaar. Er zijn denk ik meer vrouwen waarvoor het fysiek nog niet lukt om zoveel uren achter elkaar alleen voor hun baby te zorgen. Dat kan door lichamelijke klachten komen of andere oorzaken hebben. Het is daarom voor deze vrouwen juist goed om samen te werken met hun partner, zodat ze kunnen herstellen. Als het wel zonder shifts kan, is dat natuurlijk hartstikke fijn en ook logisch om te doen. Dan zou ik dat ook vooral blijven doen.