17 Reacties

2 maanden geleden

Als ik het goed heb begrepen, heeft dit te maken met bepaalde stoffen in kunstvoeding. Als een baby meer dan 1 liter voeding per dag krijgt vraag je teveel van hun nieren. In borstvoeding zitten deze kunstmatige stoffen niet.

2 maanden geleden

Reactie op Marritxox

Als ik het goed heb begrepen, heeft dit te maken met bepaalde stoffen in ku ...
Oké goed om te weten, dank je!

2 maanden geleden

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft het met overvoeden te maken - kunstvoeding, anders dan borstvoeding, is een vaste samenstelling aan voedingsstoffen en ook calorieën. Er zit een max aan vanwege de calorische waarde van kunstvoeding en ze dus teveel binnenkrijgen (overvoeden en overgewicht). Een goede maatstaf is de berekening voor een flesje 150 ml x # kilo's in maand 1, 140 ml voor maand 2, 130 ml voor maand 3, etc. Tevens klinkt 165ml per flesje wel heel veel per voeding. Dat is bijna een volwaardig glas, waar een volwassene al moeite mee zou hebben om te drinken. Weet je zeker dat het honger is en geen zuigbehoefte? Hoe lang doet ze over een flesje? Zou therapeutisch voeden bijvoorbeeld helpen om meer tijd te doen over een flesje en de zuigbehoefte meer te bevredigen en kun je bijvoorbeeld nog een extra voedingsmoment inlassen. Bij kunstvoeding hebben ze het nl vaak over minder voedingen per dag, terwijl een baby aan de borst veel meer momenten kent. Misschien dat je op die manier niet aan de max komt?

2 maanden geleden

Reactie op Ebony1310

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft het met overvoeden te maken ...
150ml x aantal kilo's = ongeveer maximale voeding op een dag, dus verdelen over het aantal voedingen die je geeft

2 maanden geleden

Reactie op Ebony1310

Waarom is 165 per flesje wel heel veel per voeding? Daar is niks mis mee of raars aan. Onze zoon krijgt 180 per voeding en dit is ook gewoon zo aangegeven door CB. @Bloemke13 Heb je al eens geprobeerd om naar 5 flesjes te gaan? Dat er iets meer tijd tussen zit en je deze ophoogt naar 180? Dan kom je nier boven de 1 liter uit. Ik heb overigens nooit gehoord dat je in maand 2 moet rekenen met 140 ml en in maand 3 met 130 ml.

2 maanden geleden

Reactie op Ebony1310

150ml x aantal kilo's = ongeveer maximale voeding op een dag, dus verdelen ...
Volgens mij klopt dit niet. Met 150 rekenen is juist de minimale hoeveelheid die ze binnen moeten krijgen . Meer is niet erg als het idd maar niet boven 1 liter gaat ivm de nieren die dat nog niet aan kunnen. Althans zo is het mij verteld door cb

2 maanden geleden

Reactie op Ebony1310

Ze drinkt met speen 1 van avent en doet er nu vaak 30 minuten over maar we hebben nu wel voeding tegen krampjes die wat dikker is. Ze woog vorige week bij het cb 6,1 kg, dus dan zit je rond de 915 minimaal. Zal nu weer wat meer zijn. Ze woog al 4,8 kg bij de geboorte dus vind het soms lastig omdat al die schema's en gemiddeldes niet helemaal aansluiten. Ik denk wel eens zou meer voedingen met minder niet beter zijn, maar het gaat op zich goed zo. Het is alleen wel zo dat het niet veel meer mag worden dan. Geen idee hoe dat dan gaat als ze nog zwaarder is, heeft ze dan niet nog meer honger? 😅

2 maanden geleden

Reactie op Charis91

Waarom is 165 per flesje wel heel veel per voeding? Daar is niks mis mee of ...
Ja we zitten nu ook onder de liter inderdaad, is even kijken wanneer we ophogen, het lijkt voor nu wel prima die 6 voedingen. Al is het met regeldagen wel lastig als ze dan om meer voeding vragen, maar dan is een speentje en toch wat meer afleiden dan wellicht beter dan ver over die liter heen gaan.

2 maanden geleden

Reactie op Charis91

Waarom is 165 per flesje wel heel veel per voeding? Daar is niks mis mee of ...
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/ Misschien geldt het alleen voor borstvoeding.... maar de maaginhoud van een baby is niet zo groot, dus flesjes van meer dan 150ml is erg groot. Dat wordt iig ook afgeraden door lactatiekundigen.

2 maanden geleden

Reactie op Ebony1310

https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/ ...
Ik denk dat dit inderdaad alleen geld voor borstvoeding. Wij geven vanaf begin af aan kunstvoeding en ik heb hier nooit iets over gehoord 🙈 zowel vanuit het ziekenhuis niet als kraamhulp en CB.

2 maanden geleden

Is dat ook ‘s nachts? Ik heb toevallig vandaag contact gehad met het consultatiebureau na 3 regeldagen. Onze dochter drinkt nu 5x150 ongeveer m( wel de ene voeding meer dan de andere, komt gemiddeld hierop neer) ze haalt hiermee de nacht niet helemaal (komt dan rond 4/5) De laatste fles wil ze daarvoor te vroeg. CB gaf aan dat het meestal na 6 weken wel lukt, maar onze dochter heeft het dus wel nog even nodig, ze gaf aan snachts Max 120+4 te geven zodat ze niet aan een volledige voeding ‘s nachts went en dit steeds met 10 te verminderen tot ze eraf is ‘s nachts. Is het bij jullie ook dat ze de nacht niet kan overbruggen en daarom wellicht “teveel” krijgt? Weet natuurlijk niet wat haar tijdschema is qua uren tussen de flessen, maar als het bij jullie ook lijkt dat ze de nacht niet haalt, dan zou je ook dit misschien nog kunnen proberen?

2 maanden geleden

Reactie op MD999

Is dat ook ‘s nachts? Ik heb toevallig vandaag contact gehad met het consul ...
CB zei hier ook zolang ze niet over de liter gaat en dit niet voor een te lange periode is dat dit niet erg is.Die 135 is hier ook officieel erbij “teveel” volgens haar gewicht alleen nu heeft ze het nog nodig dus dan prima, maar daarom wel proberen af te bouwen.

2 maanden geleden

Reactie op MD999

CB zei hier ook zolang ze niet over de liter gaat en dit niet voor een te l ...
Ze hebben bij ons ook gezegd min 150 max 180 x kg. Niet elk kindje is hetzelfde 😊 Voor een x is het inderdaad niet erg, hebben ze tegen ons ook gezegd

2 maanden geleden

Onze eerste dronk elke dag een liter of iets meer. Is ook goed gekomen. En we zaten al aan de Nutrilon Forte. Als baby was hij zwaar en nu zitten we onderin de curve en is hij te licht.

2 maanden geleden

Reactie op MD999

Is dat ook ‘s nachts? Ik heb toevallig vandaag contact gehad met het consul ...
O da's een goeie, we geven meestal rond 21-22 uur nog een flesje, en dan komt ze tussen 2-5 uur nog ergens. Misschien slim om die fles dan af te bouwen inderdaad!

één maand geleden

Reactie op Bloemke13

O da's een goeie, we geven meestal rond 21-22 uur nog een flesje, en dan ko ...
Is dat je nog gelukt met die fles afbouwen. Hier hikken we ook tegen de liter aan met 9 weken….

één maand geleden

Reactie op Charlotte1987!

Is dat je nog gelukt met die fles afbouwen. Hier hikken we ook tegen de lit ...
Hoihoi, nou met 6 x 165 zit je net niet op die liter en we hebben het eigenlijk nooit hoeven ophogen zeg maar. Ze heeft hier ook nog steeds genoeg aan. We zijn nu sinds paar dagen 5 x 200 aan het geven. Dat is in totaal even veel, en lijkt nu ook prima te gaan. Hoop eigenlijk dat ze dan vanzelf snel door gaat slapen 😅